Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

_lucifer_ skrev:Jag är nu på min andra säsong med nya NF5... köpte nya förra vintern och även nya till nybilen denna vinter. Tycker att dom fungerar ganska klockrent här uppe i norr där vi har mycket isiga och snöfyllda vägar. Enda gången jag haft lite problem är när det blir modd som går en bra bit över 2dm eller hög blötsnö.
Sen har jag själv i ca 2 hg mer luft än rekomenderat för att dom skall kännas mer stabila. Tycker att greppet är ganska okompromissat ändå.

En sak jag märkt på båda bilarna är att det hoppar lite i däcken. Förra uppsättningen var hemska men på nybilen känns det inte så mycket. Bara lite i bakändan när man åker på slät asfalt. Funderar om det kan vara hjulinställningen som är fel?

Att köra in däcken i max hastighet 80-90 dom första 50 milen låter väldigt överdrivet. Jag tog ut bilen och la mig i 110 på motorvägen nästan direkt. Har aldrig tappat en enda dubb nästan på några av mina vinterdäck jag ägt under min livstid. Men då har jag aldrig heller gjort några rivstarter på torr asfalt eller onödigt hårda inbromsningar.
Det är min uppfattning också att däcken håller bra. Minns hur förvånad jag blev efter en hård säsong med Nordfrostdäcken år 2002-2003. Vet inte vilket nummer det var på serien då? Körde som en galning över hela landet och väldigt mycket i södra Sverige på torra motorvägar och hög fart och även mycket kraftiga accelerationer. Körde inte in däcken det minsta, trots att flera varnade mig innan.

När sommaren kom och jag skiftade däcken blev jag väldigt förvånad över att se däcken i nyskick. Såg inte det minsta slitna ut och alla dubbar satt kvar. Minns att jag tänkte på vilken skillnad det måste blivit nu mot förr, och galet att de inte slitits ut med tanke på hur mycket och hur hårt jag kört.

Mina Hakka4 däck körde jag på i fyra år och de biter fortfarande bra trots att däckverkstäderna dömt ut åtminstone framhjulen helt. Flera dubbar har slitits bort helt eller är totalt nerslipade, och de har även stelnat rätt bra i gummit. Enda gången jag haft problem med dem är när jag varit i en brant backe med blankis och inte kunnat ta fart. Alltså varit tvingad att starta stillastående och rakt uppåt. Då har det spunnit på de hjulen som haft sämst med dubbar. Förvisso har jag ju då fyrhjulsdrift. Bromsförmåga har inte heller varit några problem. Bilen har glidit ungefär lika långt som man kunnat vänta sig när det är halt ute. Det mest märkbara var väl att det blev roligare att köra när man satte de slitna på bakhjulen. För då gick det hyfsat fint att få upp bilen på lite ställ när man kände för sådant. Vilket var mycket svårt när däcken var i bättre skick.

Angående slaskplaning så säger ju vissa tester att HakkaPeliitta5 ska vara helt överlägsna alla andra dubbdäck vad gäller förmåga att undvika slaskplaning. Jag själv tycker att Volvos 205-55-16 är ruskigt obehagliga i slaskföre. När jag körde på Hakka4 och de var i bra skick höll jag på att köra av vägen vid ett par tillfällen i så låg hastighet som 70 km/h när det var rejält slaskigt (typ 2 dm slask). Bilen ville bara gå rakt fram i kurvorna. Jag skyllde det på för breda däck och dåligt optimerad bil. Kändes faktiskt som en annan mycket äldre och sämre bil med riktigt smala däck klarade slasket och modden betydligt bättre. Sedan gör ju även Volvos fyrhjulsdrift gärna så att bilen går rakt fram av någon anledning. Tittar man på Evo8 och SubaruImpreza etc så drar de på ett annorlunda sätt där bakdelen har mer kraft, lite mer att bilen går dit man styr mer än Volvos version av Haldex av någon skum anledning så hemskt gärna vill gå rakt fram i kurvor.

Och vad gäller slaskplaning så ser man på testerna verkar det inte skilja många kilometer i timmen mellan bästa och sämsta. Säg att man klarar 40 km/h med värstingen, och det sämsta (av de bättre) klarar kanske låt säga 35,36, eller 37 km/h. Det är alltså väldigt små skillnader. Och när man drar av vägen ligger man ju snarare i en bit över 100 eller åtminstone över 70 om det är tvära kurvor. Så då har man passerat gränsen för länge sedan.

Problemet är ju att man inte kan göra ett däck som är bra för allt.
Barkbiten skrev:Ja, det är riktigt lurigt. Och kollar man på ett gammalt (!) test från 2006 där man jämför bland annat Norfrost 3 (Tre) och Hakkapeliitta 4 (fyra) så skriver man i omdömet att hållbarheten är sämst för Hakka tillsammans med Goodyear. "Klart bäst" är däremot Nordfrost 3 som har 89% kvar efter testet, medan HakkaPeliitta 4 har tappat hela 33% av dubbarna efter en tids körning på asfaltsvägar (alltså ej is eller snö). Nordfrost 3 har i jämförelsen alltså bara tappat 11% av dubbarna.

Nu har det ju säkert hänt en hel del sedan dess får man hoppas, men ändå...

Läs här ->
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=21763

Vet inte om de har gjort något nytt liknande test sedan dess?
Åkte faktiskt på just NF3 innan Hakka4 och mina erfarenheter av NF3 är tvärtemot vad det testet visade, Hakka4orna höll en vinter längre än NF3orna. Var just hållbarheten som fick mig att byta från NF till Hakka. Det som var problemet var att dubben inte satt kvar trots inkörning enligt konstens alla regler, har i efterhand fått veta att det var ett problem som fanns på åtminstone de första NF3. Nu när jag bytte från Hakka4 till Hakka5 så var det inte många dubb borta utan det byttes på grund av att de var slitna. Men det var som sagt NF3 och inte NF5 som jag hade problem, själv så blir jag lite skeptiskt att köpa samma märke igen som jag inte varit nöjd med men det är ju jag som kanske är lite konstig. :D
Bosa skrev:
Barkbiten skrev:Ja, det är riktigt lurigt. Och kollar man på ett gammalt (!) test från 2006 där man jämför bland annat Norfrost 3 (Tre) och Hakkapeliitta 4 (fyra) så skriver man i omdömet att hållbarheten är sämst för Hakka tillsammans med Goodyear. "Klart bäst" är däremot Nordfrost 3 som har 89% kvar efter testet, medan HakkaPeliitta 4 har tappat hela 33% av dubbarna efter en tids körning på asfaltsvägar (alltså ej is eller snö). Nordfrost 3 har i jämförelsen alltså bara tappat 11% av dubbarna.

Nu har det ju säkert hänt en hel del sedan dess får man hoppas, men ändå...

Läs här ->
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=21763

Vet inte om de har gjort något nytt liknande test sedan dess?
Åkte faktiskt på just NF3 innan Hakka4 och mina erfarenheter av NF3 är tvärtemot vad det testet visade, Hakka4orna höll en vinter längre än NF3orna. Var just hållbarheten som fick mig att byta från NF till Hakka. Det som var problemet var att dubben inte satt kvar trots inkörning enligt konstens alla regler, har i efterhand fått veta att det var ett problem som fanns på åtminstone de första NF3. Nu när jag bytte från Hakka4 till Hakka5 så var det inte många dubb borta utan det byttes på grund av att de var slitna. Men det var som sagt NF3 och inte NF5 som jag hade problem, själv så blir jag lite skeptiskt att köpa samma märke igen som jag inte varit nöjd med men det är ju jag som kanske är lite konstig. :D

Inget konstigt med det. Sunt att inte gå på samma missar igen. Fast ibland kan man ju missa guldkorn...tex om man haft lite oflyt någon gång. Men därför det är så viktigt för tillverkarna att lyssna på och vårda sina kunder. Är man nöjd med NF5 eller Michelin eller HP5 så fortsätter man troligtvis vidare. Varför byta om det funkar?

Det absolut bästa vore ju att göra som när man provar skidor i Riksgränsen. Testa 5-10 olika skidor, och så köper man de som man tycker känns skönast och bäst för den egna vikten, stilen och tekniken.

Nu finns ju tyvärr inte de möjligheterna vad gäller vinterdäck. I alla fall inte så vitt jag vet?

Högst sannolikt skulle nog många dubbdäcksförare skifta direkt till dubbfritt om de fick möjlighet att testa...för vad jag förstått har det blivit en jäkla förbättring på greppet senaste åren. Vilket säkert många inte tror...

Troligtvis är det nog också ganska hårfina skillnader mellan topp 3-däcken, men kan ändå säga att idag i parkeringsgaraget så uppmärksammade jag igen hur enormt tysta NF5 är jämfört med de andra bilarna i garaget...det var nästan så att man bara genom att lyssna kunde ana vilka som körde på NF5 eller inte :)

Satt och funderade på hur man ska förklara känslan av nya NF5 med färskt gummi....när man trycker på dem känns det nästan lite som suddgummi eller färska winegum. Och när man kör får jag en "degkänsla". Alltså det känns lite som en deg eller "massa" som smetar ut sig över vägen och greppar tag i varje liten beståndsdel längs med vägen. Därav tror jag svajigheten också kommer vid snäv kurvtagning i hög fart. Men de är ju inte heller konstruerade för sådan körning skulle jag tro, även om de är typade för 190 km/h och "heavy load". Ju lägre hastighet de är typade för, desto mjukare är de tror jag. Rätta mig om jag har fel?

Jämför jag med sommardäcken så noterar jag även att vinterdäck släpper snön bättre. Sommardäcken liksom fylldes upp av snö och till slut var de som snöbollar. Det händer ju knappt aldrig med vinterdäck.
Nu vill jag se en liten bit in i framtiden, låt oss säga att du skulle köpa nya däck till nästa Vintersäsong vilka skulle du då köpa?
cybermunk skrev:Nu vill jag se en liten bit in i framtiden, låt oss säga att du skulle köpa nya däck till nästa Vintersäsong vilka skulle du då köpa?
Nu när jag gått och letat däck har jag fått en stark känsla av att NF5 och HP5 snart kommer med en ny modell däck...var ju ett tag sedan de utvecklades, och båda däcken har ju därmed gått att köpa sedan länge tillbaka. Ska därför bli intressant att se vilka som släpps till nästa vinter, om det blir en uppdatering då, men jag får som sagt en liten känsla av att det borde dyka upp något nytt nu. Noterar även att en del däckfirmor nu börjat att rea ut Nordfrost5.

Själv kommer jag uppgradera till nya versionen av antingen Continental, Nordfrost eller HakkaPeliitta känns det som...om det nu släpps någon ny nästa år. Blir det ingen uppgradering i modellprogrammet behåller jag däcken jag köpte nu.

Personligen vill jag ha ett däck som har följande egenskaper främst:

1. Överlägset sidgrepp på is
2. Överlägsen bromsförmåga på is
3. Tystast på marknaden
4. Mycket bra bromsförmåga på asfalt (torr/våt)

Efter som jag har AWD behöver jag inte ha grepp vid acceleration.
Isgrepp i sedled behövs när man kör på vägarna kvällstid och överraskas av blixthalka i kurvor/svackor/broar etc. Skönt då att kunna lita på däcken!
Bromsförmåga på is är viktigt eftersom man gärna vill stanna före bilen framför som tvärnitar. Eller om det kommer en korsning lite väl hastigt.
Tystheten är viktig eftersom man mestadels åker på hyfsat bara vägar. Vinterväglag är det nästan enbart i norra norrland och i fjällen nuförtiden. Och knappt ens där alltid. Då är det skönt att ha ett däck som man inte stör sig på och som man helt enkelt inte tänker på. Mina Hakka4 däck lät betydligt mer än NF5. Men Hakka5 har blivit tystare än föregångaren sägs det. På slutet när de flesta dubbarna var nerslitna, då var däcket riktigt hyfsat tyst.
Bromsförmåga på asfalt är viktigt eftersom många dubbdäck blir helt livsfarliga på torra eller våta vägbanor (vilket ju de flesta kör på till säkert 90%). När man kör med vissa leverantörers dubbdäck så märker man att det är halt ute fastän det inte är det minsta halt. Det är helt enkelt dubbarna som kanar ovanpå asfalten.

Jag är lite skeptisk inför Nordfrost eventuella uppföljare. Detta därför att jag tror att Continental har för avsikt att profilera Gislaved som ett budgetalternativ. Därmed kommer man sannolikt att vilja göra skillnad mellan de olika däcken i hur de uppträder. Dra isär dem från varandra. I dag är de båda väldigt lika. Vilket man som företag säkert inte tycker är helt optimalt. Testerna får utvisa detta.
Barkbiten skrev:
Fluffen skrev:Hoppas du körde in vinterdäcken innan du gjorde de där övningarna. :roll:
Men jag kan bara hålla med, NF5 är riktigt bra däck. :-)-)
Absolut, jag körde in dem i 5 meter ungefär, eller 4 :twisted:
Vid monteringen av dubbarna borrar man ju bara "raka" hål i däcket

Dubbarna har sedan bara en platta i botten, under inkörningen äter de sig fast i gummit genom att plattan karvar ut hålets diameter i botten.

Därför är inkörning superviktigt om du vill få ut det bästa av däcket

Bild

Bild
VolvoB20 skrev:
Barkbiten skrev:
Fluffen skrev:Hoppas du körde in vinterdäcken innan du gjorde de där övningarna. :roll:
Men jag kan bara hålla med, NF5 är riktigt bra däck. :-)-)
Absolut, jag körde in dem i 5 meter ungefär, eller 4 :twisted:
Vid monteringen av dubbarna borrar man ju bara "raka" hål i däcket

Dubbarna har sedan bara en platta i botten, under inkörningen äter de sig fast i gummit genom att plattan karvar ut hålets diameter i botten.

Därför är inkörning superviktigt om du vill få ut det bästa av däcket

Bild

Bild

Ok, låter som Du vet vad Du talar om så hur ska man då göra för att köra in däcken på bästa vis? Någon rekommendation?

Har själv kört ganska lugnt de första 40 milen. Lite blandade is, snö och asfaltsvägar. Inga hårda inbromsningar och inga kraftiga accelerationer på asfalt (men däremot på is, snö).

Dubbarna var förresten sylvassa första dagarna, men är nu som vilka dubbar som helst. Tror dock inte det har någon större betydelse.
När jag kör in brukar jag köra försiktigt utan onödiga inbromsningar eller häftig acceleration i ca 50mil och helst på barmark.
Har förövrigt kört på mina nya NF5:or i ca en vecka nu och de är precis lika stabila och tysta som de jag hade förra året. :D
Fluffen skrev:När jag kör in brukar jag köra försiktigt utan onödiga inbromsningar eller häftig acceleration i ca 50mil och helst på barmark.
Har förövrigt kört på mina nya NF5:or i ca en vecka nu och de är precis lika stabila och tysta som de jag hade förra året. :D
Hmm...jag har fått för mig att det borde vara bättre för däcken att rulla på is och snö, än på barmark så att säga..men kanske skiljer sig under "inkörning"?

Nej motorn läcker nog inte avgaser. Ljudet &a[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]