Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av steva77
kollade runt lite här på forumet å såg lite ang just vaxning osv men jag undrar vilket vax ska man använda? kör en svart v50 vill ha den svarta riktigt svart (visst den e INTE matt i lacken men vill ha den djup) jag kommer å vaxa med biltemasmaskin med 2 huvud.
Räcker det med vax eller ska jag ta ngt annat först??
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: flyttad till rätt forumsdel
Användarvisningsbild
av grillchips
Vi har ju nyller här på forumet (han har en projekttråd i garaget-delen här) som har en svart V50, han kör uteslutande med Meguiars prylar om jag minns rätt.

Bild
Bild

Hyfsad glans i lacken! ;)
Meguiars saker är långt ifrån gratis men jag testade själv i somras och blev väldigt imponerad. Då kör jag enbart för hand men ska pröva i vår/sommar igen med en polermaskin, dels för att försöka få bort lite tvättrepor från föregående ägare och för att se ifall resultatet kan bli ännu bättre. Vissa tycker att Meguiar är överreklamerat och onödigt dyrt men personligen så tycker jag att eftersom jag gör en sån grundlig behandling såpass sällan så kan det få kosta lite.

I övrigt tycker jag att du kan kika in bilvårds-delen här på forumet, där finns mycket tips gällande alla möjliga märken och metoder. :)

Här är min efter många timmars jobb:
Bild
av steva77
dra åt ...... satan vilken lyster... kan man få de på min oxå så vore jag lycklig... :) var hittar man dessa produkter? e de bara vax eller ska man köra med flera olika saker??
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag har köpt mina Meguiar-prylar på Mekonomen. Så kika http://www.mekonomen.se och bland bilvård så får du en uppfattning av utbudet.
Det jag inhandlade var clay bar, detailer och vax, allt Meguiar. Det enda som inte var det märket var schampot. Clayen lär jag inte behöva köra i år igen men detailern och vaxen kommer jag definitivt köpa igen.
av steva77
såg nu att mekonomen här i stan söljer de enl deras hemsida ska ner å kolla de... har bra rabatt på mekonomen så kanske :)
av steva77
fanns ju 3 bars å en massa vax men det kanske inte spelar ngn roll vilken av dessa man tar??
Användarvisningsbild
av grillchips
Man får kolla lite så man tar rätt sorts clay bar om man nu ska använda det. Det är olika hårdheter på dom och är för olika typer av lacker.
Användarvisningsbild
av grillchips
Clayen är som en sorts lera som du "rubbar" mot lacken, tar bort skit som fastnat i lacken som inte släpper vid vanlig tvätt osv. Precis vid hjulhuset mot dörrarna var min bil alldeles knottrig och ojämn, lite jobb med clayen och det blir lent som en barnrumpa.
av steva77
ahhhh
de skulle nog jag köra med då för de skulle inte skada :)
men hur vet jag vilken som jag ska ha då? litar inte riktigt på mekonomenspersonal....
detailer va gör den?
många dumma frågor men lika bra å fråga när de e ngn som testat å vet :)

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]