Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Faktum är ju att dubbdäcket inte vinner testerna på asfalt, blöt asfalt eller snö. Så vet man med sig att man kan låta bilen stå när det är halt eller finns risk för blixthalka så känns det onödigt med dubbdäck och de vinterdäck med bra asfaltsegenskaper måste vara det bästa valet.
Problemet som jag ser det är att det är svårt att veta i förväg om det är halt eller ej, då skulle jag behöva låta bilen stå hela vintern. Men bor man längre söderöver och har några plusgrader större delen av vintern så är det enklare.

Ja det är svårt det här, därför väljer jag det som är den bästa kompromissen för mig själv. Dubbdäck.

Vägverket ja, tydligen så är det bara att anpassa körningen så krockar vi inte på vintern. Så när ska de ta bort lagen som säger att vi måste använda bilbälte? Det är ju bara att anpassa körningen...
– Vi anser att de så kallade centraleuropeiska vinterdäcken är säkrast, sa tidningens Ruben Börjesson. De allvarligaste olyckorna inträffar på barmark, även vintertid, och där är de centraleuropeiska däcken överlägsna.
Ovanstående citat är från teknikens värld, som helt slutat testa sina däck på blankis då dom tydligen anser att det alltid är uppruggat i trafiken.
Personligen så tycker jag det är enklare att anpassa körningen efter vetskapen att mina däck har några meter längre bromssträcka på barmark än att anpassa min körning efter att det kan komma en isfläck någonstans på denna 110-väg och då kan jag inte köra mer än 30km/h för att ta mig förbi helskinnat ;) (Liten överdrift kanske).

mvh
Anders
av AndS
Citat kommer från Teknikens Värld, men han som citeras är Ruben Börjesson som var och kanske fortfarande är Nyköpings "fruktade" trafikpolis och även var en av Sveriges toppförare inom rallyområdet med sina snygga och snabba BMW (där hade man svårt att hänga med när det så begav sig i skogarna). Så han har ganska bra koll på både statistiken gällande olyckor då han alltid arbetat med trafiksäkerhet och även stor erfarenhet efter sina år på vägarna (ibland även bredvid).
Användarvisningsbild
av Variosboy
andreas_lofgren skrev:
Variosboy skrev: Det är ju för bövelen i norra sverige som en uppsättning dubbfria däck gör sig bäst, där vägarna är täckta av snö, å inte is som oftast är fallet i de södra delarna av landet!
Vägarna söderut är kanske täckta av is 2-3 gånger om året - högst. Jag förstår din poäng men den är väldigt teoretisk.

Nu verkar det blivit lite av en tolkningsfråga om vad som är att räkna som söderut, Själv bor jag i värnland och det är ju södra sverige om man tar en titt på kartan men mer mellansverige om man pratar folkmun. Här i värmland kan jag säga att det handlar om månader varje år med isigt väglag.
Användarvisningsbild
av Spawn
Jag har haft både och. Fick dubbdäck med till min nya bil. Jag är glad över att jag inte behöver köpa vinterdäck, är ju trist att köpa nya däck.

Men hade jag fått välja så är det dubbfritt som gäller. Har varit i fjällen å kört med dubbfritt inga problem men vist fäste sämre på blankis men då litar jag inte på dubbdäck heller för den delen tar det heller lungt på vintern.

Så bort med dubb säger jag.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag kör dubbfritt - Michelin. "Försöker" att kompensera det sämre greppet med lägre hastighet vid risk för halka. Miljöskälet väger tungt för min del.
Användarvisningsbild
av Brainy
AndS skrev:Citat kommer från Teknikens Värld, men han som citeras är Ruben Börjesson som var och kanske fortfarande är Nyköpings "fruktade" trafikpolis och även var en av Sveriges toppförare inom rallyområdet med sina snygga och snabba BMW (där hade man svårt att hänga med när det så begav sig i skogarna). Så han har ganska bra koll på både statistiken gällande olyckor då han alltid arbetat med trafiksäkerhet och även stor erfarenhet efter sina år på vägarna (ibland även bredvid).
Ja, och jag är helt övertygad om att Ruben inte körde dubbfritt ute i rallyskogarna, eller att inga normalt funtade rallyförare skulle göra det på vinterväglag idag heller. Undra varför.

Att rekommendera ett autobahndäck för asfaltsegenskaperna är helt rätt så det bästa autobahndäcket bromsar snuskigt mycket snabbare på torr asfalt än ett dubbdäck.
Men i aftonbladets test så får det autobahndäck som har bäst bromssträcka på is betyget 3, bästa dubbdäcket får betyget 10.

På vintern tycker jag det är betydligt enklare att hålla 10km/h långsammare och lite längre avstånd för att jag har dubbdäck som bromsar lite sämre på torr asfalt än att köra på autobahndäck och anpassa min körning på motorvägen direkt det börjar krypa ner mot nollan, det kan komma en isfläck någonstans och för att vara säker på att ta mig förbi den så kan jag inte köra mer än absolut max 50km/h.

Sen finns det säkerligen idioter som skulle behöva autobahndäck för att dom kör som idioter på torrt väglag på vintrarna, men jag skulle gärna vilja se siffror på hur många olyckor som sker på sommarväglag på vinterhalvåret och hur många olyckor som sker på sommarväglag på sommarhalvåret...
Jag är rätt övertygad om att minskningen är rejält på vinterhalvåret.

/Anders
av Bitez
Jahapp! vad trevligt att det blev lite diskussion om frågan i.af.

Hmm... Jag tror nog att hakka 7 kommer och passa bra. Jag funderar nämnligen hur det kan komma vara. Jag bor i stockholm. Utåt Nacka hållet. Jobbar oregelbundna tider. I morse tog jag bilen in till stan kl. 4:30. Och då minnsan på vintertid är det inte många som åkt innan en själv och ruggat upp is. förvisso så åker jag ju inte till jobbet kl. 4:30 för jämnan. Jag försöker åka kollektivt så gott det går. Jag tror nog att hakka7 är väl ändå relativt snäll mot miljön, och ända har tryggheten med dubbdäck.

shit vad jobbigt!
Användarvisningsbild
av Tomas88
AndersP skrev:Dubb slår odubbat på alla väglag, inkl torr asfalt.
Det "enda" odubbat är bra på är ljudet och miljön.
På torr asfalt är väl ändå dubbfritt bättre?!

StringerBell skrev:Läser Vägverket däcktesterna? Det undrar man. Det var rätt jobbiga fakta där för en dubbfrikörare som jag.

Å andra sidan kan det faktum att dubbfria bilar inte är överrepresenterade i olycksstatistiken bero på att dessa körs försiktigare. Om det känns tryggare med dubb tar man det omedvetet/medvetet inte lika lugnt. Kanske.
Tror du har en poäng där. Föresten någon som vet hur statistiken förändrades när vinterdäckslagen kom?
Men sen är det just detta som bla Brainy påpekar med fläckvis halka.
En helt snöfri väg då det är eller är på väg att gå under 0 grader är det mest jobbiga att köra på tycker jag. Vägen är så fin att man kan hålla normal hastighet. Men helt plötsligt kan det vara blankis. Då är det bättre med en snötäckt osaltad vinterväg då man vet att det är halt hela tiden.

Har hittills bara kört dubbat själv eftersom det har följt med båda mina bilar jag köpt. Nu kanske det blir ett byte under säsongen. Hade först tänkt testa dubbfritt men efter att ha läst lite i denna tråden så har jag börjat tveka.
Får se hur jag gör.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Då jag kommer köra på mycket/övervägande dåligt plogade saltade vägar så blir det nog dubb för mig.

Kan ju bara säga att på E4 genom uppland körde jag med sommardäck den 16 november 2008 :P lite små jobbigt. Men hem kom jag med min första bil.

Ändrade årstiden
Senast redigerad av 1 cybermunk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Jag kör dubbat. Har provat dubbfritt en gång, och såvida inte växthuseffekten slår igenom mer här så lär jag inte gå över till dubbfritt heller. I mångt och mycket skulle jag klarar mig på dubbfritt, men aldrig en hel vinter.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag skaffade dessa produkter då jag läs[…]

Aktivera "serviceplanering" i instä[…]

Fick saken avhjälp efter att verkstaden monte[…]

Bilen går lite ojämnt på tomg&ari[…]