Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Var vill ni ha bästa däcken?

Fram
53
56%
Bak
39
41%
Litar på däckfirman
2
2%
Användarvisningsbild
av StringerBell
joel80 skrev:Vet inte om det är med eller utan..
Det gör stor skillnad. Om man som du tror på fysiken hoppas jag också du tror på antisladd-tekniken som en del av denna fysik. Jag gillar inte riggade, oärliga tester av detta slag.

Hur en seriös tidning som Vi BIlägare kan mörka på detta sätt är beklämmande. Alla förutsättningar skall redovisas, givetvis också om man mixtrat med säkerhetssystemen för att styrka egen tes.
Användarvisningsbild
av joel80
Missförstå mig inte.. Det har såklart betydelse för säkerheten och jag vet att antisladdsystemen är fantastiskt! Speciellt Volvos (när jag jämför med vår Hyundai i30 är det viss skillnad!) Men antisladd gör bara att gränsen för när det händer flyttas fram.
Jag tror inte att dom stängt av antisladd på den ena bilen och har det på i den andra.

Det finns fler tester och videos som visar exakt samma sak. Det finns två anledningar att sätta bästa däcken fram.
1. Man är snål och vill slita ner båda paren så mkt som möjligt innan man byter.
2. Går i hand med anledning 1, man vill ha bra däck på drivande hjulen för att inte vara så seg eller fastna vid rödljusen och istället för att köpa nytt när det behövs sätter man de sämre däcken bak.
Användarvisningsbild
av StringerBell
joel80 skrev:Missförstå mig inte.. Det har såklart betydelse för säkerheten och jag vet att antisladdsystemen är fantastiskt! Speciellt Volvos (när jag jämför med vår Hyundai i30 är det viss skillnad!) Men antisladd gör bara att gränsen för när det händer flyttas fram.
Jag tror inte att dom stängt av antisladd på den ena bilen och har det på i den andra.
Det rimliga är att man berättar om förutsättningarna och inte låtsas som en modern audi snurrar runt på det sättet vid sladd.
joel80 skrev:Det finns fler tester och videos som visar exakt samma sak. Det finns två anledningar att sätta bästa däcken fram.
1. Man är snål och vill slita ner båda paren så mkt som möjligt innan man byter.
2. Går i hand med anledning 1, man vill ha bra däck på drivande hjulen för att inte vara så seg eller fastna vid rödljusen och istället för att köpa nytt när det behövs sätter man de sämre däcken bak.
Man kan ju vilja ha kortare bromsträcka också.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast kortare bromssträcka blir inte säkrare om långsidan kommer först.

Håller med om att man vill veta förutsättningarna.. å andra sidan vet vi inte om dom faktiskt slagit av antisladd eller inte. Man kan få sladd med en bil med antisladd också. Dåliga däck och en genomdränkt väg är förutsättningar som kan få det att hända.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Vad är det med folk som gör att de kategoriskt vägrar lyssna på proffs?

Däcktillverkarna säger: Bästa däcken bak.
Biltillverkarna säger: Bästa däcken bak.
Förarutbildare säger: Bästa däcken bak.
Försäkringsbolagen säger: Bästa däcken bak.

Och ändå så finns det envist folk som tror att deras ytterst begränsade erfarenhet(i jämförelse med proffsens samlade erfarenhet) är mer korrekt.

Märkligt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vill man ge ETT råd till ALLA bilister blir det naturligtvis så, eftersom en viss andel av bilparken saknar antisladd.

Det är ju ungefär som när "proffsen" (myndigheter, föräldraföreningar, etc) överdriver faran med marijuana för att undvika att någon provar det. På samma sätt riggar man ett test så att ett sämre däckpar bak ser fullständigt livsfarligt ut.

Det är oerhört mycket viktigare att skaffa en modern bil med moderna säkerhetssystem, som antisladd, än att sätta på nya däck bak varje säsong eller oftare.
Användarvisningsbild
av joel80
Det handlar inte om att sätta nya däck varje år utan om att sätta det bästa paret där och att det oavsett bil/drivpar/säkerhetsdystem ska bäst däck sitta bak om man proiriterar säkerhet framför ekonomi. Med antisladd klarar man självklart viss sladdar man annars skulle torskat på, men det tar ju inte ut själva faktumet att det blir mindre säkert att ha sämre paret bak.
av semmelman
Dom flesta av oss antar jag kör väl gott å väl inom marginalerna så det spelar mindre roll om man hypotetiskt skulle sladda av vägen i 94 eller 95 km/t om man nu kör i 80... dessutom kör man ju bara med bästa fram en tredjedel av tiden, de två andra tredjedelarna kör man med lika bra eller sämre än de bak så till 2/3 kör man ändå så, men de som kör med bästa bak kommer ju köra 2/3 med stor differens mellan axlarna istället, kan det verkligen va bättre? Dessutom varannan gång köper man fyra nya så då blir det lika bra däck överallt...
Användarvisningsbild
av Frrla
Jag har en fundering gällande testerna i filmerna.
Hur ska vi veta hur fort de kör i testen?

Jag menar, en vattenplaning med sämre framdäck måste ju ske i mycket lägre hastighet.
Har man bättre framdäck så planar de inte lika tidigt, samtidigt som de främre däcken skottat undan vattnet för bakdäcken.
Hur stor skillnad är det egentligen? För så måste det vara. Så upplever jag själv att det vart när jag bytt däck hit och dit pga punkteringar, slitna däck som skall bytas ut, skiftat fram och bak mm...

Jag begriper att 90% eller fler av bilisterna där ute borde ha bästa däcken bak eftersom dom nu inte alls är intresserade av någonting annat än att ta sig dit de skall.

Dom övriga 10% tillhör inte majoriteten och därför rekommenderas detta med bästa däcken bak.
För de som sätter däcken "fel" vet vilka fördelar de har och vilka brister det medför, och känner säkert bilen bättre.

Sen finns det säkert någon som ska bara för att de tror att de kan köra och inte vet någonting i själva verket.

själv har jag monterat vinterdäck på mina 3 bilar nu, och de har lika bra runt om, eller bättre däck bak pga det jag skrev på sidan 2 ;)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]