Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Var vill ni ha bästa däcken?

Fram
53
56%
Bak
39
41%
Litar på däckfirman
2
2%
Användarvisningsbild
av milktrucker
Kort svar

Bästa mönstret på drivaxel - alltid!

Det är nästan uteslutande drivaxeln som tappar greppet, löpaxeln tappar sällan fästet
Användarvisningsbild
av StringerBell
Var antisladdsystemet avaktiverat på Audin i klippet ovan? eller är det bara sällsynt uselt?
Användarvisningsbild
av Tomas88
När det gäller framhjulsdrift brukar jag trotsa experterna och sätta bästa däcken fram. Detta eftersom framdäcken som tidigare påpekats slits mycket mer. Under körningen ändras så småningom detta förhållande.
Jag är inte fullt övertygad att skillnaden är så stor som i klippet ovan om man kör på samma däckmodell med liten skillnad i mönsterdjup.
Inte så intressant jämförelse med två olika fabrikat bäst i test jämfört med sämst i test.
Läste också nyligen ett test som någon på forumet länkade till som visade att det inte var någon större skillnad om det inte skilde för mycket mellan mönsterdjup fram ock bak.

Men jag kanske resonerar fel.
av semmelman
Ja det jag försökte få fram tidigare, på så sätt optimerar man tiden då däcken är mest likadana varann, sätter man de bästa bak kommer de fram bara bli sämre å sämre.
Sen i regn så plöjer framdäcken och forslar bort mer vatten så de bak inte behöver plana men om de fram är dåliga så tappar ju de fästet fortare vad ska man då ha fästet bak till om man ändå kör av?
Nä jag är inte helt övertygad om förträffligheten att ha de bästa bak, ändå, hellre lite sladd bak å ha chans hålla sig i banan än å bara kana rakt fram-ut.
Men det går ju att finna ut med lite tid och utrymme, en bil åker med olika däck utefter en bana med en kurva i, kör man samma linje som man fått måla på asfalten om man är noggrann och med farthållare och ökar med en km/t varje varv för å se när bilen släpper, sen skiftar man däck och gör om samma sak, exakt samma förhållanden bara olika bra däck framåbak, jag skulle sätta en tjuga på att när bilen har bättre däck fram att den kan åka ett par km/t fortare genom kurvan, förmodligen inte så mycket mer, men jag kan ha fel, men om nån ville försöka experimentet så vore det intressant.
Formel-1-bilar har dock bredare däck bak, men drivningen där oxå å andra sidan, så jag vet inte om det säger nåt.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag gissar att du inte sett filmen jag länkade till tidigare i tråden.. Samt att du inte läst fysik.
Kan du skicka via swish? ;)

Och jag hittade en till video också.. rätt gammal, kunskapen om det här har funnits länge:
[youtube]AZVD441a5Yc[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=AZVD441a5Yc
Användarvisningsbild
av StringerBell
Återigen… antisladd system eller inte i ovanstående videor? På vanligt halt väglag, is och snö, gör det ju enorm skillnad på risken att få backvagnssladd eller ej.
av semmelman
Jo jag såg de tidigare men de var inte så övertygande. Men nu ska jag titta på den senaste. :)

För det första, amerikanare, är inte de oftast bakhjulsdrivna, på den tiden med de fula brallorna alla fall?? :lol:
Användarvisningsbild
av StringerBell

Med och utan antisladd. Jämför detta med Audins piruett i vi bilägares filmsnutt så skulle jag säga att man slagit av antisladd på audin för att göra sin tes mera övertygande. Motbevisa mig gärna, jag gör ingen religion av däckens placering.
Användarvisningsbild
av joel80
Vet inte om det är med eller utan.. men vid en viss punkt så klarar inte antisladd att ta hand om en situation heller. Uppenbarligen är det bättre med antisladd.. men det tar ju inte bort att vid en viss punkt så släpper det för mycket och man åker på en sladd man inte skulle fått om man hade haft bra däck bak.
Som förare har man betydligt lättare att hantera när framhjulen tappar greppet.. det känns direkt i ratten och man kan bromsa/släppa gasen/svänga lite mindre.

Fler videos:

(Omöjligt att styra emot)

Eller den här:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]