Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Vilket sommar däck skulle du valt givet mina förutsättningar (bil, dimension och krav)?

Michelin Pilot Sport 4 SUV med ZP-kod (punkteringsfritt)
Inga röster
0%
Michelin Pilot Sport 4
2
11%
Michelin Primacy 4
7
37%
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 med SoundComfort
5
26%
Continental PremiumContact 6
3
16%
Annat (skriv gärna i kommentar vilket)
2
11%
Man kan ju titta på t.ex. Blocket efter bättre beg premiumdäck. Jag fick tag i 4 Michelin Pilot Sport 4 235/45-18 för 4000:- monterat på bilen. Mönstret var ca 6mm och de var från 2019, nästan nya. Det däcket kostar ca 2200:-/st hos Bythjul.
Ok "vårt test" var saxat. Har inte Vi bilägare, så kan inte läsa den.
Håller med dig om att vinter, är det premium som gäller o i mitt fall nokian dubb.
Du väljer premium även på sommaren framgår ju tydligt, men det jag är ute efter är, om "billiga" Landsail är marginellt sämre än "dyra" tex Primacy som ju dessutom, konstigt nog, får olika resultat i tester. det får mig att fundera på hur trovärdiga är, en del tester man läser. Kan förstå att det handlar om en hel del pengar som står på spel även i däckbranschen o då kan det det väl ligga nära till hands att tro, att det lobbas o kommenteras en del för att premium tillverkarna ska kunna hålla en hög prisnivå. I din argumentation för varför du väljer premium däck, före Landsail (kanske finns fler bra lägre prissatta däck) så hittar du ett test med det sämsta tänkbara däcket goodride utan att nämna det förrän jag frågar. Conti bromsar tydligen (enl Vi bilägare) väldans bra men att det skulle skilja över 8m! Var o en får väl bilda sig sin egen uppfattning. Om vi ska tro på vi bilägares test så kan vi väl också tro vad andra skriver att landsail är marginellt sämre däck än premium till halva priset.
Att testa två olika däck på samma bil i samma dimension under samma förhållanden kan knappast betraktas som icke trovärdigt. Därmed inte sagt att en persons subjektiva uppfattningar och bedömningar inte är sanna. Jag tror däremot inte att Fattiglappen kan göra korrekta jämförelser mellan flera olika däck ”i vardagen” då förutsättningarna kommer vara olika varje gång.

Om du kör lugnt, håller bra avstånd och i övrigt inte har några större krav på bra komfort så kan nog Landsail vara ett alternativ för dig. Jag hade aldrig åkt runt i dem om jag fick dem gratis.

Det var inte med avsikt jag utelämnade information. Oavsett så skiljer det 8,6 meter i bromssträcka under de förutsättningar som rådde vid testtillfället och så är det bara. Vad man själv väljer att göra med den information är naturligtvis upp till var och en. Vi värderar information olika och vi har olika krav. Jag hade fyra saker jag tittade på. Komfort, broms på våt väg, slitstyrka och vattenplaning. Primacy 4 ligger bra till i alla de fyra kategorierna. Primacy 4 vara bara bäst på en sak, broms på våt väg medans ContiPremiumContact 6 var bättre på många saker. Däremot har Primacy 4 uppfattats som en däck som inte överraskar eller är riktigt dåligt på något, utan ett mycket bra vardagsdäck.

En annan sak som sällan testas är förmåga efter slitage. Michelin lägger mycket energi på att försöka få däcken att bibehålla sin förmåga även när de närmar sig 2-4 mm mönster kvar. Ett Landsail kanske är bra första 500-1000 milen, men sen? Hur mycket förmåga har du tappat? Har de där 8,6 meterna blivit 12, 13 eller mer? Eller har du fortfarande bra förmåga? Ingen som vet. En annan aspekt är kvalitet över tid.

Jag undrar fortfarande vad det var med dina premiumdäck som fått dig att tveka och vilja gå lågpris? Jag är faktiskt nyfiken på vad det var med dem?

Landsail däcksida sprucken:

Och en som gillar billiga däck så du inte säger att jag bara lägger in länkar om hur dåliga de är.

Budget vs premium. Han har en förkärlek till premiumdäck och pratar om hur ett däck känns på bana. Inget av det gäller varken dig eller mig, men jag tycker ändå att det är en rätt bra test då han blandar många olika märken:

Jag skulle aldrig montera billiga bromsskivor eller bromsklotsar på bilen heller, utan jag skulle välja original eller märken som BOSCH eller Brembo.

/Fredrik
Att testa två olika däck på samma bil i samma dimension under samma förhållanden kan knappast betraktas som icke trovärdigt. Därmed inte sagt att en persons subjektiva uppfattningar och bedömningar inte är sanna. Jag tror däremot inte att Fattiglappen kan göra korrekta jämförelser mellan flera olika däck ”i vardagen” då förutsättningarna kommer vara olika varje gång. JAG UPPFATTAR DET SOM ATT DU HÅLLER VI BILÄGARES TEST SOM TROVÄRDIGT MEN SÅGAR FATTIGLAPPENS BEDÖMNING SOM INTE TROVÄRDIGT. ÄR DET RÄTT UPPFATTAT?

Om du kör lugnt, håller bra avstånd och i övrigt inte har några större krav på bra komfort så kan nog Landsail vara ett alternativ för dig. Jag hade aldrig åkt runt i dem om jag fick dem gratis. DU MENAR ATT LANDSAIL ÄR SÅ DÅLIGA SÅ ATT DU ALDRIG ÅKT MED DESSA ÄVEN OM DU FÅTT DEM GRATIS. HAR DU TESTAT DÄCKEN ELLER ÄR DET ÅTERIGEN VAD DU LÄST DIG TILL SOM ÄR GRUNDEN TILL DIN UPPFATTNING, ÄR DET RÄTT UPPFATTAT?

Det var inte med avsikt jag utelämnade information. Oavsett så skiljer det 8,6 meter i bromssträcka under de förutsättningar som rådde vid testtillfället och så är det bara. Vad man själv väljer att göra med den information är naturligtvis upp till var och en. Vi värderar information olika och vi har olika krav. Jag hade fyra saker jag tittade på. Komfort,broms på vår väg, slitstyrka och vattenplaning. Primacy 4 ligger bra till i alla de fyra kategorierna. DET SKILJER 8,6m I BROMSSTRÄCKA OM MAN LITAR OKRITISKT TILL TESTET, DET ÄR SANT.

JAG UPPSKATTAR DITT ENGEMANG I TRÅDEN "DEN STÄNDIGA DÄCKSÅNGESTEN# MEN, JAG UPPFATTAR DET SOM ATT DIN FAKTAGRANSKNING HÄMTAR DU FÖRETRÄDELSEVIS AV NÅGON ANLEDNING FRÅN VI BILÄGARE. JAG FÖRSÖKER MED KRITISKT ÖGA BILDA MIG EN UPPFATTNING OM IFALL ATT DET MÖJLIGEN KAN VARA SÅ ATT EX, LANDSAIL ÄR ETT BRA DÄCK FÖR NORMALBILISTEN. DÄRFÖR ÅTERIGEN, VÄNLIGEN HAR VI NÅGON SOM VÅGAR TRÄDA FRAM O GE ETT OMDÖME OM LANDSAIL ELLER ANNAT BRA BILLIGT SKITDÄCK, DET SÄLJS JU VAD JAG FÖRSTÅTT EN HEL DEL LANDSAIL DÄCK I SVERIGE.
Ja, jag håller ViB test trovärdigt på så sätt att de testat ett antal olika däck under samma förhållanden. Dessutom testar de varje moment tre gånger. Jag ser inte att de skulle ljuga. Subjektiva bedömningar är ofta svåra att värdera, t.ex. om man tycker att ett däck bullrar. Man kan mäta decibel, men det kommer aldrig säga allt. Alltså är en subjektiv test svårare att ta till sig än en objektiv test som utförs med repetitiva mönster. Det är inte bara ViB som testar på samma sätt, utan det gör flera olika tidningar och institut. Jag prenumererar på ViB och har tillgång till många av deras historiska tester. Jag har ingen lust att betala 30-40 kr för att gå igenom flera tester och jämföra, det får du göra.

Råd & Rön har gjort en test av 148 däck från 36 tillverkare i 10 olika dimensioner. Det testet kostar 45 kr och jag har köpt det tidigare. Den är baserad på subjektiva bedömningar i kombination med kontrollerade tester. De har köpt in två uppsättningar av varje däck och testat vid två olika tillfällen. Det är väl en av de mest omfattande testerna av sommardäck som gjorts. De har kört ca 1500 mil med däcken på många olika underlag och i många olika situationer. De fem däck som fått högst poäng oavsett dimension är:
  • Continental ContiSportContact 5 225/45 17, 72 poäng
  • Michelin Primacy 4 235/55 17, 72 poäng
  • Bridgestone Turanza T005 185/65 15, 71 poäng
  • Michelin Primacy 3 205/55 16, 70 poäng
  • Pirelli Cinturato P1 Verde 195/65 15, 70 poäng
De har inte Landsail med bland de 36 tillverkarna de valt. Du kan läsa och köpa testet här:
https://www.radron.se/tester/bil-cykel- ... ommardack/

Jag skrev att "Jag tror däremot inte att Fattiglappen kan göra korrekta jämförelser mellan flera olika däck ”i vardagen” då förutsättningarna kommer vara olika varje gång." och det är väl knappast att såga. Det går att hitta allsköns tester som är både positiva och negativa för alla märken av alla produkter, det handlar om vart man lägger sitt fokus. Jag tror att du får ett bättre däck om du väljer t.ex. Primacy 4 jämfört med Landsail. Om det är värt 700:- mer per däck för dig eller inte kan bara du säga.

"DU MENAR ATT LANDSAIL ÄR SÅ DÅLIGA SÅ ATT DU ALDRIG ÅKT MED DESSA ÄVEN OM DU FÅTT DEM GRATIS. HAR DU TESTAT DÄCKEN ELLER ÄR DET ÅTERIGEN VAD DU LÄST DIG TILL SOM ÄR GRUNDEN TILL DIN UPPFATTNING, ÄR DET RÄTT UPPFATTAT?"
Korrekt. Jag hade tackat nej om någon kom med fyra sådana till mig gratis. Nej, jag har inte testat dem. Ja, det är vad jag läst mig till som gör att jag inte är intresserad av lågprisdäck, utan vill hålla mig till premiumdäck.

"DET SKILJER 8,6m I BROMSSTRÄCKA OM MAN LITAR OKRITISKT TILL TESTET, DET ÄR SANT."
Tror du att de ljuger i testet? Om jag inte har helt otur när jag tänker så skiljer det 8,6 meter även om man inte litar på testet då de har gjort mätningar. Å andra sidan har Landsail 7,6 meter kortare bromssträcka än Maxxis Mecotra 3 i samma test, men med din utgångspunkt så är det heller inte sant, såvida man inte tror på att ViB gjort en korrekt test.

"JAG UPPFATTAR DET SOM ATT DIN FAKTAGRANSKNING HÄMTAR DU FÖRETRÄDELSEVIS AV NÅGON ANLEDNING FRÅN VI BILÄGARE"
Både ja och nej. Som jag skrivit ovan så prenumererar jag på den tidningen och det blir liksom enklare att bläddra bakåt i arkivet och hitta olika däcktester vid olika tillfällen. Eftersom de i princip alltid testar sina däck på samma sätt på samma bana vid ungefär samma förhållanden så blir det enklare att bilda sig en uppfattning. Jag har också läst tester från AMS, Aftonbladet, Råd & Rön m.fl.

"HAR DU TESTAT DÄCKEN ELLER ÄR DET ÅTERIGEN VAD DU LÄST DIG TILL SOM ÄR GRUNDEN TILL DIN UPPFATTNING, ÄR DET RÄTT UPPFATTAT?"
Jag har inte testat något däck innan jag köper det då det är en utopi, därför försöker jag läsa mig till så mycket jag kan innan. Ett däck på bil A kan uppfattas annorlunda på bil B vilket också gör att det blir svårt att praktiskt testa däck innan JAG bestämmer mig. Så ja, de många olika däcktester jag läst och tittat på har legat till grund för mitt beslut att INTE köpa lågprisdäck, utan titta närmare på de fyra stora tillverkarna Michelin, Goodyear, Continental och Pirelli. Av dessa har Primacy 4 fått bra betyg och rekommenderas som ett mycket bra vardagsdäck.

En liten detalj...vet du om att stora bokstäver brukar betyda att man skriker. Är du arg? För om du är arg eller irriterad på mig på grund av min uppfattning om tester och att jag inte tycker att man ska välja annat än premiumdäck så blir jag rätt besviken. Jag har lagt ett par timmar på att svara dig och komma med argument och resonemang kring hur jag ser på tester och hur jag tycker vi bör resonera.

Jag ser ingen anledning att fortsätta detta nu, utan du får vänta tills du får någon som har eller har haft Landsail och höra deras uppfattning.

Tack för mig.
/Fredrik
Köp vilka däck ni vill, så ni kan sova bekymmersfritt om nätterna... :-)

Sen är det kanske bättre att citera än att använda stora bokstäver, men den diskussionen hör inte trådens ämne till.
nu förstår jag vad trådskaparen menar med, jag citerar "den ständiga däckångesten". att välja däck är en fråga som rent känslomässigt kan vara väldigt engagerande. enligt min bedömning är inte ett däck en "high tec" produkt, dvs att kopiera ett "premium" däcks mönteruppbyggnad torde vara enkelt. att kopiera gummiblandningar borde inte heller vara något problem idag, likaså stomens uppbyggnad. En premium tillverkare som producerar i asien tar ändå ut ett dubbelt så högt pris i vissa fall. Kan det möjligen vara så att, premiumdäck producenter-däck försälningsbranchen-däck test branchen är beroende av varandra för att sälja sina resp. produkter. Som konsument inser jag nu att detta är en djungel att ge sig in i. Jag efterlyste omdömen på de landsaildäck 235 55 17 som jag funderade på och hittade till slut föjande betyg av konsumenter.

däck 365: 4,6 av 5 150st inlämnade omdömen.
bythjul.com: 4,3 av 5 105st inlämnade omdömen.
däckonline: 4,05 av 5 29st inlämmnade omdömen.

om man vill kan man gå in o läsa varje motivering.
Med detta lämnar jag härmed det här med däckångesten.

Föresten jag funderar på att byta bil o väljer mellan volvo xc 70 och dacia duster. vilken bil ska jag välja ur ett ekonomisk perspektiv?

ha det och over and out.
Well jag sa i alla fall ut o vingla med mina nya Nokia nånting dubbfria 195 60 15 i vinter. De första dubbfria däcken någonsin för min del. :-)
Vad det sägs om dem i div test vet jag inget om utan man får se hur det känns. :-)
robbe skrev:nu förstår jag vad trådskaparen menar med, jag citerar "den ständiga däckångesten". att välja däck är en fråga som rent känslomässigt kan vara väldigt engagerande. enligt min bedömning är inte ett däck en "high tec" produkt, dvs att kopiera ett "premium" däcks mönteruppbyggnad torde vara enkelt. att kopiera gummiblandningar borde inte heller vara något problem idag, likaså stomens uppbyggnad. En premium tillverkare som producerar i asien tar ändå ut ett dubbelt så högt pris i vissa fall. Kan det möjligen vara så att, premiumdäck producenter-däck försälningsbranchen-däck test branchen är beroende av varandra för att sälja sina resp. produkter. Som konsument inser jag nu att detta är en djungel att ge sig in i. Jag efterlyste omdömen på de landsaildäck 235 55 17 som jag funderade på och hittade till slut föjande betyg av konsumenter.

däck 365: 4,6 av 5 150st inlämnade omdömen.
bythjul.com: 4,3 av 5 105st inlämnade omdömen.
däckonline: 4,05 av 5 29st inlämmnade omdömen.

om man vill kan man gå in o läsa varje motivering.
Med detta lämnar jag härmed det här med däckångesten.

Föresten jag funderar på att byta bil o väljer mellan volvo xc 70 och dacia duster. vilken bil ska jag välja ur ett ekonomisk perspektiv?

ha det och over and out.
Kan man ha Landsail på en Dacia Duster?

Det bör den ha och båda boxarna kan s&a[…]

Ja, den är manuell. Ingen packning som byttes[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Hej! Tycker att jag läst hundra olika inl&aum[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontant […]