- tis 24 dec 2013, 11:46
#817540
Jag tycker Continental och Gislaved brukar ha namn om sig att vara tysta, till skillnad från Nokian.
Förra vintern åkte jag ner till Helsingfors i en V50 DRIVe, en hyrbil med ett par år på nacken. Jag kunde gett mig fan på att den hade dubbfritt, men då vi kom fram och jag tittade efter (efter fem timmars färd) var det dubbade Continental på den. Förvånad blev jag, minst sagt.
Jag hade en uppsättning dubbade Continental som jag använde på min 855:a och på V70in jag hade efter det. Greppet var bra, men dubbarna satt dåligt. Jag körde alltid försiktigt och körde in dem mycket noggrant eftersom jag vet vad dubbdäck kostar, men det hjälpte inte. Jag tror dom gick tre och en halv säsong, eller kanske 25000km. Då fick jag en punktering som inte gick att plugga och beslöt att byta alla fyra eftersom dom var så illa däran. Ersättarna blev dubbade Hankook, och det säger väl en del att greppet inte var bättre i dem än i de gamla Continentalarna.
Sen dess har jag haft två uppsättningar Hakkapeliitta 7, och så Hakkapeliitta C under firmaskåpet då. Alla dubbar sitter kvar i dem. ;)
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)