Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
ThomasT skrev: Klassningen XL tillåter ett högre däckstryck vilket i sin tur ger att däcket kan bära mer last. Så om jag fattat rätt så bär ett XL däck lika mycket som ett icke XL som har 1-2(?) steg högre lastindex MEN XL-däcket måste ha högre däckstryck för att klara det.
Men av sunt förnuft förutsätter man ju då att det finns skillnader på däckets uppbyggnad.
Likaså bör det ju finnas skillnader i uppbyggnaden beroende på vilket lastindex däcket har, annars försvinner ju lite av meningen med att ha de olika klassningarna.
Ett högre däcktryck bör pressa hårdare mot däckets sidor då detta är den tunnaste delen av däcket, därför tror jag att det finns förstärkningar här!
Men det tolkar jag efter sunt förnuft och inte på fakta! ;)
Användarvisningsbild
av ThomasT
Hilmer skrev:
ThomasT skrev: Klassningen XL tillåter ett högre däckstryck vilket i sin tur ger att däcket kan bära mer last. Så om jag fattat rätt så bär ett XL däck lika mycket som ett icke XL som har 1-2(?) steg högre lastindex MEN XL-däcket måste ha högre däckstryck för att klara det.
Men av sunt förnuft förutsätter man ju då att det finns skillnader på däckets uppbyggnad.
Likaså bör det ju finnas skillnader i uppbyggnaden beroende på vilket lastindex däcket har, annars försvinner ju lite av meningen med att ha de olika klassningarna.
Ett högre däcktryck bör pressa hårdare mot däckets sidor då detta är den tunnaste delen av däcket, därför tror jag att det finns förstärkningar här!
Men det tolkar jag efter sunt förnuft och inte på fakta! ;)
Ja, jag säger inte alls emot dig. Men att använda ordet "förstärkt" känns lite starkt. "Förstärkt" känns mer som skillnaden som görs med tex ett runflat däck. Däck består ju av en massa lager metallnät, nylonnät osv som "armering" av gummit, i detta fall så rör det sig om små skillnader i denna armering.

Bild
av Lövet
Styva däckssidor är dock inte nödvändigt något önskvärt. Just nämnda RFT däck är närmast vedervärdiga att åka på. Spårkänsliga, bullriga, vibrationer i bilen. Jag gick exempelvis från 235/45 RFT till 225/40 icke-rft på en BMW och bilen blev mycket mjukare, trevligare och spårsäker att köra trots lägre profil.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Lövet skrev:Styva däckssidor är dock inte nödvändigt något önskvärt. Just nämnda RFT däck är närmast vedervärdiga att åka på. Spårkänsliga, bullriga, vibrationer i bilen. Jag gick exempelvis från 235/45 RFT till 225/40 icke-rft på en BMW och bilen blev mycket mjukare, trevligare och spårsäker att köra trots lägre profil.
Har inte RTF däcken blivit väldigt mycket bättre nu för tiden?

.
av Lövet
ThomasT skrev:
Lövet skrev:Styva däckssidor är dock inte nödvändigt något önskvärt. Just nämnda RFT däck är närmast vedervärdiga att åka på. Spårkänsliga, bullriga, vibrationer i bilen. Jag gick exempelvis från 235/45 RFT till 225/40 icke-rft på en BMW och bilen blev mycket mjukare, trevligare och spårsäker att köra trots lägre profil.
Har inte RTF däcken blivit väldigt mycket bättre nu för tiden?

.
Det sägs att de allra senaste generationerna däck är bättre. Mina var inte sådana utan det här är ett par år sedan. Men jag tycker fortfarande att RFT däcken är väsentligt sämre även när jag provkör bilar av senaste snitt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nån som testat Hankook K115 Prime 2?
På diverse test har dom ju var rätt hyggliga.

Dom jag kikat på är:
Hankook K115 Prime 2 205/50-16 91W XL
Rullmotstånd: B
Vått underlag: B
Buller: 69

Hankook K115 Prime 2 205/50-16 87V
Rullmotstånd: E
Vått underlag: B
Buller: 70
av Lövet
Ja. Jag körde dem i 225/50-17 på en E61 utan anmärkning.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ok, dom ligger rätt bra till prismässigt också så det är ännu en kandidat!
Är ganska förvirrad av all info i däckdjungeln just nu så man vet inte riktigt vilket ben man ska stå på längre, det var enklare förr när man beställde genom jobbet och fick ta det som erbjöds! ;)
Användarvisningsbild
av ThomasT
Audi original monterar Hankook visserligen då Ventus S1 evo², men helt väderlöst kan det ju inte vara i alla fall... ;)

.
Användarvisningsbild
av grillchips
Usch, jag behöver köpa nya sommardäck också.
Inte helt optimalt läge för det, men måste man så måste man. Djungeln är verkligen enorm, har idag Nankang NS2 som varit över förväntan i alla lägen. Prisvärd budgetdäck måste jag säga om än lite högljutt.
Hade inte tvekat på att ta en identisk uppsättning igen men NS2 verkar inte tillverkas längre.

Så då sitter man där och kikar på egenskaper hos däck, A på vått, E på bränsleekonomi, 71db ljudnivå.
Det genomgående problemet är att går jag ner på ex 69/70db så försämras någon av de andra egenskaperna, vätan vill jag inte tumma på och bränsleekonomin är väl marginell men nuvarande är tillräckligt "oekonomiska" så att hoppa ner ett snäpp till är inget jag jättegärna gör.
Samt att det går likadant åt andra hållet, högre ljudnivå = bättre väta/ekonomi...
En kan bli gråhårig för mindre.. :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]