Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Söker någon spray eller något som jag kan använda för att rengöra plastdetaljerna som t.ex panelen på dörrarna, börjar bli lite äckliga vid handtaget. Fettigt liksom.
Sen även själva dörrinredningens plasthölje om man kallar den för det. Skulle vilja rengöra ratten på något vis också eftersom den också har börjat
samla på sig smuts o fett från händer. Går det att rengöra måntro? Antar att det är en läderratt? är iaf en originalratt. Inte utbytt eller nåt
sportpaket eller nå sånt.

Sen vill jag även rengöra instrumentbrädan o de.
Även insidan på rutorna. Problemet jag upplevt med att rengöra instrumentbrädan är att damm o grejer snabbt dyker upp igen, samt att småludd stannar av trasor o wipes.
När jag rengör rutorna så blir det ju väldigt fint o så just då men rengjort. MEN då det sen blir sol ute så ser man som att de är nån tunn fettyta som går lite huller ombuller som man har torkat
så att säga.. som torkmönster. Försöker man att rengöra igen så blir de som ingen skillnad. Testat både yes diskmedel, fönsterputs och glass wipes. Funkar ikket för mig.

Så finns det några magimedel som funkar för en amatör som går att köpa på typ OKQ8 eller liknande.. inge såndär special special som man måste åka till nån bilrekondare o grejer
av 9070
Det StefanN länkar till är ju precis det du inte kan köpa på OKQ8 eller liknande butik. Men om du kliver in på OKQ8 så har de alla sorters medel som behövs till interiör och exteriörvård. Ett tips gällande fönstrena är att använda tidningspapper (typ Aftonbladet, DN m m, ej Bilsport o dyl..) att torka med. Köp en liten Interiör handduk för att torka rent invändigt av alla plastdetaljer m m
Användarvisningsbild
av Orfeous
Kanske får göra en investering i grejer som funkar.. :) men tänkte.. var lättast att komma åt produkterna på t.ex okq8
Vill ju bli av med hinnan som verkar bli på rutorna och det äckliga avlagringarna på rattens ovandel och på dörrinredningen.. usch.
tur man är själv som kör :P
Användarvisningsbild
av Funk
Helt vanlig allrengöring typ Ajax fungerar alldeles utmärkt att rengöra med..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Orfeous
Detta med rengöring av textilierna i min bil alltså sätena framförallt..
Hur går jag till väga? jobbar man in ett medel i tyget så att det blir skum o sedan torkar av det /dammsuger?

Finns det någon lämplig liten maskin för just detta ändamål? att köpa som inte kostar flera tusen?
Nån typ av dammsugare som suger upp smuts och tillsätter ånga eller nåt samtidigt.

Jag har tagit åt mig era tips på länkarna som sagt och det verkar ju vara en bra start att börja med dessa!
Nåt att satsa på nu inför våren/sommaren.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]