- ons 16 mar 2016, 11:06
#1058577
Likaså bör det ju finnas skillnader i uppbyggnaden beroende på vilket lastindex däcket har, annars försvinner ju lite av meningen med att ha de olika klassningarna.
Ett högre däcktryck bör pressa hårdare mot däckets sidor då detta är den tunnaste delen av däcket, därför tror jag att det finns förstärkningar här!
Men det tolkar jag efter sunt förnuft och inte på fakta! ;)
ThomasT skrev: Klassningen XL tillåter ett högre däckstryck vilket i sin tur ger att däcket kan bära mer last. Så om jag fattat rätt så bär ett XL däck lika mycket som ett icke XL som har 1-2(?) steg högre lastindex MEN XL-däcket måste ha högre däckstryck för att klara det.Men av sunt förnuft förutsätter man ju då att det finns skillnader på däckets uppbyggnad.
Likaså bör det ju finnas skillnader i uppbyggnaden beroende på vilket lastindex däcket har, annars försvinner ju lite av meningen med att ha de olika klassningarna.
Ett högre däcktryck bör pressa hårdare mot däckets sidor då detta är den tunnaste delen av däcket, därför tror jag att det finns förstärkningar här!
Men det tolkar jag efter sunt förnuft och inte på fakta! ;)
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net