Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
grillchips skrev:Så då sitter man där och kikar på egenskaper hos däck, A på vått, E på bränsleekonomi, 71db ljudnivå.
Det genomgående problemet är att går jag ner på ex 69/70db så försämras någon av de andra egenskaperna, vätan vill jag inte tumma på och bränsleekonomin är väl marginell men nuvarande är tillräckligt "oekonomiska" så att hoppa ner ett snäpp till är inget jag jättegärna gör.
Samt att det går likadant åt andra hållet, högre ljudnivå = bättre väta/ekonomi...
En kan bli gråhårig för mindre.. :lol:
Så är det mycket med däckkonstruktion... alla däck är en kompromiss och kan inte vara bra på allt. Många egenskaper är direkt motstående mot varandra... tex isgrepp och våtgrepp vilka man säkert skulle vilja ha båda på topp på ett vinterdäck.

.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja det är det jag börjar inse.
Det som gör det ännu svårare att ta ett beslut är hurpass stor skillnad det är från en A-klassning till en B-klassning, och C?
Jag menar, om skillnaden är marginell (och kanske kräver extrema förhållanden, säg vanligt midsommar-regn kontra hällregn) så hade jag nog kunnat leva med att klättra ner ett steg på vätan till förmån av lägre ljudnivå.
Användarvisningsbild
av grillchips
225/35/19, 8" breda fälgar.
Jag ska erkänna att jag var sugen på Landsail-däcken som diskuteras i en annan tråd men det räckte med en snabb googling för att inse att jag hoppar över dom, senare igår upptäckte jag tråden här på forumet. :lol:
Användarvisningsbild
av ThomasT
TommyP86 skrev:http://m.pricerunner.se/cl/655/Bildaeck ... 103&sort=3

Finns faktiskt några ns2. Sailun atrezzo säger min däckkille är ok, jag har dock ej provat dom själv.
Man ska inte tro så mycket på vad däckmojjarna säger... de kommer inte helt sällan med helt felaktig information...

Sailun Atrezzo... vad tror du själv....?

Om inte... googla! Första testet jag klicka på gav omdömmet: -"Uslast av de usla!"
Och dessutom så var inte försälningspriset lägre än för en del däck som låg i toppskiktet av testet.
Gissa vilket däck som de tjänar mycket mer pengar på... därav kommentaren "de är ok" av däckmojjen...

.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Han säljer inte dem, utan baserade det på vad folk köper återkommande och vad som går att balansera. Om nån tror att sailun är _bra_ så är det förmodligen nåt fel i huvet på denne. Dessutom skrev jag ok, i en diskussion om lågprisdäck.
Användarvisningsbild
av perin
grillchips skrev:Ja det är det jag börjar inse.
Det som gör det ännu svårare att ta ett beslut är hurpass stor skillnad det är från en A-klassning till en B-klassning, och C?
Jag menar, om skillnaden är marginell (och kanske kräver extrema förhållanden, säg vanligt midsommar-regn kontra hällregn) så hade jag nog kunnat leva med att klättra ner ett steg på vätan till förmån av lägre ljudnivå.
Skillnaden mellan A och B är tre meter och ytterligare fyra meter till klass C och E kan ha ända upp till tolv meter sämre än ett A däck. Bromsprovet är ett bromsprov från 80 till 0 km/h. Jag har för mig om att när man fått stopp med ett A klassat däck så susar dom sämsta däcken förbi i 30-35 km/h, det kan vara skillnaden mellan liv och död. Observera att det enbart är ett bromsprov så det säger inget hur det fungerar i övrigt i väta.
Vad det gäller bullermärkningen så är det utvändigt buller, alltså inte i kupén.

Nu till mina egna funderingar.
Jag har däcken förvarade hos min lokala volvohandlare och de ringde i veckan för att meddela mig att jag borde fundera på däckbyte av sommardäcken då de var nere i 3mm. Nu sitter det de originalmonterade Continental CPC5 på och har rullat 3020 mil ser jag på pappret. Jag tycker det är i minsta laget, eller? Jag kör lugnt enligt mig själv, inga snabba accelarationer eller inbromsningar i onödan. Håller hastigheten som mina medtrafikanter, 5-10 km/h över gällande hastighet mao.
Men i alla fall, bad om pris och det fick jag. 20X0 kr/st! Jag bad att få återkomma. Kollade lite på nätet och samma däck kostar ca 12-1300 kronor på nätet, sedan tillkommer montering givetvis. Tycker det är väldigt stor skillnad, ca 5000:- eller 8000:- för en uppsättning på fyra däck. Jag kommer nog vara "otrogen" mot min handlare.
Nu är bara frågan vad jag ska välja för däck, budgetdäck går bort då säkerheten går först. Funderar på Good Year EfficientGrip för att se om det går få ut mer mil. Kommentarer på det?

By the way, har ni möjlighet så läs förra vårens test av lågprisdäck i Vi Bilägare.
Användarvisningsbild
av grillchips
perin: Åh, tack! Det där var klart nyttig information! Jag var helt säker på att mina nuvarande däck låg på B-klassning i väta, men det var visst så lågt som C. Jag har inte behövt tvärnita i regn med dom men i övrigt har jag varit nöjd - däremot blir jag mer övertygad om att det får gå före ex ljudnivån.
Jag förstår att jag mer eller mindre på eget bevåg satt mig i min sits med 35-profil på däcken så buller är jag van vid, men skulle gärna tona ner det lite, men om det baseras på utvändigt buller så är det marginell skillnad alltså? Jag vet hur decibelräkningen fungerar men tänker att med så låg profil så kommer jag helt enkelt inte undan ljudet som vandrar in i bilen?

Finns testet i Vi Bilägare på nätet? Köpes eller gratis?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Teknikens värld har ett test med lite billigare däck med i senaste numret, goodyear vinner där, landsail var också med, fast 388.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15

Mig veterligt finns det ingen lastbalanserare f&ou[…]

V70 2011 D3, bränslefiltret byttes 12000 mil,[…]

Byta tryckgivare turbo

De är automat

Har du provkört bilarna? I mitt tycke är[…]