Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lindfalas
Volvobruden84 skrev:Jo det stämmer att Volvo bland annat gått ut med info om att lackgarantin försvinner om lackförsegling genomförs.

Det är bara synd att det gäller alla lackförseglingar, för autoglyms tester tex. visar att autoglyms "complete" är uppbyggd på en blandning av polymer och naturliga och syntetiska vaxer. Detta ger lacken en möjlighet att "andas" vilket är väldigt viktigt på nya bilar.

Det kan vara skillnaden mot många andra märken, att dom inte låter lacken andas...
Bara någon volvo försäljare som gjort det.
Volvo har dock aldrig officiellt gjort det.
Andas? tja det är väl en myt det också.
Vitsen med skydd är ju att det skall bli tätt.
Att det skulle vara viktigt för lacken att andas är också en myt.
Den är redan härdad. Dessutom så härdar den på kemisk väg, vilket inte det behövs något syre egentligen.
Dessutom är den redan härdad när en kund för den.

Att man inte skulle kunna lägga skydd på en nylackad bil etc är också en myt. Även att man inte skulle kunna polera på den.
Lackare polerar själva nylackade bilar utan några som helst problem.
Varför skulle inte man kunna göra något med en Volvo bil?
Speciellt med tanke på att man kan göra det på alla andra märken, inklusive Ford som faktist äger Volvo...

Greetz
av Lindfalas
Här kommer lite info från Volvo själva som svar på mina frågor...

Jag:
Det florerar mycket rykten om garantin på lacken.
Så jag vill veta hur det verkligen är.

Får man eller inte lägga på lackskydd, t.ex. Ditec, Tefcar eller MrCap på en ny volvo utan att det påverkar lackskydds garantin.

För händer det något med lacken under den tiden som garantin gäller och det visar sig att man inte får skadan åtgärdad så kommer jag givetvis inte att köpa en Volvo, utan helt enkelt välja ett annat märke.
Mej vetligen är det inga problem med något annat märke.

Volvo:
Det som gäller är följande:

Om det skulle inträffa något med lacken som kan hänföras till tillverkningsprocessen under garantitid så gäller nybilsgarantin.

Om orsaken kan hänföras till det ev. lackskydd man applicerat gäller inte nybilsgarantin.

Vår rekommendation är att man följer skötselrådet för lacken i instruktionsboken.

Med vänlig hälsning
VOLVO PERSONBILAR SVERIGE AB

Jag:
Så om man lägger på lackskyddet, T.ex. Tefcar så gäller garantin fortfarande?
Den försvinner inte?
Om t.ex. Tefcar skulle vara det som orsakat lack felet så gäller inte garantin, men alltid annars??

Volvo:
Det är rätt uppfattat.
Med vänlig hälsning
VOLVO PERSONBILAR SVERIGE AB

Kan inte bli mera konkret hur det ligger till.

Greetz
av Lindfalas
Funk skrev: I de nya service och garantiböckerna (årsmodell -08?) skriver man om detta. Man skriver inte rätt ut att det upphäver garantin. Men man säger ungefär som så att "Skador kan uppkomma vid behandling, eller lackens skyddande egenskaper kan äventyras. Skador pga detta täcks inte av garantier"

Detta är inte ordagrant ur boken, men innehållet är ungefär sådant.
Man har tydligen fått in bilar med bl.a annat överdriven polering och förtunnad lack som följd..

/Thomas
Skall kolla upp hur det står i dem nu från 2008 modell. Före det fanns det inget krav alls.. Fanns något råd bara.

Greetz
Användarvisningsbild
av Funk
Dom nya böckerna bör vara ute på svenska marknaderna nu..

Ang. att lacken andas: På gamla lösningsmedelsbaserade lacker, framför allt innan man började bränna dem i ugn så avdunstade thinner i små mänder länge efter lackering, tidig vaxning kunde då medföra att lacken inte härdade riktigt eller blev prickig efter ett tag. Detta fick jag höra från en bekant som lackat sedan 50-talet. Problemet var tydligen störst på polerbara cellulosalacker (ironiskt nog) men dom var å´andra sidan som regel lagda väldigt tjockt.

/Thomas
av Lindfalas
Funk skrev:Dom nya böckerna bör vara ute på svenska marknaderna nu..

Ang. att lacken andas: På gamla lösningsmedelsbaserade lacker, framför allt innan man började bränna dem i ugn så avdunstade thinner i små mänder länge efter lackering, tidig vaxning kunde då medföra att lacken inte härdade riktigt eller blev prickig efter ett tag. Detta fick jag höra från en bekant som lackat sedan 50-talet. Problemet var tydligen störst på polerbara cellulosalacker (ironiskt nog) men dom var å´andra sidan som regel lagda väldigt tjockt.

/Thomas
Juppz, men det försvann väl med 2k lacker när de kom och som du säjer så är bilarna oftast i varma "ugnar" direkt efter lack. Så de hinner att härda mycket fort.
Så problemet finns ej idag, varför det är konstigt att Volvo skulle ha det problemet när det inte finns hos något annat märke.

Greetz
Användarvisningsbild
av Funk
Det kan ju vara marknadsberoende, vi här uppe i norden kanske polerar (vilket jag personligen tror är det riktiga problemet) mer än på andra ställen. T.ex dubbdäck är ju inte direkt vanligt på andra ställen..

/Thomas
av Lindfalas
Funk skrev:Det kan ju vara marknadsberoende, vi här uppe i norden kanske polerar (vilket jag personligen tror är det riktiga problemet) mer än på andra ställen. T.ex dubbdäck är ju inte direkt vanligt på andra ställen..

/Thomas
Nja det tror jag spelar mindre roll. Här har vi väl mera slitskador kanske, men andra har ju mera skador av sol och fin sand.. hehe.

Greetz
Användarvisningsbild
av Gyhlén
De finns inget som säger att de e förbjudet att dra på ett lackskydd, som ja skrev i tidigare inlägg så rekommenderar dom att inte göra detta när bilen e spritt ny och det kommer att införas i service/garantiböcker. Inget rykte bara fakta.

Ur ditt mail Lindfalas från volvo

Om det skulle inträffa något med lacken som kan hänföras till tillverkningsprocessen under garantitid så gäller nybilsgarantin.

Om orsaken kan hänföras till det ev. lackskydd man applicerat gäller inte nybilsgarantin.
Användarvisningsbild
av Funk
Lindfalas skrev:
Funk skrev:Dom nya böckerna bör vara ute på svenska marknaderna nu..

/Thomas
Juppz, men det försvann väl med 2k lacker när de kom och som du säjer så är bilarna oftast i varma "ugnar" direkt efter lack. Så de hinner att härda mycket fort.
Så problemet finns ej idag, varför det är konstigt att Volvo skulle ha det problemet när det inte finns hos något annat märke.

Greetz
Menar bara att det är därifrån myten kommer..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Gyhlén skrev:De finns inget som säger att de e förbjudet att dra på ett lackskydd, som ja skrev i tidigare inlägg så rekommenderar dom att inte göra detta när bilen e spritt ny och det kommer att införas i service/garantiböcker. Inget rykte bara fakta.

Ur ditt mail Lindfalas från volvo

Inget konstigt egentligen, skadar man själv lacken med fel behandling så kan man ju knappast åberopa garanti.

Det paradoxala är ju att handlarna skickar iväg, eller rekommenderar lackbehandling när Volvo själva aldrig rekomenderat det.. Hur det blir nu när Volvo avråder (så tolkar jag införandet i manualerna det) från att göra det ?

/Thomas
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]