Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av andersuw
TommyP86 skrev:Alltså seriöst milktrucker.

Källa på allt du säger? Har du det? För det ramlar ur bra mycket konstiga saker, men hittils verkar det bara vara baserat på dina åsikter, mer än fakta.

Jag är tämligen intresserad.
Jag kommer här osökt att tänka på uttrycket "mycket snack och lite verkstad". Även om den normala förståelsen av det uttrycket inte riktigt passar in här kanske det funkar om man omtolkar det lite. Och det är ju i vilket falll rätt passande i bilsammanhang. ;-)
Användarvisningsbild
av ThomasT
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Och som jag skrev tidigare så är det olika gummiblandning för olika länder, t ex som att bilar tillverkas specifikt för ett visst land. Att det är samma gummiblandning i däcken som säljs i spanien som i norge är bara att glömma med en gång.
Jaså. Och vilket belägg för det kan du peka på?

Det händer för övrigt inte så sällan att jag kör mina i Sverige inköpta Michelindäck i 40-gradig hetta och i rätt hög fart på kontinentala motorvägar på sommaren. Har inte märkt att de har några som helst problem med det.

Att "samma" däck förekommer med olika gummiblandningar samt andra olikheter stämmer absolut, MEN det handlar om helt skilda regioner i världen. Just Spanien och hela Europa har med största sannolikhet exakt samma spec på däcken. Sedan finns det ju väldigt många däck som är helt specialgjorda för en specifik bil(prestandabilar), och har då vitt skilda egenskaper än det "generiska" däcket med samma dimension.
av andersuw
ThomasT skrev:
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Och som jag skrev tidigare så är det olika gummiblandning för olika länder, t ex som att bilar tillverkas specifikt för ett visst land. Att det är samma gummiblandning i däcken som säljs i spanien som i norge är bara att glömma med en gång.
Jaså. Och vilket belägg för det kan du peka på?

Det händer för övrigt inte så sällan att jag kör mina i Sverige inköpta Michelindäck i 40-gradig hetta och i rätt hög fart på kontinentala motorvägar på sommaren. Har inte märkt att de har några som helst problem med det.

Att "samma" däck förekommer med olika gummiblandningar samt andra olikheter stämmer absolut, MEN det handlar om helt skilda regioner i världen. Just Spanien och hela Europa har med största sannolikhet exakt samma spec på däcken. Sedan finns det ju väldigt många däck som är helt specialgjorda för en specifik bil(prestandabilar), och har då vitt skilda egenskaper än det "generiska" däcket med samma dimension.
Visst. Vad jag ifrågasatte var just att de däck vi kan köpa i Europa, i synnerhet inom EU inklusive associerade länder såsom Norge och Schweiz, har olika gummiblandning beroende på var vi köper dem trots att de är märkta på samma sätt. Jag är nämligen rätt säker på att det inte skulle vara förenligt med gällande lagstiftning.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Någon som har erfarenhet av vilken skillnad det är på ett XL-klassat däck och ett "vanligt" när det gäller egenskaper och hur dom uppför sig vid lite mer provocerande körning eller undanmanöver?
De sista 7 åren har jag endast kört på XL-klassat däck i olika storlekar eftersom det är detta som jag fått via jobbet, det har varit både sommar och vinterdäck. Jag är lite nojig att köpa på mig däck som blir svajiga och inte alls så precisa och hårda som ett XL-däck.

I fjol köpte jag två uppsättningar nya 17" däck innan jag ändå bestämde mig för att köra ett år till med de gamla 16" däcken, det är absolut inte det billigaste alternativet men jag är rätt noggrann och kritisk när det kommer till däck!
Min noja till hemska däck sattes nog redan -91 men nytt körkort och bilen man köpt var skodd med Wulkers regummeringar som innebar att man fick planera kurvtagningarna ordentligt och svänga i god tid för att de skulle hinna reagera... :roll: :x
av andersuw
Hilmer skrev:Någon som har erfarenhet av vilken skillnad det är på ett XL-klassat däck och ett "vanligt" när det gäller egenskaper och hur dom uppför sig vid lite mer provocerande körning eller undanmanöver?
De sista 7 åren har jag endast kört på XL-klassat däck i olika storlekar eftersom det är detta som jag fått via jobbet, det har varit både sommar och vinterdäck. Jag är lite nojig att köpa på mig däck som blir svajiga och inte alls så precisa och hårda som ett XL-däck.

I fjol köpte jag två uppsättningar nya 17" däck innan jag ändå bestämde mig för att köra ett år till med de gamla 16" däcken, det är absolut inte det billigaste alternativet men jag är rätt noggrann och kritisk när det kommer till däck!
Min noja till hemska däck sattes nog redan -91 men nytt körkort och bilen man köpt var skodd med Wulkers regummeringar som innebar att man fick planera kurvtagningarna ordentligt och svänga i god tid för att de skulle hinna reagera... :roll: :x
Att ett däck är XL-klassat innebär bara att det har högre lastindex än vad som är normalt för dimensionen ifråga. Bättre att kika direkt på lastindex (de två sista siffrorna omedelbart före den bokstav som anger hastighetsklassen). Du måste ha däck som minst når upp till det lastindex som står i registreringsbeviset. Att ha däck med högre lastindex än så är knappast någon poäng så länge du inte överlastar bilen. Men det är kanske inte någon större nackdel heller. Kanske blir däcken aningen dyrare, tyngre och stötigare än de annars skulle varit.
Användarvisningsbild
av Hilmer
XL-klassade däck har förstärkta sidor som gör att däcket blir stabilare och inte så svajigt som ett "vanligt" däck, man kan nästan beskriva känslan som att köra på ett däck med lägre profil än man egentligen har.
Med det och mina erfarenheter från ifjol i åtanke gör att man blir lite fundersam om man vågar köpa ett "vanligt" däck!?
Det lutar just nu åt att jag kör på säkra kort och beställer Nokian Hakka Black igen, ett däck som jag är väldigt nöjd med även om det medför att det blir dyrare, tyngre och stötigare! ;)
Användarvisningsbild
av milktrucker
Hilmer skrev:XL-klassade däck har förstärkta sidor som gör att däcket blir stabilare och inte så svajigt som ett "vanligt" däck, man kan nästan beskriva känslan som att köra på ett däck med lägre profil än man egentligen har.
Med det och mina erfarenheter från ifjol i åtanke gör att man blir lite fundersam om man vågar köpa ett "vanligt" däck!?
Det lutar just nu åt att jag kör på säkra kort och beställer Nokian Hakka Black igen, ett däck som jag är väldigt nöjd med även om det medför att det blir dyrare, tyngre och stötigare! ;)
XL-däck betyder att däcket kan bära mer last än standarddäck i den dimensionen, inte att däcket har förstärkta sidor
Användarvisningsbild
av ThomasT
milktrucker skrev:
Hilmer skrev:XL-klassade däck har förstärkta sidor som gör att däcket blir stabilare och inte så svajigt som ett "vanligt" däck, man kan nästan beskriva känslan som att köra på ett däck med lägre profil än man egentligen har.
XL-däck betyder att däcket kan bära mer last än standarddäck i den dimensionen, inte att däcket har förstärkta sidor
Ja det finns ju inget som specifikt säger att något är "förstärkt", men för att bära mer last så kan man ju anta att de på något vis är lite kraftigare. Att det skulle vara några påtagliga skillnader är ju dock svårt att sia i...

.
Senast redigerad av 1 ThomasT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hilmer
milktrucker skrev:
På vilket sätt skiljer sig då XL-däcket från ett vanligt, för nog borde det finnas skillnader i stommen!?
Att dessa är förstärkta i sidorna är något som påtalats på mer än ett ställe när man kikar runt, likaså när det gäller R-däck så är även dessa förstärkta i sidorna men i dom fallen för att klara av t ex snäva kurvor med mer precision!

Om det visar sig att jag har fel vad det gäller ett XL-klassat däck så är jag inte sämre att jag kan medge det, men min känsla för däckens egenskaper kan jag ju inte rå för! ;)
Användarvisningsbild
av ThomasT
Hilmer skrev:
milktrucker skrev:
På vilket sätt skiljer sig då XL-däcket från ett vanligt, för nog borde det finnas skillnader i stommen!?
Att dessa är förstärkta i sidorna är något som påtalats på mer än ett ställe när man kikar runt, likaså när det gäller R-däck så är även dessa förstärkta i sidorna men i dom fallen för att klara av t ex snäva kurvor med mer precision!

Om det visar sig att jag har fel vad det gäller ett XL-klassat däck så är jag inte sämre att jag kan medge det, men min känsla för däckens egenskaper kan jag ju inte rå för! ;)
Klassningen XL tillåter ett högre däckstryck vilket i sin tur ger att däcket kan bära mer last. Så om jag fattat rätt så bär ett XL däck lika mycket som ett icke XL som har 1-2(?) steg högre lastindex MEN XL-däcket måste ha högre däckstryck för att klara det.

.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]