Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av exup
#134609
Ska lägga vinterdäck på mina 17" Tucana fälgar.Först å främst,dubb elle friktion,vad tycker ni?(bor i Halland inte övertorneå)Vilket märke,Nokian,Pirelli,Kumho,Michellin........???Vad kör ni själva med?Pris å en kommentar om däcket här tack :D
Användarvisningsbild
av ER
#134696
Givetvis dubbat, spelar ingen roll var i landet man bor och nästan mer befogat nere i söder än uppe i norr vissa stunder när ishalkan slår till och det blir "kaos" på vägarna, delvis beroende på utbrett användande av sommardäck/åretruntdäck likväl som överraskningsmomentet att det blir vinter 1 ggr om året.
Nokian Hakka 5 finns för 2050kr/st samt Gislaved NF5 för 1625kr/st på gummihuset i normaldim för 17", dvs 225/45-17.
Min favorit senaste årena är Nokian för det är nordiska däck för nordiskt klimat, inte sydeuropeiska däck för slasket där nere. Gislaved har tappat nästan allt tack vare ägaren Continentals styrande så för min del finns det bara ett riktigt vinterdäck kvar som bevisligen i test efter test klarar av riktigt vinterväglag. Givetvis är det självklart man skall hålla sig med det bästa om man bryr sig om säkerheten vintertid.
Fast skulle nog ändå sålt iväg 17" och skaffat 16" till vinterdäckena för 17" blir väldigt brett och halkigt samt lite väl dyrt som vinterpuckar om bromsarna inte kräver större, men det är min personliga synpunkt på 17" på vintern.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#134765
Dubbfritt, har kört med det länge och är toknöjd. Varför sabba vägar och miljö i onödan om man bor i södern. Kör med michelin friktion själv.

Köper man dubbat måste man ju dessutom köpa en uppsätting dubbfritt i alla fall, annars kan man inte svänga över till Tyskland och köpa några öl. :lol:

Sen är det underbart att slippa dubbdånet i kupen halva året. friktion går supertyst.
Användarvisningsbild
av ER
#134895
VolvoB20 skrev:Dubbfritt, har kört med det länge och är toknöjd. Varför sabba vägar och miljö i onödan om man bor i södern. Kör med michelin friktion själv.

Köper man dubbat måste man ju dessutom köpa en uppsätting dubbfritt i alla fall, annars kan man inte svänga över till Tyskland och köpa några öl. :lol:

Sen är det underbart att slippa dubbdånet i kupen halva året. friktion går supertyst.
För det första är det saltet som förstör vägarna eller snarare löser upp asfalten så till den milda grad att det inte är nåt kvar sen, miljön lider mer av saltet än dubbena som bevisligen räddar liv, till skillnad från saltet som enbart ger falsk säkerhet och högre fart som ofrånkommligen leder till problem ihop med dubbfritt när det väl fryser på.
Sandat och dubbat är inga problem. Det är ju inte för inte som det i söder alltid blir "kaos" av den enkla andelninga att svarta ishalkan där är svårare än norröver och mer överrraskande, kanske beroende på ovana att köra på vinterväg. Kanske dax för högre premier för dubbfria bilister så dom betalar sin del så vi med dubb slipper betala för skador orsakade av dubbfria tokstollar också. Slutar man slata så är vägslitaget betydligt mindre och äkerheten är viktigare än ej tillräckligt stora påvisade miljfördelar jmfr att sluta med dubb. Ser ingen anledning at tumma på säkerheten när det trotts allt finns tokar med dubbfritt som inte kan köra i halka och då måste jag se tiull att ha den extar säkerheten att kunna rädda upp situationen som andra orsakar, dubbfritt inbjuder även till att köra med dessa året runt, dels som urusla sommardäck där billigt asiatiskt skit är bättre som sommardäck och sen som dåliga vinterdäck om dom inte byts varje höst och då är alla sk miljövinster med dubbfritt borta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#134910
ER skrev:
VolvoB20 skrev:Dubbfritt, har kört med det länge och är toknöjd. Varför sabba vägar och miljö i onödan om man bor i södern. Kör med michelin friktion själv.

Köper man dubbat måste man ju dessutom köpa en uppsätting dubbfritt i alla fall, annars kan man inte svänga över till Tyskland och köpa några öl. :lol:

Sen är det underbart att slippa dubbdånet i kupen halva året. friktion går supertyst.
För det första är det saltet som förstör vägarna eller snarare löser upp asfalten så till den milda grad att det inte är nåt kvar sen, miljön lider mer av saltet än dubbena som bevisligen räddar liv, till skillnad från saltet som enbart ger falsk säkerhet och högre fart som ofrånkommligen leder till problem ihop med dubbfritt när det väl fryser på.
Sandat och dubbat är inga problem. Det är ju inte för inte som det i söder alltid blir "kaos" av den enkla andelninga att svarta ishalkan där är svårare än norröver och mer överrraskande, kanske beroende på ovana att köra på vinterväg. Kanske dax för högre premier för dubbfria bilister så dom betalar sin del så vi med dubb slipper betala för skador orsakade av dubbfria tokstollar också. Slutar man slata så är vägslitaget betydligt mindre och äkerheten är viktigare än ej tillräckligt stora påvisade miljfördelar jmfr att sluta med dubb. Ser ingen anledning at tumma på säkerheten när det trotts allt finns tokar med dubbfritt som inte kan köra i halka och då måste jag se tiull att ha den extar säkerheten att kunna rädda upp situationen som andra orsakar, dubbfritt inbjuder även till att köra med dessa året runt, dels som urusla sommardäck där billigt asiatiskt skit är bättre som sommardäck och sen som dåliga vinterdäck om dom inte byts varje höst och då är alla sk miljövinster med dubbfritt borta.
Visst löser saltet upp vägbeläggingen så den blir alldeles mjuk/porös, men det är ju då som dubbdäcken är som allra mest skadliga och fullständigt sågar sönder de "upplösta" vägarna.

Jag hatar salt med det kommer tyvärr aldrig att försvinna för den tunga trafiken kommer aldrig att köra med friktion/dubbdäck.

75 millioner presoner norra Tyskland/Polen/Holland etc klarar sig utmärkt utan dubb och de har nästan samma väder som oss i sydsverige, varför ska vi vara sämre?

Sen är det tyst och skönt och bilen slipper hamna i husarrest då man ju inte kan köra utomlands med dubbdäck.
Användarvisningsbild
av ER
#134946
VolvoB20 skrev:
ER skrev:
VolvoB20 skrev:Dubbfritt, har kört med det länge och är toknöjd. Varför sabba vägar och miljö i onödan om man bor i södern. Kör med michelin friktion själv.

Köper man dubbat måste man ju dessutom köpa en uppsätting dubbfritt i alla fall, annars kan man inte svänga över till Tyskland och köpa några öl. :lol:

Sen är det underbart att slippa dubbdånet i kupen halva året. friktion går supertyst.
För det första är det saltet som förstör vägarna eller snarare löser upp asfalten så till den milda grad att det inte är nåt kvar sen, miljön lider mer av saltet än dubbena som bevisligen räddar liv, till skillnad från saltet som enbart ger falsk säkerhet och högre fart som ofrånkommligen leder till problem ihop med dubbfritt när det väl fryser på.
Sandat och dubbat är inga problem. Det är ju inte för inte som det i söder alltid blir "kaos" av den enkla andelninga att svarta ishalkan där är svårare än norröver och mer överrraskande, kanske beroende på ovana att köra på vinterväg. Kanske dax för högre premier för dubbfria bilister så dom betalar sin del så vi med dubb slipper betala för skador orsakade av dubbfria tokstollar också. Slutar man slata så är vägslitaget betydligt mindre och äkerheten är viktigare än ej tillräckligt stora påvisade miljfördelar jmfr att sluta med dubb. Ser ingen anledning at tumma på säkerheten när det trotts allt finns tokar med dubbfritt som inte kan köra i halka och då måste jag se tiull att ha den extar säkerheten att kunna rädda upp situationen som andra orsakar, dubbfritt inbjuder även till att köra med dessa året runt, dels som urusla sommardäck där billigt asiatiskt skit är bättre som sommardäck och sen som dåliga vinterdäck om dom inte byts varje höst och då är alla sk miljövinster med dubbfritt borta.
Visst löser saltet upp vägbeläggingen så den blir alldeles mjuk/porös, men det är ju då som dubbdäcken är som allra mest skadliga och fullständigt sågar sönder de "upplösta" vägarna.

Jag hatar salt med det kommer tyvärr aldrig att försvinna för den tunga trafiken kommer aldrig att köra med friktion/dubbdäck.

75 millioner presoner norra Tyskland/Polen/Holland etc klarar sig utmärkt utan dubb och de har nästan samma väder som oss i sydsverige, varför ska vi vara sämre?

Sen är det tyst och skönt och bilen slipper hamna i husarrest då man ju inte kan köra utomlands med dubbdäck.
Vi har riktig vinter, det har inte dom på långa vägar. Blir det halt där nere är det kaos direkt, så blir det även på sverige baksida när det kommer för mycket snö. Varför skall vi försämra framkommligheten och säkerheten genom att anamma nåt spm inte duger på våra vägar. Kommer aldrig att köra dubbfritt eller betala skatt för det, det är ren säkerhetsåtgärd för alla använder inte huvudet när dom kör bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#135008
ER skrev:
VolvoB20 skrev:
ER skrev: För det första är det saltet som förstör vägarna eller snarare löser upp asfalten så till den milda grad att det inte är nåt kvar sen, miljön lider mer av saltet än dubbena som bevisligen räddar liv, till skillnad från saltet som enbart ger falsk säkerhet och högre fart som ofrånkommligen leder till problem ihop med dubbfritt när det väl fryser på.
Sandat och dubbat är inga problem. Det är ju inte för inte som det i söder alltid blir "kaos" av den enkla andelninga att svarta ishalkan där är svårare än norröver och mer överrraskande, kanske beroende på ovana att köra på vinterväg. Kanske dax för högre premier för dubbfria bilister så dom betalar sin del så vi med dubb slipper betala för skador orsakade av dubbfria tokstollar också. Slutar man slata så är vägslitaget betydligt mindre och äkerheten är viktigare än ej tillräckligt stora påvisade miljfördelar jmfr att sluta med dubb. Ser ingen anledning at tumma på säkerheten när det trotts allt finns tokar med dubbfritt som inte kan köra i halka och då måste jag se tiull att ha den extar säkerheten att kunna rädda upp situationen som andra orsakar, dubbfritt inbjuder även till att köra med dessa året runt, dels som urusla sommardäck där billigt asiatiskt skit är bättre som sommardäck och sen som dåliga vinterdäck om dom inte byts varje höst och då är alla sk miljövinster med dubbfritt borta.
Visst löser saltet upp vägbeläggingen så den blir alldeles mjuk/porös, men det är ju då som dubbdäcken är som allra mest skadliga och fullständigt sågar sönder de "upplösta" vägarna.

Jag hatar salt med det kommer tyvärr aldrig att försvinna för den tunga trafiken kommer aldrig att köra med friktion/dubbdäck.

75 millioner presoner norra Tyskland/Polen/Holland etc klarar sig utmärkt utan dubb och de har nästan samma väder som oss i sydsverige, varför ska vi vara sämre?

Sen är det tyst och skönt och bilen slipper hamna i husarrest då man ju inte kan köra utomlands med dubbdäck.
Vi har riktig vinter, det har inte dom på långa vägar. Blir det halt där nere är det kaos direkt, så blir det även på sverige baksida när det kommer för mycket snö. Varför skall vi försämra framkommligheten och säkerheten genom att anamma nåt spm inte duger på våra vägar. Kommer aldrig att köra dubbfritt eller betala skatt för det, det är ren säkerhetsåtgärd för alla använder inte huvudet när dom kör bil.
Välkommen ned i sydsverige, vi har inte annan vinter här än de har i Hamburg. Här nere är inte framkommligheten sämre om man rullar på friktion. Här i södern är förresten trafiken så tät att om det blir riktig snöstorm en dag så hjälper inte ens snökedjor för det är alla fall 1000 bilar som täppt till vägen i alla fall. Bodde jag i Norrbotten däremot skulle det bli Hakka...
Användarvisningsbild
av ER
#135044
VolvoB20 skrev:
ER skrev:
VolvoB20 skrev: Visst löser saltet upp vägbeläggingen så den blir alldeles mjuk/porös, men det är ju då som dubbdäcken är som allra mest skadliga och fullständigt sågar sönder de "upplösta" vägarna.

Jag hatar salt med det kommer tyvärr aldrig att försvinna för den tunga trafiken kommer aldrig att köra med friktion/dubbdäck.

75 millioner presoner norra Tyskland/Polen/Holland etc klarar sig utmärkt utan dubb och de har nästan samma väder som oss i sydsverige, varför ska vi vara sämre?

Sen är det tyst och skönt och bilen slipper hamna i husarrest då man ju inte kan köra utomlands med dubbdäck.
Vi har riktig vinter, det har inte dom på långa vägar. Blir det halt där nere är det kaos direkt, så blir det även på sverige baksida när det kommer för mycket snö. Varför skall vi försämra framkommligheten och säkerheten genom att anamma nåt spm inte duger på våra vägar. Kommer aldrig att köra dubbfritt eller betala skatt för det, det är ren säkerhetsåtgärd för alla använder inte huvudet när dom kör bil.
Välkommen ned i sydsverige, vi har inte annan vinter här än de har i Hamburg. Här nere är inte framkommligheten sämre om man rullar på friktion. Här i södern är förresten trafiken så tät att om det blir riktig snöstorm en dag så hjälper inte ens snökedjor för det är alla fall 1000 bilar som täppt till vägen i alla fall. Bodde jag i Norrbotten däremot skulle det bli Hakka...
Så GBH hadde inte "kaos" när det kom lite snöflingor och svartishalka för ett eller nåt år sedan. Mest beroende på att det åktes med sommardäck/dubbfritt istf dubbat? Iofs är dom inte bättre i Sthlm men där borde dom veta bättre då det alltid blir vinter i mellansverige.
Men som sagt det räcker med isväglag en dag om året för att dubbat skall vara påkallat, om man inte har turen att kunna ställa bilen den dagen och ta tåget/bussen av säkerhetsskäl.
Användarvisningsbild
av Funk
#135074
Jag håller med ER till 100% , bor och kör mest runt Göteborg som väl får räknas till söder i viss mån, och här är det som regel ishalkam man skall vara rädd för..
Och säga vad man vill om komforten i dubbfritt, på is/frosthalka så är det dubb som gäller. Dessutom så polerar dom som kör dubbfritt vägbanan vid alla stoppljus och liknande när det väl är snö, så dom inte själva får stopp eller kan stanna, deras enda räddning är att det kommer någon med dubb emellanåt och fräser lite märken i isen...

Däremot körde jag i Kiruna i två veckor förra året på dubbfritt, gick jättebra på packad snö som det då var överallt.

/Thomas

PS Kör själv på Michelin, men kommer på rekomendation av folk i däcksbranschen att byta till Hankook iPike nu när det blir dags..
Användarvisningsbild
av exup
#135110
Hankook W409 iPike 2254517
Artikelkod 20514
Märke Hankook
Modell W409 iPike
Däcktyp Dubb
Dimension 2254517
Belastningsindex 94
Hastighetsindex T
additional_info_DV XL
Produktgrupp Vinterdäck
Riktigt prisvärt kvalitetsdäck. Fungerar ypperligt på alla vinterväglag som kan förekomma.

Hittade jag på Bythjul.com,billigt som satan 1035:- ,men funkar det tro?Visst,jag kan ju köpa däck för 2-3000:- st men är det billigt så gör det inget.
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]