Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lundvallen
Hej!

Kommer på fredag bli ägare till en V70 II D3 -2011 års modell. Jag har fått veta på förhand att sommardäcken är slitna och att nya behöver införskaffas.

Jag har dessvärre väldigt dålig koll på bilar och behöver nu er hjälp.

Jag vill ha "bra" däck till en rimlig peng. Har förstått att det finns "drivmedelsklass" och "vått väglags-klass". Ett C-sortiment borde väl duga? Antar jag rätt om A-klass-sortimentet är väldigt mycket dyrare? Självklart får däcken gärna vara relativt tysta med.

Nu till mitt största problem. Jag har 17" fälg. Hur vet jag vilka dimensioner som passar? Kan jag ha t.ex 205/50 likaväl som 225/50?

Hjälp en okunnig... :) Tack!

EDIT: När jag knappar in regnumret får jag fram att 225/50 är det som ska passa. Är det då det som gäller?
Hej & grattis till din nya bil.
Om du sett att 225/50-? är rätt så rekommenderar jag att du köper den storleken. I alla fall till de fälgen som dem slitna däcken sitter på.
Vad gäller märke så är det en riktig djungel. Continental / ContiPremiumContact 5 har jag haft & kommer nog köpa nya sådana igen. C när det gäller bränsle, A på våta vägar, vilket jag tycker är viktigare än bränslet. Kostar till min kärra som har 17" drygt 1600kr/st.
Nokian Hakka Black, är också ett bra däck. Har A på våta vägar & C i bränsleekonomi. Men är dyrare att köpa. Priserna varierar mycket beroende på vart man köper däcken & vilken tum du har på bilen. Men jag avråder dig från att köpa budget däck, samt desto miljövänligare däck desto sämre på våta vägar.

Lycka till. :-)-)
av Lundvallen
Tack och tack för svar! 1600kr / däck tycker Jag personligen är dyrt (som fan). Men är det det jag behöver lägga?

Vad sägs om dessa annars:

http://www.tirendo.se/wanli-s-1063-xl-2 ... 93621.html
eller
http://www.bythjul.com/dack/hankook/han ... item=31997

?

Vad brukar det rimligtvis kosta att kränga av gamla däck, på med nya + balansering hos en liten verkstad?

Tack återigen
Jag skulle välja Hankook av dem 2. Det första har jag aldrig hört talas om. & man får det man betalar för.

Omläggning... Jag betalar 600kr. Då ingår omläggning, däckhotell ink tvätt av däck & fälg, balans. samt av & på sättning. (av däcken) Men det är här på Gotland.
Men priser varierar även där. Volvo är nog dyrast på det.
Senast redigerad av 1 Gotlandsbästa, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Montera inte skräpdäck på din bil för att spara några hundralappar. Du kommer ångra dig och byta ut dem i förtid. Wanli är ett skitdäck. Hankook är ett seriöst märke (sitter originalmonterat på flera märken och har dessutom vunnit tester) men däcket du tittar på är onödigt "sportigt" och bullrigt. Titta hellre på Ventus Prime 2 som är mera komfortinriktat.

Rådet är generellt att alltid köpa seriösa märken. Goodyear, Pirelli, Dunlop, Vredestein, mfl släpper nästan aldrig ifrån sig några dåliga däck. Det finns också okay billiga märken såsom Fulda, Hankook, Kumho. Det du ska akta dig för är kinesdäcken Linglong, Achilles, Wanli och allt vad de heter.

Du måste ha antingen 225/50-17 eller 235/45-17. 205/50 är alldeles för små för din bil.
Kränga på däck har kostat runt 250kr/st här i Sthlm. Överpris som vanligt men vad gör man.
av Lundvallen
Tack återigen.

Har pratat med en däckhandlare. Han kunde sälja mig Kumho ku39 för 1200 inkl påkrängning på fälg + montering sa han. Låter detta rimligt?
Ska även kolla med honom vad han tar för ventus prime 2.

Vet ni något om Kumho ku39? Eller är det som att fråga hur många träd det finns i skogen? ;)
av Lövet
Ventus Prime 2 är ett bättre val för en familjebil helt klart. Om det bara skiljer några hundra per däck skulle jag lätt valt det.

Kumho har jag inga erfarenheter av.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har kört med både Ventus (av flera olika modeller) och även Kumho KU31 och 39...alla är enligt mig bra budgetval. Jag håller med Andreas att av Ventusvarianterna är Hankook / Ventus Prime 2 K115 den bättre för familjebilar.

/Thomas
av Lövet
225/45 är ett mindre däck, det har inte lika hög däckssida. 225/50 är originaldimension, du kan också använda 235/45.

Den andra siffran är belastningsindex, hur mycket vikt däcket tål. 94 är lågt för en V70II.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]