Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Jag kan då inte finna någon fördel med automattvätt jämfört med handtvätt mer än att man slipper jobbet med att tvätta själv!
Dom nya "skonsamma" borstarna har i alla fall lämnat härligt fina repor i tak och huv på min bruksbil FAST jag alltid spolar av bilen
INNAN jag kör in den i automattvätten. Men det är bara hur jag upplever det...
Användarvisningsbild
av PalmE
jumu01 skrev:Automattvättar har i dags läget mjuka fleeceborstar vet inte hur dessa skulle kunna skada lacken då det kontinuerligt spolas vatten under tiden dessa borstar arbetar, jag tror det är skadligare att använda samma tvätthink och med tvättsvampen doppa den i hinken varje gång så är jag säker på att det följer med något "små grus" som skadar lacken. Trots att svampen doppas i en annan hink finns det gruskorn som inte lossnar, på snurrande borstar så har man ju lite hjälp av både vattnet och centifugalkraften att dessa kan hålla sig renare från partiklar.

I och med de nya tvätthallarna har jag ändrat min syn på dessa tvättar.
Fortsätt automattvätta din bil om du nu tror det är bättre än handtvätt, jag kommer ändå inte köpa den som begagnad :-)-)
av NiKeMaN
Skrämmande att läsa vad en del av er här skriver.

1. Automattvätt ÄR döden för bilens lack. Även nya automattvättar med dom "nya repfria borstarna" repar. Kör in valfri bil och jämför resultatet efter 1 eller kanske 10 tvättar. Det är skrämmande hurpass repig en automattvättad bil blir.

2. Det "bästa" man kan göra om man vill köra en snabbtvätt är att rulla in i en GDS-hall. Spruta på en bra avfettning över hela bilen, låta verka några minuter och sedan skölja rent med högtryckstvätt. Bilen blir ren och ser fräsh ut till dagen efter.

3. Tvätta med avfettning enligt ovan, skölj noga med högtryck och svampa sedan bilen noga. Efter detta torka bilen med en "Waffle Weave" eller liknande och få bilen glänsande torr och fin.

Summan är: UNDVIK ALLTID AUTOMATTVÄTT!!!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Starka kemikalier och högtryck är inte direkt hälsokost för lacken det heller... Man får inte vara så rädd för att röra lacken att man överdriver högtryck eller avfettning.
av NiKeMaN
StringerBell skrev:Starka kemikalier och högtryck är inte direkt hälsokost för lacken det heller... Man får inte vara så rädd för att röra lacken att man överdriver högtryck eller avfettning.
Mig veterligen så kan man inte påvisa några skador på bilens lack vid användning av avfettning eller högtryck. Min taxibil som jag körde från första milen ända in på ca 44 000 mil avfettades och spolades med högtryck varje dag under sina fyra år i tjänst. Ibland två gånger per dag om det låg dubbla arbetspass på bilen. Svampning skedde en gång per månad ungefär.

Däremot kan man påvisa skador efter ovarsamt tvättande med svamp på skitig lack eller vid tvätt i automattvätt med borstar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
NiKeMaN skrev: Min taxibil som jag körde från första milen ända in på ca 44 000 mil avfettades och spolades med högtryck varje dag under sina fyra år i tjänst. Ibland två gånger per dag om det låg dubbla arbetspass på bilen. Svampning skedde en gång per månad ungefär.
Om man tvättar bilen på detta sätt varje dag behöver den ju inte hålla sig ren.
av jumu01
Var har ni tvättat era bilar som är sådana motståndare till automattvätt, låt mig gissa troligen där borstarna fortfarande ser ut som piasavakvastar.

Min förra bil såld, inga tvättrepor trots automattvätt, kan det röra sig om en väldigt bra automattvätt plus att bilen var DITEC behandlad vem vet men en sak kan jag säga att den lacken är superb.
Därav så känner jag ingen oro att fortsätta med samma automattvätt plus att nuvarande bil är också DITEC behandlad.

Avfettning plus högtryck varje dag och vilken matt lack, vi gjorde likadant på ambulansen och vilken solkig lack bilen hade men den var ju ren! :roll:
Som sagt att använda alkaliska medel flera ggr per dag gör underverk för din lack!
Appropå taxi så har jag aldrig sett en riktig fräsch lack på en taxi.
av NiKeMaN
jumu01 skrev:Var har ni tvättat era bilar som är sådana motståndare till automattvätt, låt mig gissa troligen där borstarna fortfarande ser ut som piasavakvastar.

Min förra bil såld, inga tvättrepor trots automattvätt, kan det röra sig om en väldigt bra automattvätt plus att bilen var DITEC behandlad vem vet men en sak kan jag säga att den lacken är superb.
Därav så känner jag ingen oro att fortsätta med samma automattvätt plus att nuvarande bil är också DITEC behandlad.

Avfettning plus högtryck varje dag och vilken matt lack, vi gjorde likadant på ambulansen och vilken solkig lack bilen hade men den var ju ren! :roll:
Som sagt att använda alkaliska medel flera ggr per dag gör underverk för din lack!
Appropå taxi så har jag aldrig sett en riktig fräsch lack på en taxi.
ALLA automattvättar som har fysisk beröring mot lacken repar. Kvittar om det är någon nyare variant av automattvätt. Det blir tvättrepor. Sen om du inte kan se dom ptja gött för dig säger jag då :) Men tyvärr så gör många av oss andra det. Grus salt och smuts samlas i "flärparna" som slår emot lacken och dras med lacken och då blir det tvättrepor.

Avfettning och högtryck varje dag ger normalt sett inte matt lack om man inte kör med någon riktigt vass kallavfettning varje dag - men då får man skylla sig själv.

Att du aldrig sett någon fräsch lack på en taxibil kan knappast mina råd "dissas" för. Då har du onekligen inte sett alla. ;)
av PTV
I den mån man har möjlighet så är handtvätt alltid att föredra framför automattvätt sett ur slitagesynpunkt på bilens lack.Det är bara det dåliga samvetet hos automattvättarna som lyser igenom när de påstår att de inte kan se någon skillnad på en handtvättad / automattvättad bil.Om nu somliga är så hängivna dessa ibland löjligt dyra automattvättar varför använder ni då inte grannens duschborste / svamp och redan använda vatten när ni själv tvättar er. :lol:
av jumu01
PTV skrev:Om nu somliga är så hängivna dessa ibland löjligt dyra automattvättar varför använder ni då inte grannens duschborste / svamp och redan använda vatten när ni själv tvättar er. :lol:
Du har nog missförstått det hela, för mig är det småpengar att köra in i en automattvätt, skulle inte ens komma på tanken att beröva grannen på sin grusindränkta svamp som han kan använda nästa gång han tvättar bilen så han spar ännu en slant. :wink:

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]