semmelman skrev:/.../antagligen blev det ingen eller för liten skillnad när de hade antisladdsystemet aktiverat och det hade ju inte stämt med deras förutbestämda bild eller avsikt så de var tvungna att koppla ur den för att uppnå resultatet de villa ha.
Ja, man vet ju aldrig. Det är just med aktiva system som antisladd som gamla sanningen om bästa däcken bak inte alltid gäller. Men se upp så du inte blir anklagad för att du tror att allt är en konspiration och bestämmer sig för att trotsa all vedertagen kunskap

För min del ska givetvis testet utföras med antisladd då detta vanligen är inkopplat om bilen är utrustad med det. Det blir ju annars som att en krockdocka inte skulle vara bältad i krocktester även om bälte finns. Utfallet blir ju helt annorlunda. Om en viss bil skulle saknat bälte i utrustningen så ska ju inte bilar med denna utrustning lida för det genom att skillnaderna uteblir i testen. Så givetvis ska antisladd vara inkopplat om bilen har det som standardutrustning. Oavsett vad detta innebär för testresultatet.
Men man ska ha respekt för att man ger råd i syfte att den totala säkerheten ska bli så hög som möjligt i snitt för alla. Även om antisladdsystem av princip utnyttjar det faktum att man kan göra en bils dynamik instabil genom att bromsa ett hjul så innebär det inte att det alltid hjälper. Med bra däck flyttas gränserna högre upp och friktionen är olika om det är nära att släppa resp. om det har släppt. Denna skillnad ligger lägre ner för slitna däck och antisladd kan tidigare korrigera genom att sladd upptäcks tidigare och att det då fortfarande finns chans att marginal till naturlagarna finns. Men detta gäller bara vissa situationer. Och alla bilar har ännu inte antisladd så personligen har jag förståelse att man generellt ger rådet bästa däcken bak även om det finns några fall där det faktiskt hade varit bättre tvärt om. Men vi får se i framtiden vad rådet blir när alla bilar har antisladd. Man måste komma ihåg att säkerhetshöjande allmänna råd syftar till att minska antal dödade och skadade totalt, inte nödvändigtvis färre antal olyckor i sig. Olyckstypen kan vara avgörande för utgången. Hastigheten är viktig, men även hur själva kollisionen går till om den inträffar.