Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Brorsan jobbar i byggbranchen och fick för något år sedan (ungefär sist han tvättade bilen) massa stänkfläckar från puts eller betong på sidan av bilen när den stod parkerad på ett bygge. Det är både på lack och lister.

Finns det något bra sätt att få bort detta, som dessutom suttit fast ordentligt länge. Vi har testat med diverse medel och maskiner men det som fungerar bäst är att pilla med nageln. Det kommer dock ta en månad 8-17 att få bort allt på det sättet så det är inte intressant, finns det något bra medel/knep?

/Martin
Användarvisningsbild
av Funk
Kanske skall du prova med syra, då betong och puts innehåller kalk. Det är möjligt att det t.o.m fungerar med biltemas fälgtvätt, eller annan produkt med oxalsyra.

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för tipsen, skall testa vid tillfälle. Lite synd att de haft ett år på sig att brinna fast bara, han är inte så noga med bilvård brorsan om man säger så.

Det verkar svårt att få tag på smartab produkten? Men Meguiars Hot rims all wheel cleane innehåller både glykolsyra och oxalsyra. Smartabs produkt verkar innehålla glykolsyra så det kanske kan fungera med rätt fälgrengöring?

Biltemas ena fälgrenöring innehåller oxalsyra, testar kanske den först då den är lättillgängligast.
Användarvisningsbild
av Funk
Smartabs varor kan du som privatperson få tag på genom t.ex Bollnäs Bilvård : http://shop.bollnasbilvard.se/

Det finns även vissa städprodukter för sanitetsporslin (kalklösare) som innehåller olika syror, kanske på Hornbachs städavdelning..

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kollar med bollnäs, dom är ju smidiga att ha att göra med.
Användarvisningsbild
av MartinS
Lägger man fem minuter på att pilla bort en av de hundra prickarna så är lacken helt ok bakom faktiskt. Jaja, vi får testa oxalsyra, det lär va grejjen, om något funkar.
av Lövet
Testa claybars först. Köps på valfri rekondbutik och kan göra underverk. Fördelen är att det är riskfritt till skillnad från frätande ämnen.
Användarvisningsbild
av Funk
andreas_lofgren skrev:Testa claybars först. Köps på valfri rekondbutik och kan göra underverk. Fördelen är att det är riskfritt till skillnad från frätande ämnen.

Inte det minsta i detta fallet, det är stor risk att verkigen repa lacken om du mekaniskt skall försöka "slita bort" betong som härdat och fastnat. Lera kan även under normala förhållanden (beroende på typ av lera) vara ganska så abrasivt så det är en grov förenkling att påstå att lera är riskfritt.. Personligen använder jag bara lera innan polering på grund av att alla leror är abrasiva i någon mån.

/Thomas
Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]