Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Japp, jag tänkte börja kolla på sommardäck redan nu. Anledningen är att jag har två skeva sommarfälgar och jag fick ett fast och lägre pris för riktning om jag lämnar in de före däcksäsongen drar igång (slutet av mars). Och eftersom de ändå ska ta av mina siltna däck vid riktningen tänkte jag passa på och köpa nytt. Jag fick nätt och jämnt tag på däck och fälgar i höstas till när halkan började komma så om min deadline är slutet av mars är det nog lika bra jag börjar se mig omkring redan nu tänker jag.

Jag har iallafall en hel drös funderingar. Jag har idag 245/40-18 97Y. Dels så funderar jag lite på att gå upp till 45-profil istället för 40, både för att få lite mer utfyllnad i hjulhuset och för lite mer komfort. Går det att ändra rullomkretsen i VIDa eller måste man ladda ner mjukvara för det? 2000 mm är programmerat idag. 40-profil ger 1970 mm omkrets och 45 ger 2043 mm = mätaren visar för lite. Han på firman som ska rikta fälgarna tyckte jag skulle köra original så att hjulet kan fjädra fritt men har för mig man 45-profil ska gå att klämma dit. Eller ser det konstigt ut måntro? Gäller en S80 2007.

Jag har också en fundering på att gå upp till 255:or. Lite för utseendets skull men också för att få lite mer däcksida (hade närkontakt med en trottoar i somras för första gången, det ljudet vill jag aldrig höra igen!). Vet dock inte hur mycket illa det gör för till exempel spårkänslighet eller om det ger något märkbart förbrukningspåslag?

Sist men inte minst, vilka däck? På vinterdäcksfronten känns det ju som att t.ex hakkapeliitta 8 är vad man ska välja om man kör dubbat, men sommardäcksmässigt känns det som att det inte finns något lika uttalat superdäck. Continental SportContact 5 verkar vinna en hel del tester och jag vill också erinra mig volvo fabriksmonterar både sommar- och vinterdäck från Continental, om det nu är meriterande?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Nokian hakka så klart

Fälbredd?
av Lövet
Du vill alltså gå till 255/45? Tro mig, dina fjäderben kommer inte tycka om det. Inte dina däckssidor heller...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag har Uniroyal RainSport 2 på mina sommarsulor. Riktigt bra däck - speciellt på vått, som namnet säger. Känner mig riktigt säker med dom däcken även om det är en 50cm(ok, lite överdrivet kanske) djup pöl på vägen :D
Dom är dessutom förvånadsvärt tysta. Dom har väl dock lite högre rullmotstånd, så är man orolig över ett par milliliter högre bränsleförbrukning kanske man ska titta på något annat... Själv kör jag dock hellre säkert än snålt.

Nu har ju dock jag bara 205or, så ingen aning om hur dom beter sig - eller om dom ens finns - i 245+ bredder.
av Daniel73
Goodyear efficientgrip performence alla dagar i veckan.
Bästa däcken jag kört på.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jag har kört Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 235/55-18 i två säsonger, väldigt nöjd. Men eftersom jag nästas har släpe efter helatiden så gick dem slut på 2 säsonger :(
Användarvisningsbild
av milktrucker
Schmoyoho skrev:Hakka på sommaren?

8" breda. Volvo rekommenderar tydligen fabriksstorleken 245/40-18.
Självklart Hakka på sommaren, men inte Hakkapelliitta som är ett vinterdäck.
Lite märkligt val att kalla sommardäck för hakka, men hakka Blue är grymt bra däck som sitter som klistrade mot asfalten.
Nokia Hakka är ett sommardäck(egentligen flera) som finns i Green för lågt rullmotstånd, Blue för våtegenskaper och Black för breda sportiga däck.
Nokiantyres.se

Då är det väl bara 245 eller 255 som passar 8" fälgar och endast Hakka Black som finns i de dimensionerna

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]