Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
Bild

Polerade lite på bakluckan med Menzerna IP+FF+ lackskyddet Fireglaze, blev ganska blankt (förutom apelsinlacken som inte ser så kul ut) :D .

Klickbar bild.
Senast redigerad av 1 jojjeblom, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
Även jag uppskattar dessa trådar, alltid lär man sig något nytt. Även jag gillar Sonax Xtreme Plastic Renovator, men tycker att den är rätt kass när det redan sitter vax på en list.. tänkte prova DeWax men har inte hittat det i butik ännu..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Ett litet tillägg till denna fina guide kan ju vara att man kör på vinylmedel innan man börjar polera och vaxa, eventuellt spill på lister och liknande blir då mycket lättare att få bort.

/Thomas
Användarvisningsbild
av wendtan
Funk skrev:Ett litet tillägg till denna fina guide kan ju vara att man kör på vinylmedel innan man börjar polera och vaxa, eventuellt spill på lister och liknande blir då mycket lättare att få bort.

/Thomas
Tja, det absolut bästa är att maskera listerna. Men att använda "vinylmedel" innan polering brukar fungera helt okej.
av D2-
Observera att lackskydd inte ska läggas på en bil som är nyare än 12 månader!!

lacken tar upp till ett år att "härda"... man får alltså inte tillsluta lackens porer med ett lackskydd, utan lacken måste kunna "andas"...

Om man lägger ett lackskydd så kan det finnas risk för färgmissbildningar, lacken kan "lyftas" samt i värsta fall krackilera.
Detta är något som Volvo inte tar ansvar för!! Finns alltså inga garantier som skulle kunna täcka upp detta!

Så ett gott tips är att avvakta med lackförsegling ett år från det att du hämtat ut din nya bil!!

en vanlig vaxning är istället att föredra!

Annars så var denna utförliga beskrivning, att rekommendera för den puts-tokiga hemmafixaren!
Användarvisningsbild
av Tomas88
D2- skrev:Observera att lackskydd inte ska läggas på en bil som är nyare än 12 månader!!

lacken tar upp till ett år att "härda"... man får alltså inte tillsluta lackens porer med ett lackskydd, utan lacken måste kunna "andas"...

Om man lägger ett lackskydd så kan det finnas risk för färgmissbildningar, lacken kan "lyftas" samt i värsta fall krackilera.
Detta är något som Volvo inte tar ansvar för!! Finns alltså inga garantier som skulle kunna täcka upp detta!

Så ett gott tips är att avvakta med lackförsegling ett år från det att du hämtat ut din nya bil!!

Annars så var denna utförliga beskrivning, att rekommendera för den puts-tokiga hemmafixaren!
Jag vet inte hur det ligger till med detta men jag kan ju säga att jag läst ett antal trådar där folk säger tvärt emot. "Ju tidigare desto bättre, lacken är redan härdad då bilen är färdigmonterad"
Själv tycker jag 12 månader låter orimligt länge för en lack att härda. Men som sagt jag är inte insatt i lacker.
Användarvisningsbild
av wendtan
D2- skrev:Observera att lackskydd inte ska läggas på en bil som är nyare än 12 månader!!

Låt mig säga som såhär, jag delar inte din mening. Jag har lackförseglat 60-70 bilar som är mindre än 1 år gamla och aldrig har jag råkat ut för något som du beskriver.
För övrigt så härdas nya bilar i en gigantisk ugn och inte i små värmebås som används av lackfirmor i Sverige(Här är det befogat med 4-6 veckors väntetid för lösningsmedel att få dunsta).

Det finns flertalet Lexus och Bmw handlare som skickar sina bilar direkt in på mr Cap eller Ditec för försegling. Jag har ALDRIG hört talas om att någon fått bekymmer överhuvudtaget.
Jag kan tillägga att jag är väldigt aktiv på Nordens största märkesinriktade bilforum(autopower) Där finns iregel ett flertal hundra nybilsägare som ofta hänvisas till bland annat
Stockholms Bilvård där Jörgen Sandell driver en ditec anläggning. Aldrig har jag nånsin hört talas om en kund som fått bekymmer med sin nybil när han lämnat in den för lackkonservering.
Och här pratar vi om ett bilforum med 35 000 unika besök varje dag.
Användarvisningsbild
av wendtan
swisch skrev:Hur mycket kan man räkna med att en polering och lackkonservering kostar frånsett eget arbete

mvh swisch
Du syftar på materiel? Jag gissar att 4-6 polerrondeller + den mängd cleaner samt konservering som går åt så pratar vi gissningsvis runt 400 kr.

Fjäderbenslagren kan vara slut, då blir[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]