Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av tuffe12
Har sett en del trådar om automatbiltvättar, att det ska vara både bra och dåligt, sliter sönder lacken till förintelse, m.m.

Törs man åka in på automatbiltvätt eller ger det bara mer efterjobb än nytta? Hör om tvättrullar som repar sönder bilen för att det kan sitta grus och smuts kvar i dem för att mackägaren inte gör ren dem. Hör om salt som blir kvar i det vatten som återanvänds till underspolningen.

Jag hade gärna gjort tvätten själv på gården och vaxat därefter men nu är det så satans kallt att det känns svårt att få nån effekt av vaxningen för att bilen inte hinner torka eller fryser till is. Tog över bilen i fjol och har hunnit vaxa en gång, sedan har jag varit ute så mycket i jobb utanför orten att det inte hunnits med mer än nån enstaka tvätt på sensommaren. Därför dök alternativet med automattvätt upp.

GDS hall, kanske, men gillar inte tanken på att stå och trängas med folk som förmodligen inte kan ta hänsyn till att de spolar på någon grannes bil vid tvätt och spolning... Sedan hinner bilen damma på sig igen innan jag kommit till garaget för att vaxa (1-2 km).

Har en OKQ8 med automatbiltvätt här i Hedemora, vet inte om den är något att ha. Har ju inte varit så mkt slask på vägarna än, vet inte om de fått ut nå salt heller.

Fick tips om OKQ8s X-Shine för 295 spänn. Har aldrig tvättat i autotvätt förr (vet inte om förra ägaren gjort det heller). Ingår dubbel högtryckstvätt med vaxning, shampo och avfettning, underspolning, hjultvätt och avslutande maskinvaxpolering. Antar att den blåser ren bilen innan vaxningen... Men vad sjutton innebär "maxinvaxpolering" här? Står att tvätten ska ta 7-10 minuter, känns som rena hafsjobbet i så fall...
av Lövet
Engelska Fifth Gear gjorde ett reportage där de testade en tvätthall med roterande borste mot en vanlig handtvätt med svamp. Resultatet var att handtvätten gjorde MER repor än tvätthallen.

Det finns många gamla myter
av tuffe12
Okej. Men hur är det med vaxpoleringen och underredsspolningen? Skulle gladeligen undvika u-redspolning om det nu är sant med salt i vattnet, går ju både för och emotdiskussioner om det där. Ska man inte ha u-redsspolning blir det ju å ta den billigaste tvätten och då händer väl ingenting.
av umekille
Det skonsammaste är väl att duscha över bilen med en
pumpspruta bilschampoblandning och sen skölja av den,
Högtryck och underspolning samt återanvändning av vatten i tvättar
gör att viss del salt finns i spolvattnet som sköljs in i skrymslen och balkar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ang. tvätt o vax. Tvättar i GDS-hall och kör de 1,5 km hem och vaxar (vaxar 2 ggr per år). Inga problem men man får ju välja sina dagar och göra det när det är torrt och fint. Skulle det ändå regna blir det till att tvätta senare på kvällen så att man kan köra hem saktare och slippa bli omkörd av någon som lägger sig framför och sprutar ner bilen för att vaxa dagen efter i garaget. GDS-hallen här (Preem) har stora plastdraperier från golv till tak så det är ingen som spolar på någon annans bil men visst kan det väl leta sig in lite vattendimma från någon annan någon gång.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
andreas_lofgren skrev:Engelska Fifth Gear gjorde ett reportage där de testade en tvätthall med roterande borste mot en vanlig handtvätt med svamp. Resultatet var att handtvätten gjorde MER repor än tvätthallen.

Undra om min fars vita raka repor också var en myt då :roll:
av tuffe12
Sunschreem skrev:
andreas_lofgren skrev:Engelska Fifth Gear gjorde ett reportage där de testade en tvätthall med roterande borste mot en vanlig handtvätt med svamp. Resultatet var att handtvätten gjorde MER repor än tvätthallen.

Undra om min fars vita raka repor också var en myt då :roll:
Jaha... så vad ska man tro på? Vad använde din far för biltvätt? Har hört att de gamla nylontvättarna var ett helvete, nu kör de visst nån fiberduk.

Gör det någon skillnad hur ny/gammal bilen är?

Om det nu är så att det skulle visa sig att det blivit repor som med stor säkerhet kommer efter tvättningen (den är i princip repfri idag, 20 år på nacken, välvårdad (vet inte hur den tvättats under åren men vaxad har den blivit för förre ägaren skickade med en turtle vaxflaska som var nästan halvful), röd lack, vet inte om det är klar eller matt lack men den blänker (när den inte är dammig).

Undrar återigen över det där "maskinvaxpoleringen". Kan väl inte tro att det är samma sak som att göra det själv (tog mig några timmar sist), fattar inte hur det skulle gå till i automatik, nån polermaskin som åker runt över bilen, undrar hur bra det är för plastlister, fönster, m.m. Eller känner den av vad jag har för bil?
av PTV
Har man bråttom eller ingen möjlighet till att tvätta för hand så duger ju automattvättarna ... ibland.På en av mina bilar slet den nämligen av vänsterbackspegeln en gång trots att den var infälld från början samt slog in grova repor på en annan bil jag hade.Då känns det mer som att man rullat in den i en hall för demontering och inte tvätt när denna biltvätt trots fotoceller tydligen inte förstod att den var för närma och åstadkom skada.För övrigt tycker jag att det där som ska föreställa vaxning i dessa tvättar med ett egendomligt stoft som sprider sig i hallen från denna maskin är rena skämtet.Nä, betalar man kanske runt 400:- för dessa dyrare tvättar har man förmodligen en alltför stor tilltro till sin omgivning.
av tuffe12
Brottom har jag väl inte. Är just begränsningen i tvättmöjlighet utomhus pga av rådande temp. Noterade att det finns EN GDS hall här nere. Om det är den alla bilar köar till varje dag eller biltvätten (eller båda två) så lär jag känna mig satans jäktad och stå där inne, tänk att stå på sin egen gård och grannen står och väntar på att få tvätta bilen på MIN gård. Typ.

Ang din backspegel + repor. Vad gjorde du i det läget, klagade hos macken? Och vad gjorde de då? Bad dig skaffa en tvättsvamp och göra det bättre själv? Eller fick skador betalda?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Tror inte på att automattvätt är bättre än handtvätt... Kanske att köra den någon gång i nödfall på vintern men köra man den regelbundet 1 gång i veckan så blir det synliga tvättrispor.
Senast redigerad av 1 simonhalmstad, redigerad totalt 0 gånger.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]