Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av rödvolvokombi
Hej

Jag tog av baklyktorna på min 245 och polerade, de blev om inte som nya iallafall bättre än innan.
Bakom höger lykta har det rostat en del, kan inte alls svetsa/skära plåt eller hur man nu åtgärdar sånt här, tänkte
inte heller få det lagat i närtid på verkstad.

Planen är att ta bort lös rost och sen på med något medel för att sakta ned processen. På Bilema fanns det några olika varianter på skydd:
rostskyddsmassa, rostskyddsmedel, vaxbaserat rostskyddsmedel, rostätare etc.

Är det något som är bättre/sämre lämpat än annat här, eller finns det bättre
produkter/metoder att använda?

Tacksam för tips,
Jonas

Bild
Användarvisningsbild
av Frrla
Den rostätare som säljs i Sverige är inte alls lika bra som annat skit man kan få tag på utrikes.
Vet inte vart man kan köpa eller vad det heter. men det finns ett medel på liten flaska man kan köpa som ska förena sig med rost och är till för ditt syfte att sakta ner processen.
Mekonomen eller meca kan ja tro att jag vart in på. Så ska bli spännande och se om något år om det håller vad det lovar.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag har testat Biltemas rostätare och Hagmans rostätare på ett rostigt plåtgolv i ett sopskåp. Jag började med att slipa bort det värsta med slipmaskin. Jag tog Hagmans på ena halvan och Biltemas på andra halvan, just för att testa om det var någon skillnad. Det var skillnad. Biltemas var mycket mildare och tog bara bort ytligt. Jag körde ytterligare en gång med Biltemas och då tog den lite till. Sedan var det tomt i flaskan.

Där jag strukit på Hagmans kunde jag se blank plåt i gropar efter första appliceringen. Så jag strök på Hagmans rostätare där jag hade haft på Biltemas rostätare för att få bort sista rosten. Då det rostat så att det var väldigt gropigt och jag inte ville störa grannarna med mer slipande för att få helt rent från rost, så målade jag sedan med en färg som kan användas på rost.

Rostätaren gör ju hål om det har rostat så pass att det bara är rost och ingen plåt. Om jag hade trott att det skulle bli hål så hade jag använt rostomvandlare istället.
av rödvolvokombi
Hej

Det blev rostätare från Biltema, Mekonomen var stängt i helgen där jag bor och Hagmans hade jag inte hört talas om tidigare, men ska lägga på minnet om jag skulle upptäcka rost på någon annan plats framöver.

Tack för alla tips,
Jonas

Jag har lastbalanserare men jag tänker s&arin[…]

Det sitter en skruv i varje hörn, den är[…]

Koppling föll i golvet

Du har väl kontrollerat att du har tillrä[…]

Jadu.... jag förstår precis hur du t&au[…]