Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Hade tänkt o göra något åt mina sommar fälgar innan de är dags att byta.

Det är volvo orginal fälgar till en V70.
Grejen är fått massor av asfalt fläckar på och det vill inte släppa med avfettning.
Så funderar om man skaffar en polerboll för borrmaskin och sen något bra medel.. vet dock inte vad.
Autosol något som kan funka? eller förstör man fälgen?
Något mer rubbing kanske?
Någon som har tips på vad jag ska använda mig av för o får fälgarna rena o fina igen.

Även kanske ge dom lite polering med vax efter.. specielt för poleringa av alu älg? eller går det bra med samma som man har på lacken på bilen
Användarvisningsbild
av Funk
Svarta fläckar på fälgar kan vara rester av bromsbelägg, dom tas inte med avfettning utan ett surt fälgrengöringsmedel. Biltema har syra in sin fälgrent, den är inte så dum även om det finns bättre medel med mera syra i. För att medlet skall verka så bör det vara minst 15 grader varmt i lokalen och det för ligga på ganska länge. Gnuggning kommer också att krävas..

/Thomas
Användarvisningsbild
av thorell
Vaxade precis mina sommarfälgar. I och för sig så har jag rätt bra finish på mina grejer, men lite svarta prickar blir det ju hur ofta man än tvättar/putsar.

I alla fall, jag använder vanlig lackcleaner följt av vax. Först tvättar jag fälgarna vid behov. Märkena på produkterna är Turtles Nano-tech cleaner och Meguiars NXT-vax.

Arbetstiden var ungefär 40 minuter per fälg, och då vaxade jag två gånger. Om man räknar med väntetiden för vaxet får man lägga på ett par timmar till, men i och med att man kan göra annat så räknas inte det tycker jag.
av wohlfie
Har kört 3 gånger med Sonax X-treme.
Jag gör så här. lokalen jag är i är 20grader.
Har på Sonax X-treme på fälgen. drar runt det lite så det täcker bra.
Väntar 20min.
Sen tar jag diskborste och gnuggar.
Sen spolar jag av med ljummet vatten.
Efter 3 gånger börjar jag fundera på om det är rätt för dessa prickar sitter då kvar än.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är det inte, för antingen är det tjära och då behövs kallavfettning eller annan tjärlösare, eller också är det rester från belägg och skiva som bränt fast och då är det syrahaltig fälgtvätt som gäller.. Alkaliska fälgtvättmedel rår helt enkelt inte på dessa föroreningar, och inte heller då fälgen gulnat av lite längre vanvård.

/Thomas
Användarvisningsbild
av thorell
Funk skrev:Det är det inte, för antingen är det tjära och då behövs kallavfettning eller annan tjärlösare, eller också är det rester från belägg och skiva som bränt fast och då är det syrahaltig fälgtvätt som gäller.. Alkaliska fälgtvättmedel rår helt enkelt inte på dessa föroreningar, och inte heller då fälgen gulnat av lite längre vanvård.

/Thomas
Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är det syrehaltiga fälgtvättmedel som ska till när fälgarna gulnat. Stämmer det? Eller finns det något annat sätt att bli av med detta? Mina vinterfälgar lider av ganska så rejäl vanvård (vilket är ovanligt när det gäller mig) och ska återställas till bra skick när de byts ut mot sommardäck.
C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]