Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Det finns säkert ett otal trådar om detta men jag har för mycket annat att göra som det är nu så jag chansar med ett inlägg ändå.

Körde idag bilen en kort sväng på drygt 5 minuter, stannar till i en parkeringsficka, har nyckeln i och vriden till läge 2 för stereo, parkeringsljus etc.
I min väntan på att sambon skulle dyka upp så får jag för första gången "Låg batterinivå" i displayen. Så då blev jag förstås nervös.

Så frågan är egentligen ganska rakt på, vad rekommenderar ni för nytt batteri? Det finns en uppsjö av olika och jag är egentligen ute efter ett billigt men ändå prisvärt alternativ om det nu är så att bilen inte hostar igång någon morgon framöver.
Imorgon kväll kommer jag köra en bit som tar ca 30min, parkera ute i drygt 2h och sedan hem igen.
Torsdag: en kort sväng på drygt 10min, parkering ute och sedan hem.
Fredag: långresa på 35mil.

Behöver jag vara orolig de kommande dagarna? Eller kommer bilen hinna generera tillräckligt med laddning till batteriet med dessa sträckor (bortsett från fredagen, den känns ju uppenbar.)
Passade på att titta under huven för en stund sen och det sitter ett Volvo-batteri där, loggan finns iallafall. Och jag har aldrig bytt batteriet under de 2 år jag ägt bilen och jag vet inte hur det varit med tidigare ägare. Så bilen är snart inne på sitt 6e levnadsår och vad jag fattat det som så är Volvos batterier ganska usla.

Tack på förhand!

(Inser att jag förmodligen hunnit söka och finna svar under denna stund det tagit mig att skriva allt detta...) :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
Ett full laddat batteri har längre livslängd än ett halvladdat.
Ett halvladdat batteri klarar att starta bilen.
Det tar nog 10 timmars bilkörning att full ladda ett halvladdat batteri.

Om du har ett defekt batteri, så kan ingen veta om du kommer kunna starta bilen.
Användarvisningsbild
av grillchips
Hur avgör jag om batteriet är defekt? Antar att det måste kollas via någon apparat. Jag har en batteriladdare förvisso, den kanske har en indikator för om batteriet är kasst.
Men det kanske är läge att byta batteri oavsett, så, tips mottages varmt. Om inte annat är det bra att veta vad man är ute efter när det väl gäller.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om batteriet har hållit i 6 år, vill inte jag kalla det uselt. Biltema har batterier i olika prisklasser som det är 4 års garanti på.
Användarvisningsbild
av grillchips
Nä, såsett så vore det ju ett bra batteri, men jag har hört andra här på forumet tala illa om Volvos egna batterier så om det vore bytt för säg 3 år sen och det lägger av nu, ptja.. Spekulationer förstås.

Får kika lite på Biltema, finns ju tillochmed nere i Skövde dit resan går på fredag.
Användarvisningsbild
av SvenB
Körde med förra bilen i 4 år med orginalbatteriet, utan att det visade någon som helst svaghetstecken. Men batterier är olika, även av samma tillverkning.
Användarvisningsbild
av Nexus
Batteriet bilen levereras med från fabrik håller oftast längre än eftermarknads batterierna enligt min erfarenhet och vad man hört från folk i branschen. Sen bror ju det ju lite på hur man använder bilen oxå. Köpte ett batteri till mammas gamla mazda för några år sedan på Meca. De sa att 2-3 år sen får du räkna med nytt batteri igen....
Original batteriet i den bilen palla ca 8 år. :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Volvos orginalbatterier är ju grymma, håller otroligt bra. I min S40 från 03 sitter fortfarande samma batteri i som när den lämnade fabriken.

/Martin
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag påstår inte att Biltemas batterier har den högsta kvalitén, men de brukar duga. Skillnaden är att Biltema ger 4 års garanti. Om batteriet "säckar" inom 4 år, är det bara att åka tillbaka och få ett nytt batteri med nya 4 års garanti.
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]