Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Var vill ni ha bästa däcken?

Fram
53
56%
Bak
39
41%
Litar på däckfirman
2
2%
Användarvisningsbild
av Frrla
Nu ska jag lägga mig i ;)
Sätter alltid bästa däcken fram på framhjulsdrivna (sommar som vinter) bilar av 2 anledningar.
1: Drivning
2: Hur man än vänder och vrider på det så är är risken för planing mindre då framdäcken städar undan för bakdäcken.
Självklart skall man inte ha allt för stor skillnad på däcken. man kan diskutera i dödagar men det gäller lite från fall till fall när det är dags att byta osv. själv ser jag till att ha goda marginaler.

PÅ bakhjulsdrivna bilar vill jag ha bästa däcken bak på vintern men fram på sommaren.
Vattenplaningsrisken på sommaren blir då mindre.
På vintern vill man ha de bästa bak för Drivning och som van förare tar man det lungt där det kan vara halt.

Det är även lättare att styra upp en situation med gaspedalen (alternativt handbromsen) om framdelen inte riktigt vill vara med (på vintern).

Drar man vagn så gäller samma oavsett hur man har satt däcken. Kör försiktigt!
Användarvisningsbild
av Allinug
Leksaksbilstricket skulle tydligen gälla oavsett framhjulsdrift eller bakhjulsdrift. Tejpar du hjulen längs bakre hjulaxeln på en leksaksbil får du i princip en framhjulsdriven leksaksbil, eftersom framhjulen är de enda som snurrar. Men sämre däck bak skulle ändå bakändan komma först. För en bakhjulsdriven riktig bil tenderar bakändan att vilja komma först ändå, så på en leksaksbil tejpad på framhjulen (som då skulle vara bakhjulsdriven) så skulle bättre däck bak ge fördel i form av kontroll av bakändan.

Men det kan ju vara så att detta enbart gäller leksaksbilar :D , som körs på hala parkettgolv. :D

Om man tar Frrlas punkt om drivning, så är det ju många (framhjulsdrivna) bilar som inte kommer iväg när de ska köra ut i en korsning när första halkan har kommit. Själv har jag aldrig haft några problem med detta vare sig med fram- eller bakhjulsdriven bil så jag antar att jag haft bättre däck än dem, men det har nog varit slumpen som avgjort vilka däck som hamnat fram och vilka som hamnat bak. Det kanske inte varit så stor skillnad på däcken. Fast framdäcken verkar slitas mest kan jag konstatera.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör självklart bäst däck bak. Har familj och väljer det säkraste alternativet. Har jag så dåliga däck att jag märker att jag inte kommer iväg lika snabbt som andra vid rödlysena ser jag till att byta hela uppsättningen.. Att snåla för att dra ut på tiden för byte ett par månader verkar korkat och dumsnålt.
Nya däck är inte så dyra.. För 1000kr/st får man bra däck. Om man då byter när man har 40% istället för 20% kvar på ena paret "förlorar" man 400kr. Inte ens en halv tank... Som sagt, dumsnålt.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
hur vet man vilka som är "de bästa däcken" om man har olika farbrikat köpta vid olika tillfällen.
Mönsterdjupet och endast mönsterdjupet? Vissa däck kanske bättre lämpar sig som bakdäck medan vissa däck kanske bättre klarar påfrestningarna som en framaxelplacering kräver.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Skiftar alltid en gång mitt i vintern, och de gånger jag monterat beg däck åker jag på bästa mönstret fram. Jag hör till de som inte vill ha olika däck fram och bak, det ska slitas ner jämt, sen 4 nya. Det håller dessutom ner åldern på bakdäcken, man vill inte åka på antikviteter :)
Användarvisningsbild
av Vojje
kallt, snöigt och jävligt. Jag lider med dig. But a man has got to do what a man has got to do while the bitches stay at home doing what they shouldnt do at all...
av semmelman
Om man placerar de bästa däcken fram så efter X mil är de lika bra som de bak för att sen efter många fler mil bli sämre än de bak, men placerar man de sämsta däcken fram kommer de alltid va de sämsta. Och man vill väl ha de bästa där allt viktigt som drivning, bromsning och styrning sker i huvudsak, d v s fram så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
av joel80
Semmelman.. Är man intresserad av att ha styrning och bromsning är det precis tvärtom.. Då behöver man bäst däck bak. Det är därför alla som kan något om trafiksäkerhet säger "bäst däck bak". Att man gör annorlunda är för att man vill spara in några hundringar på att få däcken att hålla några månader till.. Mest ekonomiskt är alltså att skifta, säkrast är alltid att ha de bästa bak.
av semmelman
Jag har hört det men tror inte riktigt på't, en sak kanske om man kör racing på marginalerna vad vet jag om det men vi ska ju köra lagligt så jag tror inte det märks nån fördel att sätta bakfram då, tappar frammen fäste så hjälper inte att baken har fäste, jag tar bästa fästet hellre fram. Eftersom drivningen är där så vill det ju lättare släppa där så då behöver man allt grepp som bara är möjligt. Men sen så efter xxx mil så blir det som du vill ändå, men det känns inte optimalt.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är inte så svårt.. enkel fysik.. ingen konspiration! Något som tappar friktionen fortsätter framåt.. Har man bättre däck på framdäcken får man alltså en farlig sladd med bakvagnen och kommer inte kunna rädda upp situationen även om man bromsar eller får tillbaka fästet.

Om du kollar den här filmen på 2 minuter så blir det rätt klart varför man ska ha bäst däck bak. (Om man är intresserad av säkerhet.. är det ekonomi till varje pris man vill åt ska man växla fram/bak.)

[youtube]Nc0K2oRjQSc[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=Nc0K2oRjQSc

Att tappa fästet med framhjulen är betydligt mindre farligt än att få sidosladd.. Du har minimalt med krockzoner på långsidan av en bil.

Bosse bildoktor förklarar det rätt bra också:
[youtube]dU4FNHczj_c[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=dU4FNHczj_c
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

https://www.ntd.com/volvo-recalls-over-413000-us-v[…]

En massa felmeddelanden!