Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hörde en sak idag, ni vet såna gördetsjälv-tvättar ja ni vet, utomhus, man tvättar själv, ja, alltså de tar spillvattnet och kör det genom filter under marken som sen man använder gång på gång om igen renat, dock med tillägget att de inte kan rena från vägsaltet så man i praktiken sprutar saltvatten på bilen vintertid om man använder en sån... låter lite som aprilskämt men det är inte första april idag å jag har ingen aning om hur dom funkar (rätt lätt att räkna ut att de inte släpper ut vattnet orenat och så jättestora tankar kan de ju inte ha så...) så det här kanske är rätt ställe att fråga det?
Jodå, vattnet i tvättarna återanvänds, och det är ganska sofistikerad rening som används... Hur bra dom är på att avsalta vet jag inte, men jag gissar på att det är ganska bra. Sedan brukar man väl ha sköljvatten i form av färskt vatten. Det är idag strikta bestämmelser på hur mycket vatten det får gå åt och på hur det tas om hand.

/Thomas
Tack, nån som visste. :)
Men då skulle alltså när man vrider ratten till sköljläget då ändras nån ventil så just bara det vattnet sen går ut i dagvattnet till reningsverket, för annars skulle ju inga tankar i världen räcka till?
Nej riktigt så menade jag inte... snarare att automattvättar (och andra) behöver fylla på systemet eftersom bilar tar med sig en del vatten när de körs ut. Och det tillskottet brukar om jag fattat det rätt köras i sista sköljvattnet.

Kolla på denna pdf för att se hur ett verk kan se ut: http://www.ibbservice.se/Pdf/Autowash%20RCS%20Bio.pdf

/Thomas

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]