Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av J0cke
Letar efter nya dubbade vinterdäck i storleken 265/65/17, kan även få plats med bredare och med högre profil. Har tittat på några som heter Maxxis presa Spike och Hankook RW11. Är det något att ha? Tar gärna emot tips på andra däck.
av J0cke
Jag vet inte riktigt vad man behöver lägga. Skrev fel på däckstorleken, det ska vara 265/70/17 eller något större.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har haft Hankook, inte imponerad. Maxxis låter inte förtroendeingivande det heller. Bara för att det sitter några dubbar där betyder det inte att däcket automatiskt blir bra.

Nokian säljer sina gamla modeller som Nordman, precis som Continental numera har Gislaved som lågprismärke. Bra val båda två, skulle jag vilja påstå.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Dubbade för "nordiska" vinterförhållanden är säkra kort. Nokian och Continental brukar ligga bra till i däcktester.
De s k sydeuropeiska däcken får man vara mer försiktig med på våra breddgrader.
Körde förr alltid Hakkapeliitta dubbat men kör nu Continental (Conti Ice Contact) dubbat och hittills funkar de hyfsat, kanske lite högljudda. Har V70 (2014).
/Bo
Användarvisningsbild
av Perc
Jag tycker Continental och Gislaved brukar ha namn om sig att vara tysta, till skillnad från Nokian.

Förra vintern åkte jag ner till Helsingfors i en V50 DRIVe, en hyrbil med ett par år på nacken. Jag kunde gett mig fan på att den hade dubbfritt, men då vi kom fram och jag tittade efter (efter fem timmars färd) var det dubbade Continental på den. Förvånad blev jag, minst sagt.

Jag hade en uppsättning dubbade Continental som jag använde på min 855:a och på V70in jag hade efter det. Greppet var bra, men dubbarna satt dåligt. Jag körde alltid försiktigt och körde in dem mycket noggrant eftersom jag vet vad dubbdäck kostar, men det hjälpte inte. Jag tror dom gick tre och en halv säsong, eller kanske 25000km. Då fick jag en punktering som inte gick att plugga och beslöt att byta alla fyra eftersom dom var så illa däran. Ersättarna blev dubbade Hankook, och det säger väl en del att greppet inte var bättre i dem än i de gamla Continentalarna.

Sen dess har jag haft två uppsättningar Hakkapeliitta 7, och så Hakkapeliitta C under firmaskåpet då. Alla dubbar sitter kvar i dem. ;)

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]