Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Var vill ni ha bästa däcken?

Fram
53
56%
Bak
39
41%
Litar på däckfirman
2
2%
Användarvisningsbild
av joel80
Kan ju också vara så att det krävs sånna hastigheter innan man "tappar kontroll" att testet blev för farligt med antisladd på. Jag tycker man inte ska förutsätta att alla försöker luras... även om jag också gärna skulle se tester med fler parametrar och med data presenterade.
Användarvisningsbild
av Camel
semmelman skrev:/.../antagligen blev det ingen eller för liten skillnad när de hade antisladdsystemet aktiverat och det hade ju inte stämt med deras förutbestämda bild eller avsikt så de var tvungna att koppla ur den för att uppnå resultatet de villa ha.
Ja, man vet ju aldrig. Det är just med aktiva system som antisladd som gamla sanningen om bästa däcken bak inte alltid gäller. Men se upp så du inte blir anklagad för att du tror att allt är en konspiration och bestämmer sig för att trotsa all vedertagen kunskap :wink: För min del ska givetvis testet utföras med antisladd då detta vanligen är inkopplat om bilen är utrustad med det. Det blir ju annars som att en krockdocka inte skulle vara bältad i krocktester även om bälte finns. Utfallet blir ju helt annorlunda. Om en viss bil skulle saknat bälte i utrustningen så ska ju inte bilar med denna utrustning lida för det genom att skillnaderna uteblir i testen. Så givetvis ska antisladd vara inkopplat om bilen har det som standardutrustning. Oavsett vad detta innebär för testresultatet.

Men man ska ha respekt för att man ger råd i syfte att den totala säkerheten ska bli så hög som möjligt i snitt för alla. Även om antisladdsystem av princip utnyttjar det faktum att man kan göra en bils dynamik instabil genom att bromsa ett hjul så innebär det inte att det alltid hjälper. Med bra däck flyttas gränserna högre upp och friktionen är olika om det är nära att släppa resp. om det har släppt. Denna skillnad ligger lägre ner för slitna däck och antisladd kan tidigare korrigera genom att sladd upptäcks tidigare och att det då fortfarande finns chans att marginal till naturlagarna finns. Men detta gäller bara vissa situationer. Och alla bilar har ännu inte antisladd så personligen har jag förståelse att man generellt ger rådet bästa däcken bak även om det finns några fall där det faktiskt hade varit bättre tvärt om. Men vi får se i framtiden vad rådet blir när alla bilar har antisladd. Man måste komma ihåg att säkerhetshöjande allmänna råd syftar till att minska antal dödade och skadade totalt, inte nödvändigtvis färre antal olyckor i sig. Olyckstypen kan vara avgörande för utgången. Hastigheten är viktig, men även hur själva kollisionen går till om den inträffar.
Användarvisningsbild
av Allinug
Ja, farten är viktig. Det är farten som till slut tar en till ett läge där friktionen nästan upphör på en hal väg.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Har man väl kommit till läget där bakvagnen börjar ge sig iväg behövs det inte mycket fart för att snurra runt. Det krävs inte mycket rörelseenergi för att vrida bilen 180 eller 360 grader.

Antisladd gör en dramatisk skillnad i alla hastigheter:

Där framgår det tydligt att antisladd systemet upphäver rörelsen runt bilens egen axel innan den uppkommer genom att bromsa rätt hjul vid rätt tillfälle.
Användarvisningsbild
av joel80
Att antisladd gör enorm skillnad tror jag vi alla är överens om. Om det däremot skulle göra större skillnad för dåliga bakdäck som annars är farligare än för dåliga framdäck är jag inte övertygad om. Antisladd hjälper ju även till när bilen understyr.
Olyckor där man drar iväg med bakänden och krockar/krashar med sidan av bilen mot något hårt är så pass mycket farligare och har högre dödlighet (än om du krockar med fronten först). Jag tar inte sånna chanser och sätter bäst däck bak.
Användarvisningsbild
av Perra83
Satte de bästa däcken fram. Alla fyra har gått två vintrar. 8.5mm fram och ca 7mm bak blev det. Gtechniq C5 användes som lackskydd. Klarar fälgrengöring som om det vore vatten.
av semmelman
Från Metro idag, de är kanske inga bilproffs men de har väl frågat några kan man hoppas:
"De bästa däcken ska alltid monteras bak då det minskar risken för sladd. Under förutsättning att bilen har antisladdsystem samt att fram- och bakdäck är jämnt slitna kan man montera de eventuellt något mindre slitna däcken fram. Det ger bättre däckekonomi samt något bättre broms-, våt- och slaskegenskaper."
Användarvisningsbild
av joel80
Nu har jag bäst däck på vänster sida.. om det är halt.. och bäst på höger om det är sommarväglag. Vinterdäck på vänster sida alltså.. började byta och så blev det mörkt snabbare än vad jag trodde det skulle bli.. så jag fick skjuta upp högersidan.

Sug på den ni! :D
Användarvisningsbild
av xerent
joel80 skrev:Nu har jag bäst däck på vänster sida.. om det är halt.. och bäst på höger om det är sommarväglag. Vinterdäck på vänster sida alltså.. började byta och så blev det mörkt snabbare än vad jag trodde det skulle bli.. så jag fick skjuta upp högersidan.

Sug på den ni! :D
Pannlampa? :mrgreen:
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. Jag behöver köpa mig en bra led-pannlampa! :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar