Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Har äntligen fått tag på de nedre dörrlisterna till min bil, som hör till R-designpaketet. Dock är de olackade, dvs de svarta, ej släta listerna som var standard på pre facelift.

Den infon jag lyckats suga till mig hittills är:
Slipa ner texturen med förslagsvis 320-papper tills de är jämna.
Slänga på någon primer, tips mottages gärna.
Våtslipa med 500 tills de är släta.
Lacka, tänkte pröva Volvos spray.

Har jag missat något?
Förstår att vissa kanske anser att jag inte bör göra det själv eftersom jag aldrig gjort det tidigare men dessa kommer inte monteras förrän jag är nöjd och har därför heller ingen stress med att få på dom.
Kostnadseffektivt? Kanske inte, men "min" lackerare huserar på andra sidan Stockholm och har svårt att tro att han överhuvudtaget vill ta på sig ett sånt litet jobb.
Lika bra att man prövar på något smått och kanske lär sig något på vägen. :)
Bästa tipset är att lämna till din lackerare..för att få dom släta behövs dem slipas sen en speciell plastgrund och efter det en slipgrund som man slipar..sen måste du ha minst 2st spray en med färg och en med klarlack..så räkna lite på vad allt det kostar..skulle kunna tänka mej att lämna in 4st dörr lister till din lackare kostat runt 1200-1500kr att få målade..Jag vet för jag har målat bilar i snart 15år...mvh Micke..
Visst är det så, resultatet blir bäst och det går fort att göra. Jag har dock ingen lackerare på rätt sida av stan. Inga bekymmer att åka till andra sidan heller egentligen men det tar ändå uppåt en timme enkel resa.
Jag utgår från, utan att räknat något nämnvärt specifikt på det, att jag kommer klara mig under tusenlappen på att göra det själv.
Men visst, har du några kontakter i västerort/norrort Stockholm som kan ta på sig detta är inte jag omöjlig. :)
Annars vill jag försöka göra det själv. Som ett litet kul projekt. :)
Volvos spray innehåll ju en klarlack också, men visst kommer det inte härda på samma sätt som hos en lackerare pga avsaknad av ett ordentligt värmeskåp. Och sakerna kommer ju inte sitta på bilen när de sprayas så bilen behöver inte vara orolig. ;)
grillchips skrev:Volvos spray innehåll ju en klarlack också, men vommer.er det härda på samma sätt som hos en lackerare pga avsaknad av ett ordentligt värmeskåp. Och sakerna kommer ju inte sitta på bilen när de sprayas så bilen behöver inte vara orolig. ;)
Att Volvos färg innehåller klarlack Beror helt på vad du har för färg på bilen. En Metallic lack måste du klarlack på..
Jag har en v70n 02. För ca 3 år sedan slippade jag lät ner listerna med typ 220 papper.
Drog egentligen bara av de lite. Sen grundade jag samt sprut spackel på spray något lager.
Köpte färg på biltema med rätt färgkod. Och sedan på med en riktig klarlack 2k.
Har nu hållt i 3 år. Och har kört runt 6000mil.
Kollar du noga så ser du att det är lite knottriga men syns knappt.
Skulle jag kört några lager till med sprut spackel så skulle det inte syns.

Jag anser att spray funkar kanon om man kan lacka men klarlack en är ju skyddet så det behöver va 2k.
Okej, tack för tipsen! Enligt Volvo så är det en clearcoat (klarlack?) som medföljer så vi får se, jag tänker ge det ett försök iallafall. Listerna är ju inte stora till ytan så det bör väl inte vara alltför svårt, inbillar jag mig.
av Jonas_latt
grillchips skrev:Okej för tipsen! Enligt Volvo så är det en clearcoat (klarlack?) som medföljer så vi får se, jag tänker ge det ett försök iallafall. Listerna är ju inte stora till ytan så det bör väl inte vara alltför svårt, inbillar jag mig.
Stämmer bra. Men volvos klarlack är troligen 1k.
Man behöver alltid 2k på bilen. 2k blir hårdare och tål allt.
Har du 1k och skulle spilla lite bensin eller liknande så kommer färgen lossa.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ah, det visste jag inte, tack igen! :)
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]