Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Var vill ni ha bästa däcken?

Fram
53
56%
Bak
39
41%
Litar på däckfirman
2
2%
av semmelman
Fast det är ju det där med att åka rakt fram i en kurva t ex, då det släpper oftast om man hållt för hög hastighet in, han vi bilägare har ju en lämpligt utlagd raksträcka att köra rakt fram på där efter sladden men i en kurva finns ingen raksträcka utan träd, jag tror jag ändå föredrar lite bakhjulssladd framför att åka rakt ut mot terrängen. Mot det talar iofs det faktum att i en kurva vill baken ut så och det vill man ju inte... Det går inte ha rätt mot experterna, jag kan ha fel, men alla fall är det opraktiskt, då skulle vi behöva åka in varje vecka och skifta däck.
Användarvisningsbild
av Allinug
Intressant att det som man lärt sig om skillnader i väghållningsegenskaper för fram- och bakhjulsdrivna bilar påverkas så mycket av väggreppet och att man måste vara beredd på ett annat beteende hos bilen beroende på vilka däck man placerat var, både vilket fabrikat man valt, mönsterdjupet och hur man valt att placera dem i förhållande till varandra.
Användarvisningsbild
av ER
Bästa däckens skall givetvis sitta bak av nämnd och bevisad gång på gång anledning, släpper det fram har man kört för fort för förhållandena så bromsa löser det.
När främre däcken är slut köper man 2st nya som då sätts bak och dom gammal bakdäcken hamnar fram, så fortsätter karusellen om man inte har olika bredd för då blir det annorlunda vilka däck som köps och det kan då bli 4st samtidigt.

Heller glida odramatiskt rakt fram med möjlighet att kunna bromsa ner så fästet återkommer än sno runt och gå med sidan/baken före utan möjlighet att rädda situationen odramatiskt.
Få om ens någon privatbilist som inte varit/är aktiv inom motorsport kan på säkert sätt hantera bästa däcken fram med sladd på bakvagnen, att som en del småpojkar med övermotoriserade leksaker försedda med groteska plastbitar påstå sig kunna är inte samma sak som att verkligen kunna och samtidigt samsas med barnfamiljer på vägarna där noll utrymme för misstag finns.
Så fort man känner att det släpper fram så tvärnitar man tills greppet återkommer när man har ABS, helt odramatiskt även i kurva med träd i. Utan ABS så har man lärt sig var gränsen mellan låst hjul och max broms ligger då man tränat på det under kontrollerade former.
Sen är det ju givetvis olika teknik för att häva bakhjulssladd med 2 krafs och 4 krafs om det skulle vara halt ute, men det är lämpligast att träna på tex en is vintertid hur man gör och lära sig bilens beteende.
Har praktiserat detta och bytt 2st däck bara vartannat år så varje däck har hållt i 4år vilket är ok för däcket i fråga.
av semmelman
Att tvärnita fram när det släpper i en kurva jag tror inte det hjälper då, man försvinner över kanten. Har aldrig varit i närheten att få sladd på en raksträcka det känns inte som något problem. Oftare har jag varit nära glida in i bilar framför vid stopp men det känns som om bra mönster fram varit bra att ha haft då. Det som räddat mig kvar på hala slingriga skogsvägar oxå men kanske är fel, ja jag vet inte försöker bara hålla mig kvar.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
en liten gonatt saga det var en gång förra vintern då en fattig ägare av en audi 80 årgång 1990
åkte till däckverkstaden i staden. han köpte då bara nya fina dubbade vinterdäck till framhjulen
den stackars audi ägaren fick åka karusell flera gånger mot sin vilja han tyckte ju att de däcken som var bak såg sååå fina ut med sina mönster och
det fina dubb utsticket.
han åkte då tillbaka till stadens däckverkstad och frågade vad som stod på de skrattade gott åt honom och sade till
honom du måste ju ha ett par nya däck bak av samma märke den stackars audi ägaren hade nu inget annat val än att köpa två till men
sen åkte han runt resten av vintern utan att behöva råka ut för någon mer karusell som han vart så illa mående av
han behövde ej heller råka ut för andra incidenter pga dåliga framdäck och han var sååå lycklig.

ja det var en liten historia som jag hört :wink:
jag röstar på att man ska ha lika bra däck både fram o bak.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av joel80
Haha... Låter som att gubbstrutt varit audi-ägare tidigare. :) Kul att du delar med dig.. ;)
Användarvisningsbild
av xerent
Som tidigare påpekats skall bästa däcken sitta fram om man kör AWD, eftersom Haldexen annars tror att framhjulen slirar lite hela tiden. Det sliter ut Haldexen i förtid. Samma sak gäller nästan viskoskopplingen också, men där ska man sträva efter så lika mönsterdjup fram och bak hela tiden, eftersom viskon blir varm när axlarna rullar olika.
Användarvisningsbild
av joel80
Så man ska alltså släppa lite på säkerhetstänket för att få haldex-systemet att hålla lite längre? Har man så dåliga däck att det slirar kanske man ska byta däck istället för att sätta dem bak? Just saying... ;)
Användarvisningsbild
av ER
joel80 skrev:Så man ska alltså släppa lite på säkerhetstänket för att få haldex-systemet att hålla lite längre? Har man så dåliga däck att det slirar kanske man ska byta däck istället för att sätta dem bak? Just saying... ;)
Tror mera på att slitaget inte är på den nivån att det är hälsofarligt för haldexen att låta bakaxeln jobba pga denna diff i rullomkrets på fram/bakdäck,
Om det var farligt skulle det även vara farligt när det tappar grepp fram för man måste slita på bakaxeln.
Kanske skall gasa lite mildare i vinter då så bakhjulen inte behöver driva, kan ju skada drivlinan att få jobba därbak.
Kanske skall undvika dra upp båten också, undvika allt som ev låter bakaxeln gå i ingrepp.
Lite mera förbrukning kanske som resultat, men så är det ingen "eco-racer", "spara på dropparna kärra" man har heller så några droppar hit eller dit gråter man inte över, då har man köpt fel bil och fel märke.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

https://www.ntd.com/volvo-recalls-over-413000-us-v[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic