Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Novis01 skrev:No doubt, hade den inte varit så "liten" i baksätet och framförallt bagaget hade jag också kört XC60
OT,
Jag är 190cm lång och kan sitta bakom mig själv. Bagaget är inte världens största. Men man kan ju inte få allt! :wink:
av Steff 99
XC90_Executive skrev:
Novis01 skrev:No doubt, hade den inte varit så "liten" i baksätet och framförallt bagaget hade jag också kört XC60
OT,
Jag är 190cm lång och kan sitta bakom mig själv. Bagaget är inte världens största. Men man kan ju inte få allt! :wink:
Med den vigheten skull du säkert kunna försörja dej på cirkus ! :lol:
av CalleV70
VolvoB20 skrev:
Novis01 skrev:
XC90_Executive skrev:... jag kör 90% stadskörning och resten motorväg...
Då är det verkligen tur att du har 4-hjulsdrift och hög markfrigång :D
En sänksats på 15 cm borde rätta till problemet.
Och så dra säkringen till Haldexen så är den framhjulsdriven!!
Användarvisningsbild
av Anders E
Bor i Lerum utanför Göteborg. Har kört dubbat/dubbfritt om vartannat men när den första halkan slår till
så är det oftast ishalka och då gäller bara dubbat. Tyvärr kör många på sommardäck då och väntar på att
"man måste" byta då första snön kommer... Dubbat gäller för V70:nn och 945:an, inga tvivel.
Säkerheten sitter inte i däcken utan i huvudet, och det är en falsk säkerhet. Med smattret mot vägen invaggas man i tron att man kan hålla lite högre hastighet. Och därmed är hela säkerhetsmarginalen borta.

Om man sätter på dubb för att få marginalen på is, förlorar man marginalen mot dubbfria nästa gång det är en incident på bar asfalt.

Det räcker med att köra lite försiktigare med dubbfria på is så har man hämtat in hela skillnaden mot dubb.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Dubb eller dubbfritt what ever, men nuu, i dom sista inläggen tycker jag vi börjar närma oss kärnan!
Nämligen att så många faktiskt åker runt på sommardäck så länge som de gör.

Har denna diskussionen med mina arbetskamrater varje år den här tiden.
Dom tycker att man gott kan vänta några veckor till, för det är ju "kanske bara halt någon dag då och då nu".
Själv har jag åkt på vinterdäck två veckor nu.

Och många av dom som kör av eller krockar nu har ju ofta sommardäck..

Så största problemet med greppet ligger nog i inte skillnaden mellan dubbat eller odubbat, utan att många otroligt nog åker runt på sommardäck när det börjar närma sig vinter!
av pergrein
AMS testar i senaste nr dubbat (14st) & odubbat (14st) och den enda rond som odubbat var bättre var i
buller och rullmotstånd. Det sämsta dubbade var bättre än det bästa odubbade på is.
På våt och torr asfalt var det lika men dom 2 odubbade som hade bra där var bara skit på is.
När allt var klart så var 8st dubbade bättre än det bästa odubbade.

Bästa dubbade: Nokian Hakkapeliitta 7 (4av5)
Bästa dubbfria: Goodyear UltraGrip Ice++ (2av5)

AMS skriver " Genom att välja dubbfritt kompromissar du med greppnivån - så enkelt är det."

Jag kör på dubbat och har alltid gjort och kommer att fortsätta med. Jag störs då inte av det lite högre
bullret på asfalt, men vi har inte det så länge här uppe i Gällivare (max 2-3v) innan det blir snö på vägen
men på våren är det ju lite längre tid innan sommar hjulen åker på.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag kör dubbfritt bla annat för jag tycker det är rent skrämmande hur söndersågad och nedfräst vårt svenska vägnät har blivit alla dubbdäck.
pergrein skrev:AMS skriver " Genom att välja dubbfritt kompromissar du med greppnivån - så enkelt är det."
Bromssträckan och kurvkrafterna ökar ju med kvadraten på hastigeheten, det är inte många km/h man behöver slå av på farten med friktionsdäcken för att ha samma marginaler som med dubbar.

Det tycker jag det kan vara värt för miljön och för vägnätet nå jag ändå kör lika säkert med friktion.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av ZizzoZ
Alla som säger att man får sänka farten när man kör dubbfritt så blir det samma säkerhet som med dubbat? Då kan ni ju lika gärna säga att man kan köra med sommardäck, bara att man får sänka farten ytterligare, förstår inte era argument?

Själv kör jag dubbat! Dels för att det är säkrare. Sen dels för att alla pratar om vår miljö. Jag sätter hellre mitt och mina medtrafikanters liv framför att (inte) riva upp lite ohälsosamma partiklar i luften.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ZizzoZ skrev:Alla som säger att man får sänka farten när man kör dubbfritt så blir det samma säkerhet som med dubbat? Då kan ni ju lika gärna säga att man kan köra med sommardäck, bara att man får sänka farten ytterligare, förstår inte era argument?
VolvoB20 skrev:Jag kör dubbfritt bla annat för jag tycker det är rent skrämmande hur söndersågad och nedfräst vårt svenska vägnät har blivit alla dubbdäck.
Bromssträckan och kurvkrafterna ökar ju med kvadraten på hastigeheten, det är inte många km/h man behöver slå av på farten med friktionsdäcken för att ha samma marginaler som med dubbar.
Det tycker jag det kan vara värt för miljön och för vägnätet nå jag ändå kör lika säkert med friktion.
Vad är det som är svårt att förstå med det ?:-/ ?:-/ ?:-/

Din liknelse med sommardäck haltar för det är det absurda slitaget på vägnätet jag inte gillar och att hela bilen blir täckt med salt/dubbdelar/nedslipad vägbana.

Ett friktionsdäck sliter inte mer än ett sommardäck så det finns ingen anledning att köra sommardäck på vintern.

Sen är det ju många flera fördelar men friktion, man åker tystare, och man kan ta en sväng till Tyskland och köpa öl. Men det är ju bara extra bonus.
230fk går snålt

Chipet ska vara gjort för 3 bar . Jag vet att[…]

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]