Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag har läst igenom många tester på diverse språk under min sökning efter årets sommardäck och kan bara konstatera att det kan skilja rätt mycket från test till test där ibland premuimdäck får bra poäng till tester där asiatiska eller andra udda märken utmärker sig!
Dessutom testas ju enbart nya däck, hur beter sig egentligen en "testvinnare" när det börjar krypa ner mot 1,6mm!?
Väljer man ett premiummärke så kan man väl åtminstone förvänta sig ett hyggligt däck under hela livslängden.
Användarvisningsbild
av milktrucker
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Nokian Hakka Green 2 vann årets sommardäckstest hos AB :-)-) Finsk SISU när den är som bäst!

Michelin primacy kom på 5:e plats ??:-/ Bromsgreppet är inte på topp och det styr långsamt

Goodyear Efficient Grip Performance kom på 2:a plats, styr sävligt , men tappar inte greppet.

Landsail, kumho och nankang kom så klart sist, som vanligt håller inte asiaterna måttet.
Berätta för oss varför vi hellre bör tro på AB än på ADAC? Och var hittar jag beskrivningen av ABs testförfarande?
För att continental har haft en egen avdelning som tar fram dopade däck för just däcktester!
Aftonbladet gör inga vetenskapliga tester, men de köper däcken hos däckhandlare eller via nätet och då är chanses för "dopade" däck minimal.
Alla får prestera på lika villkor och det är viktigt med oberoende tester, hur ADAC står där vet vi inte.
Vi kan inte bevisa att däcktillverkare inte skickat dopade däck till ADAC-testen!

Tänka sig, nu är inte nokian bara bäst på vintedäck, utan även sommmardäck (RO)
Användarvisningsbild
av milktrucker
TommyP86 skrev:Här har du nokians sisu-avdelning Bild
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/nokian- ... a/E5tExWWZ

Tyvärr är det på finska, men i korta drag är det erkännandet de gav att de skickat preparerade däck till test.

Så jag förväntar mej att milktrucker följer samma goda sed och ANGER KÄLLA.
källa på vad?
av andersuw
milktrucker skrev:
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Nokian Hakka Green 2 vann årets sommardäckstest hos AB :-)-) Finsk SISU när den är som bäst!

Michelin primacy kom på 5:e plats ??:-/ Bromsgreppet är inte på topp och det styr långsamt

Goodyear Efficient Grip Performance kom på 2:a plats, styr sävligt , men tappar inte greppet.

Landsail, kumho och nankang kom så klart sist, som vanligt håller inte asiaterna måttet.
Berätta för oss varför vi hellre bör tro på AB än på ADAC? Och var hittar jag beskrivningen av ABs testförfarande?
För att continental har haft en egen avdelning som tar fram dopade däck för just däcktester!
Aftonbladet gör inga vetenskapliga tester, men de köper däcken hos däckhandlare eller via nätet och då är chanses för "dopade" däck minimal.
Alla får prestera på lika villkor och det är viktigt med oberoende tester, hur ADAC står där vet vi inte.
Vi kan inte bevisa att däcktillverkare inte skickat dopade däck till ADAC-testen!
Nej det kan vi inte och samma sak gäller ifråga om Aftonbladet. Vad vi däremot vet är att ett försök att lura ADAC genom att skicka dem "dopade" däck har små utsikter att lyckas. Såhär gör ADAC vad däcksanskaffningen och den åtföljande behandlingen av testresultaten beträffar (min översättning från det tyska originalet här):

"Genom en trestegs köpprocess ser vi till att de testade däcken är av samma kvalitet som de serieproducerade. Vi köper totalt 28 däck av varje testad däcksmodell i den öppna handeln. 24 däck köps för det egentliga testet innan det genomförs. Genom att använda en annan uppsättning med fyra däck, som köps vid ett senare tillfälle från en annan återförsäljare, kan vi kontrollera om kvaliteten är densamma. Om det finns några tvivel köper vi fler däck utan att det framgår att ADAC står som köpare och genomför ytterligare tester. I ett tredje steg strax före publicering köps ytterligare däck sticksprovsvis och testas med avseende på de avgörande kriterierna. Skulle däck ha gjorts speciellt för testet skulle det visa sig senast här och de skulle då senast här uteslutas ur testet.

Förstaserieprodukter, det vill säga produkter som vid teststarten ännu inte är tillgängliga i den öppna handeln, förvärvas cirka 10 veckor före publiceringen av testresultaten i den öppna handeln och jämförelser görs med resultaten från de däck som tidigare testats. Som utslagsgivande kriterier används här rullmotstånd och bromsprestanda i väta. Avviker resultaten för rullmotstånd med mer än 5% och de för bromsprestanda i väta med mer än 3% drar vi slutsatsen att egenskaperna skiljer sig åt. Testresultaten för däcksmodellen ifråga publiceras då inte."

Du säger att AB inte gör några vetenskapliga tester. De tester som ADAC genomför kan däremot sägas fylla vetenskapliga anspråk, vilket förstås är ett skäl att fästa större avseende vid deras resultat än ABs. Ett annat skäl är att AB, i likhet med många andra, mig veterligen inte testar däckens slitstyrka. Det gör däremot ADAC. Detta i mitt tycke rätt viktiga kriterium finns således med i det sammanvägda testresultatet hos ADAC men inte hos AB.
Användarvisningsbild
av milktrucker
andersuw skrev:
milktrucker skrev:
andersuw skrev: Berätta för oss varför vi hellre bör tro på AB än på ADAC? Och var hittar jag beskrivningen av ABs testförfarande?
Nej det kan vi inte och samma sak gäller ifråga om Aftonbladet. Vad vi däremot vet är att ett försök att lura ADAC genom att skicka dem "dopade" däck har små utsikter att lyckas. Såhär gör ADAC vad däcksanskaffningen och den åtföljande behandlingen av testresultaten beträffar (min översättning från det tyska originalet här):

"Genom en trestegs köpprocess ser vi till att de testade däcken är av samma kvalitet som de serieproducerade. Vi köper totalt 28 däck av varje testad däcksmodell i den öppna handeln. 24 däck köps för det egentliga testet innan det genomförs. Genom att använda en annan uppsättning med fyra däck, som köps vid ett senare tillfälle från en annan återförsäljare, kan vi kontrollera om kvaliteten är densamma. Om det finns några tvivel köper vi fler däck utan att det framgår att ADAC står som köpare och genomför ytterligare tester. I ett tredje steg strax före publicering köps ytterligare däck sticksprovsvis och testas med avseende på de avgörande kriterierna. Skulle däck ha gjorts speciellt för testet skulle det visa sig senast här och de skulle då senast här uteslutas ur testet.

Förstaserieprodukter, det vill säga produkter som vid teststarten ännu inte är tillgängliga i den öppna handeln, förvärvas cirka 10 veckor före publiceringen av testresultaten i den öppna handeln och jämförelser görs med resultaten från de däck som tidigare testats. Som utslagsgivande kriterier används här rullmotstånd och bromsprestanda i väta. Avviker resultaten för rullmotstånd med mer än 5% och de för bromsprestanda i väta med mer än 3% drar vi slutsatsen att egenskaperna skiljer sig åt. Testresultaten för däcksmodellen ifråga publiceras då inte."

Du säger att AB inte gör några vetenskapliga tester. De tester som ADAC genomför kan däremot sägas fylla vetenskapliga anspråk, vilket förstås är ett skäl att fästa större avseende vid deras resultat än ABs. Ett annat skäl är att AB, i likhet med många andra, mig veterligen inte testar däckens slitstyrka. Det gör däremot ADAC. Detta i mitt tycke rätt viktiga kriterium finns således med i det sammanvägda testresultatet hos ADAC men inte hos AB.
Kanonbra info.
Då kan vi utgå från att ADAC gjort ett fullkomligt oberoende test utan preparerade fukdäck.
Tyvärr har inte ADAC provat några Nokian Hakka-däck, jag hade mer än gärna sett dem i fler tester eftersom de kommit på första, andra och tredje plats i ca hälften av däcktesten som jag har sett

Tommy, googla!
av andersuw
milktrucker skrev:Kanonbra info. Då kan vi utgå från att ADAC gjort ett fullkomligt oberoende test utan preparerade fukdäck.
Tyvärr har inte ADAC provat några Nokian Hakka-däck, jag hade mer än gärna sett dem i fler tester eftersom de kommit på första, andra och tredje plats i ca hälften av däcktesten som jag har sett.
De kan förstås ha försökt att testa Nokian men valt att inte publicera resultaten eftersom de fann skäl att misstänka "dopingförsök". ;-) Sedan har de förstås haft Nokian med i tidigare test. Däcken har då fått medelmåttiga resultat. Detta var en av de omständigheter som påtalades i samband med att Nokians fusk avslöjades för någon månad sedan. Din favoritkälla Aftonbladet skriver:

"När det tyska bilförbundet ADAC gjorde tester med däck som kom från butiken fick Nokian Tyres, på finska Nokian Renkaat, ett medelmåttigt betyg, enligt Åbo Underrättelser. Då började man att ana att någonting var fel."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22336916.ab

P.S. På min "nya" bil sitter just nu Hakka 8 205/60 R16, köpta innan bubblan sprack. Men de har i vart fall funkat hyfsat så här långt. ;-)
Användarvisningsbild
av milktrucker
Fast jag syftade på premiumdäck, dvs Hakka-sommardäck, inte nokian line m fl.
Hakka säljs väl inte i europa?
av andersuw
milktrucker skrev:Fast jag syftade på premiumdäck, dvs Hakka-sommardäck, inte nokian line m fl.
På vilket sätt skulle Nokian Line inte vara premium? I de dimensioner jag just står i begrepp att lägga på (205/55 R16 och 225/50 R17) kostar det ungefär lika mycket som Michelin Primacy 3, i alla fall om man tittar på priserna hos Däckonline.
milktrucker skrev:Hakka säljs väl inte i europa?
Såvitt jag vet ingår Sverige, liksom övriga Norden, i Europa så visst säljs Hakka i Europa. ;-) Hur det är "nere på kontinenten" vet jag inte vad sommardäcken beträffar. Hakka 8 är liksom andra nordiska vinterdäck förstås av mindre intresse där.

När jag bläddrar igenom de tester ADAC genomfört under senare år noterar jag för övrigt att det kanske är lite orättvist att som ett antal media, exempelvis Aftonbladet, beteckna resultaten för de sommardäck som testats (Nokian Line) som "medelmåttiga". De har för det mesta klarat sig rätt bra. Inte i topp, men ändå med rätt gott betyg.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)