milktrucker skrev:andersuw skrev:milktrucker skrev:Nokian Hakka Green 2 vann årets sommardäckstest hos AB
-) Finsk SISU när den är som bäst!
Michelin primacy kom på 5:e plats ??:-/ Bromsgreppet är inte på topp och det styr långsamt
Goodyear Efficient Grip Performance kom på 2:a plats, styr sävligt , men tappar inte greppet.
Landsail, kumho och nankang kom så klart sist, som vanligt håller inte asiaterna måttet.
Berätta för oss varför vi hellre bör tro på AB än på ADAC? Och var hittar jag beskrivningen av ABs testförfarande?
För att continental har haft en egen avdelning som tar fram dopade däck för just däcktester!
Aftonbladet gör inga vetenskapliga tester, men de köper däcken hos däckhandlare eller via nätet och då är chanses för "dopade" däck minimal.
Alla får prestera på lika villkor och det är viktigt med oberoende tester, hur ADAC står där vet vi inte.
Vi kan inte bevisa att däcktillverkare inte skickat dopade däck till ADAC-testen!
Nej det kan vi inte och samma sak gäller ifråga om Aftonbladet. Vad vi däremot vet är att ett försök att lura ADAC genom att skicka dem "dopade" däck har små utsikter att lyckas. Såhär gör ADAC vad däcksanskaffningen och den åtföljande behandlingen av testresultaten beträffar (min översättning från det tyska originalet
här):
"Genom en trestegs köpprocess ser vi till att de testade däcken är av samma kvalitet som de serieproducerade. Vi köper totalt 28 däck av varje testad däcksmodell i den öppna handeln. 24 däck köps för det egentliga testet innan det genomförs. Genom att använda en annan uppsättning med fyra däck, som köps vid ett senare tillfälle från en annan återförsäljare, kan vi kontrollera om kvaliteten är densamma. Om det finns några tvivel köper vi fler däck utan att det framgår att ADAC står som köpare och genomför ytterligare tester. I ett tredje steg strax före publicering köps ytterligare däck sticksprovsvis och testas med avseende på de avgörande kriterierna. Skulle däck ha gjorts speciellt för testet skulle det visa sig senast här och de skulle då senast här uteslutas ur testet.
Förstaserieprodukter, det vill säga produkter som vid teststarten ännu inte är tillgängliga i den öppna handeln, förvärvas cirka 10 veckor före publiceringen av testresultaten i den öppna handeln och jämförelser görs med resultaten från de däck som tidigare testats. Som utslagsgivande kriterier används här rullmotstånd och bromsprestanda i väta. Avviker resultaten för rullmotstånd med mer än 5% och de för bromsprestanda i väta med mer än 3% drar vi slutsatsen att egenskaperna skiljer sig åt. Testresultaten för däcksmodellen ifråga publiceras då inte."
Du säger att AB inte gör några vetenskapliga tester. De tester som ADAC genomför kan däremot sägas fylla vetenskapliga anspråk, vilket förstås är ett skäl att fästa större avseende vid deras resultat än ABs. Ett annat skäl är att AB, i likhet med många andra, mig veterligen inte testar däckens slitstyrka. Det gör däremot ADAC. Detta i mitt tycke rätt viktiga kriterium finns således med i det sammanvägda testresultatet hos ADAC men inte hos AB.