Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Googla . Du. Jag ska berätta nåt för dej. Det är ditt raljerande om testfusk som behöver stöd, utan källa är du bara ännu en gapig röst på nätet.
Användarvisningsbild
av milktrucker
TommyP86 skrev:Googla BildBild. Du. Jag ska berätta nåt för dej. Det är ditt raljerande om testfusk som behöver stöd, utan källa är du bara ännu en gapig röst på nätet.
står på nätet. Många sidor har skrivit om fusk, framförallt motortidningar. Med AB+ så kan man gå in o läsa lite mer.
Användarvisningsbild
av perin
milktrucker skrev:Nokian Hakka Green 2 vann årets sommardäckstest hos AB.
Vad jag kan se så blev Continental bästa sommardäck (igen) i AB. Liksom i många andra tester också. Det verkar som om Conti ligger bäst till överlag om man kollar in flera tester.

Tänkte överge Conti, inte för att de är dåliga på något vis, utan för att jag tycker man skall få ut mera mil av ett däck. Lutar åt Conti igen trots allt.

@andersuw. Det här med Treadwear, är det samma sak som ViB kallar för slitstyrka? Värdena i de testade däcken ligger mellan 240-400. Jag hittade dock en brasklapp om det och det var att det inte finns några standardiserade metoder för det. En annan sak är att du skriver att du får ut så många mil på Michelin och de hade lägst slitvärde tillsamans med ett annat fabrikat. Så helt går det inte lita på detta värde i alla fall kan jag tycka.

Sen kanske man inte ska ha någon övertro på tester för vad som testas är ju oftast gränser. Det är klart, i en extrem situation så skulle kanske det ena märket kunna göra skillnad mot något annat. Men jag tror nog att man kommer rätt långt om man väljer ett premiummärke.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Måste säga att det är väldigt många som köper nya Continental däck själv har jag ingen erfarenhet av dom så jag ska inte säga något om hur bra dom är mer än att många verkar föredra dom (Jobbar extra på däckverkstad)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag testade Continental ContiSportContact 5 i fjol, ett däck med bra bett i vått o torrt och inga obehagliga överraskningar!
Eller ja, om man bortser ifrån att det blir ganska få mil på dom tyvärr!
av Schmoyoho
Hur många mil fick du från dina däck, hilmer? Dimension? Har fått mina contisportcontact 5 monterade så ska nog slänga på dem till helgen :D
av andersuw
perin skrev:@andersuw. Det här med Treadwear, är det samma sak som ViB kallar för slitstyrka? Värdena i de testade däcken ligger mellan 240-400.
Jag har inte läst någon däcktest från ViB på ett tag. Men om de läste av "slitstyrka" från däckssidan utan att själva testa den, är det säkert "treadwear" som avses. Finns inget som gäller slitstyrkan som framgår av beteckningarna på däckssidan utom "treadwear".
perin skrev:Jag hittade dock en brasklapp om det och det var att det inte finns några standardiserade metoder för det.
Stämmer tyvärr. Det är därför svårt att jämföra treadwear-värden mellan olika tillverkare och jag är inte säker på att de är tillförlitliga ens om det är en och samma tillverkare det handlar om. I Nordamerika lämnar däcksfabrikanterna regelmässigt garantier för att däcken skall hålla si eller så lång körsträcka och dessa körsträckor stämmer inte alltid särskilt bra med treadwear-värdena även om däcken kommer från en och samma fabrikant.
perin skrev:En annan sak är att du skriver att du får ut så många mil på Michelin och de hade lägst slitvärde tillsamans med ett annat fabrikat. Så helt går det inte lita på detta värde i alla fall kan jag tycka.
Instämmer.
perin skrev:Sen kanske man inte ska ha någon övertro på tester för vad som testas är ju oftast gränser. Det är klart, i en extrem situation så skulle kanske det ena märket kunna göra skillnad mot något annat. Men jag tror nog att man kommer rätt långt om man väljer ett premiummärke.
Kan bara tala för mig själv här. Jag kikar förvisso på tester men tittar a) rätt noggrant på vad som faktiskt testas och hur och b) tolkar resultaten efter mitt eget huvud. De sommardäck jag köper bör ha bra värden ifråga om torrgrepp, våtgrepp, komfort (ljud- och fjädringskomfort) och rullmotstånd men behöver inte nödvändigtvis vara i den absoluta toppen på något område. Sedan är det viktigt att däcken håller länge också. Inga direkta svagheter på vägen och bra slitstyrka. När det gäller vinterdäck tittar jag extra noga på egenskaperna på is. Det är visserligen inte särskilt ofta jag kör på isiga vägar men det är värsta tänkbara väglag och man kan aldrig säkert veta när man dyker på det. I värsta fall märker man det först när det blir dags att svänga eller bromsa. Därför tycker jag det är särskilt viktigt att ha så bra däck det bara går för just detta "worst-case scenario".
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Schmoyoho skrev:Hur många mil fick du från dina däck, hilmer? Dimension? Har fått mina contisportcontact 5 monterade så ska nog slänga på dem till helgen :D
205/45R17 88W XL
Körde 1300-1500mil innan jag sålde hjulen och då var det inte ens halva djupet kvar!
Nu fick dom i och för sig jobba rätt hårt, med andra märken har jag kört betydligt fler mil med så jag anser att dom slits ner relativt snabbt!
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)