Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av buddha88
Jag ska sänka min S70 me sänkningsfjädrar 60/40, o om man ska sänka 60mm fram så står d oftast att man behöver kortare stötdämpare, men hur viktigt e d egentligen, själv tror ja inte d behövs, blir ju lite stötigare dock, men d går ju köra me orginal dämpare iaf, eller???
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Är väl risk att fjädrarna glappar vid lyft, tycker inte besiktningspersonalen om.
Även oljeläckage kan uppstå då dämparna får jobba i ett nytt läge.

Nä satsa på nya dämpare som är avsedda för dina nya fjädrar :) .
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att dem inte behövs? Mja... Jag har 60/40 oxch originallängd på fjädrarna. Och fram kan jag montera ihop fjäderbenen utan fjäderspännare. Och när bilen är upphissad så kan amn rucka lite grann på fjädrarna, dock klarat mig från besiktningsanmärkning än så länge. Sen är det som så att kortare dämpare inrte direkt inverkar på fjädringskomforten, men däremot som dämparen livslängd.

Det är väl kanske inget absolut måste med kortare dämpare, men ska man ändå köpa nya dämprae samtidigt så är det att föredra.
Användarvisningsbild
av buddha88
Ok, tackar för svaren, då vet ja va ja ska göra :-)-) Finns d kortare dämpare o beställa på volvo eller måste man byta te nåt annat märke på dämparna fram, om man inte har tänkt o byta alla dämpare te nåt annat märke???

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]