Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1057785
milktrucker skrev:Primacy 3 kom på 9:e plats 2013, Energysaver kom på 8:e plats 2015
Vilka test är det du talar om och vilka länkar avseende testresultat och testmetodik kan du hänvisa till? Som du kan se kom Primacy 3 på första plats i det test från 2015 som jag länkade till och de två organisationer som genomförde testet tillhör dem som smäller högst i testsammanhang, i mina såväl som många andras ögon (ADAC och Stiftung Warentest). I motsats till flertalet andra test mäter det testet också slitstyrka. Det är något som många tyvärr hoppar över eftersom det är arbets- och kostnadskrävande att mäta.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
#1057791
Hilmer skrev: *Michelin Pilot Sport 3 http://www.dack365.se/hitta-produkt/dac ... rt-3/46386
*Bridgestone Potenza Adrenalin RE002 http://www.dack365.se/hitta-produkt/dac ... e002/47289
*Goodyear EfficientGrip Performance http://www.dack365.se/hitta-produkt/dac ... ance/30178

Någon som testat något av dessa alternativen?
Har kört med både Michelin PS3 och EfficientGrip. Dock inte på samma bil så det är svårt att dra några definitiva slutsatser. EfficientGrip imponerades jag av att de var så tysta och komfortabla trots 255/35-18.

Bra däck båda två skulle jag säga.
av andersuw
#1057796
Hilmer skrev:Kikat på lite mer på dessa:

*Michelin Pilot Sport 3 http://www.dack365.se/hitta-produkt/dac ... rt-3/46386
*Bridgestone Potenza Adrenalin RE002 http://www.dack365.se/hitta-produkt/dac ... e002/47289
*Goodyear EfficientGrip Performance http://www.dack365.se/hitta-produkt/dac ... ance/30178

Någon som testat något av dessa alternativen?

Självklart skulle man kunna välja ett däck som man har goda erfarenheter av sen tidigare, men det det kunde ju va skoj att testa någonting annat!
Efter att ha testat ett billigt Kina-däck så vill man mer än gärna hosta upp lite extra för att få ordentliga däck.
Jag är väl egentligen ute efter ett litet "sportigare" däck som inte är helt lost vid lite inspirerad körning, ett stabilt och säkert däck som då helst även ska klara av en hel del mil då jag kör 3-4000mil per år.
Den däckdimension du är på jakt efter till din 850 (205/50 R16) är tyvärr en lite udda sådan. Har själv varit i samma sits när jag körde 855 T5. Bland de relativt få däck som erbjuds i den dimensionen gissar jag att EfficientGrip kan vara bästa kompromissen. Michelin Primacy 3 finns tyvärr inte att tillgå i 205/50 R16 vad jag kan se och jag tror Michelin Pilot Sport 3 kan ha svårt att konkurrera. Inte alls samma slitstyrka som andra Michelindäck och ganska högt rullmotstånd.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1057817
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Primacy 3 kom på 9:e plats 2013, Energysaver kom på 8:e plats 2015
Vilket test är det du talar om och var är länken till det testet? Som du kan se kom Primacy 3 på första plats i det test från 2015 som jag länkade till och de två organisationer som genomförde testet tillhör dem som smäller högst i testsammanhang, i mina såväl som många andras ögon (ADAC och Stiftung Warentest).
Aftonbladet.
Jag har samtliga tillgängliga svenska däcktest, det enda som är intressant pga olika gummiblandningar för olika länder. Teknikens Värld, Aftonbladet, ViBilägare, Däckspecialisternas riksförbund samt 3 seperata däcktest som jag inte har någon information om vem som utfört testen.
Totalt 24 st, Conti o Goodyear sliter i förstaplatsen. tätt följt av olika uppstickare, ibland är det nokian, ibland är det dunlop och ibland pirelli.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1057829
Alltså seriöst milktrucker.

Källa på allt du säger? Har du det? För det ramlar ur bra mycket konstiga saker, men hittils verkar det bara vara baserat på dina åsikter, mer än fakta.

Jag är tämligen intresserad.
av andersuw
#1057841
milktrucker skrev:
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Primacy 3 kom på 9:e plats 2013, Energysaver kom på 8:e plats 2015
Vilket test är det du talar om och var är länken till det testet? Som du kan se kom Primacy 3 på första plats i det test från 2015 som jag länkade till och de två organisationer som genomförde testet tillhör dem som smäller högst i testsammanhang, i mina såväl som många andras ögon (ADAC och Stiftung Warentest).
Aftonbladet.
Kunde tänka mig något sådant. Ej offentligt tillgängligt om man inte betalar, ingen tydlig redovisning av testmetodik, ingen mätning av slitstyrka samt dessutom tre år gamla data för Primacy 3. Varför skulle någon tro på det framför ett test som är offentligt tillgängligt, färskare, ger noggrann och övertygande redovisning av testmetodiken och har mätmetoder som innefattar slitstyrka?

Läs om hur ADAC testar här (tryck på fliken märkt Methodik & Hintergrund), inklusive de åtta länkarna en bit ned på sidan och berätta sedan för oss a) var vi kan hitta motsvarande för Aftonbladets test och b) varför vi skall tro på Aftonbladet istället för ADAC?

OBS också att ADAC självfallet köper däcken i den öppna handeln och därmed inte utsätter sig för risken att bli lurade av fusk från däcktillverkarnas sida. Michelin har för övrigt i det sammanhanget ett mindre befläckat rykte än en del andra tillverkare, t.ex. Nokian. Michelindäck brukar uppföra sig lika bra oavsett om de kommer direkt från Michelin eller köpts i den öppna handeln.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1057854
Jag kan inte ladda upp 24 pdf-filer, lika lite som jag förstår tyska......valde bort det i skolan av någon anledning...
Och som jag skrev tidigare så är det olika gummiblandning för olika länder, t ex som att bilar tillverkas specifikt för ett visst land. Att det är samma gummiblandning i däcken som säljs i spanien som i norge är bara att glömma med en gång.
Man kan inte jämföra äpplen och päron, dessutom vet vi inte vilka däck som blivit manipulerade och inte.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1057888
andersuw skrev:
DayDreamer skrev:Sen så är ju Goodyears efficientgrip väldigt bra dom är tysta låg bränsleförbrukning och dom slits inte så jätte fort.

Michellins däcksidor är så mjuka så man får dålig vägkänsla spårkänsliga är dom också.
Vilka Michelindäck är det närmare bestämt du talar om? Har kört med Michelindäck i många år nu, senast Energy Saver 205/55 R16, och aldrig haft några problem i någondera avseendet. Efficientgrip verkar ju vara ett intressant alternativ men klarar inte alls att konkurrera med Michelin när det gäller slitstyrka. Samma sak med flertalet andra däck. Se exempelvis här.

Fast av det här testet att döma verkar Primacy 3 vara att föredra framför Energy Saver Plus även i de dimensioner där båda finns, såsom 205/55 R16. Primacy 3 är visserligen något dyrare men det skiljer bara en dryg 50-lapp i pris (i alla fall hos däckonline) och det är ju ganska försumbart.
Alla Michelin däck som inte är lågprofil. Vad jag har förstått så gör dom så för att däcket ska bli mer lätt rullat och ta mindre bränsle men tyvärr så på verkar det stabiliteten negativt.
av andersuw
#1057908
DayDreamer skrev:
andersuw skrev:
DayDreamer skrev:Sen så är ju Goodyears efficientgrip väldigt bra dom är tysta låg bränsleförbrukning och dom slits inte så jätte fort.

Michellins däcksidor är så mjuka så man får dålig vägkänsla spårkänsliga är dom också.
Vilka Michelindäck är det närmare bestämt du talar om? Har kört med Michelindäck i många år nu, senast Energy Saver 205/55 R16, och aldrig haft några problem i någondera avseendet. Efficientgrip verkar ju vara ett intressant alternativ men klarar inte alls att konkurrera med Michelin när det gäller slitstyrka. Samma sak med flertalet andra däck. Se exempelvis här.

Fast av det här testet att döma verkar Primacy 3 vara att föredra framför Energy Saver Plus även i de dimensioner där båda finns, såsom 205/55 R16. Primacy 3 är visserligen något dyrare men det skiljer bara en dryg 50-lapp i pris (i alla fall hos däckonline) och det är ju ganska försumbart.
Alla Michelin däck som inte är lågprofil. Vad jag har förstått så gör dom så för att däcket ska bli mer lätt rullat och ta mindre bränsle men tyvärr så på verkar det stabiliteten negativt.
Mjuka däckssidor skulle påverka rullmotståndet negativt. De Michelin Energy Saver jag kört på de senaste åtta åren är 55-profil och har inga problem med vare sig vägkänsla eller spårighet. Och 55-profil är väl inte lågt numera eller ...?
av andersuw
#1057909
milktrucker skrev:Jag kan inte ladda upp 24 pdf-filer,
Det är ingen som begärt något sådant. Däremot vore det ju bra om du istället gjorde ett försök att besvara de frågor jag ställde.
milktrucker skrev:lika lite som jag förstår tyska......valde bort det i skolan av någon anledning...
Prova gärna Google translate. Det finns också en sammanfattning på engelska här. Men den tyska versionen är väsentligt utförligare. Om det är någon detalj du undrar över hjälper jag gärna till med översättningen.
milktrucker skrev:Och som jag skrev tidigare så är det olika gummiblandning för olika länder, t ex som att bilar tillverkas specifikt för ett visst land. Att det är samma gummiblandning i däcken som säljs i spanien som i norge är bara att glömma med en gång.
Jaså. Och vilket belägg för det kan du peka på?

Det händer för övrigt inte så sällan att jag kör mina i Sverige inköpta Michelindäck i 40-gradig hetta och i rätt hög fart på kontinentala motorvägar på sommaren. Har inte märkt att de har några som helst problem med det.
milktrucker skrev:Man kan inte jämföra äpplen och päron,
Jodå. Det går alldeles utmärkt. De är ju båda frukter. När det gäller skillnaderna kan man exempelvis konstatera att päron inte är lika runda i formen som äpplen. Och när det gäller likheterna kan noteras att båda har fast konsistens och inte behöver skalas.
milktrucker skrev:dessutom vet vi inte vilka däck som blivit manipulerade och inte.
Jodå. Som du själv observerat visar det sig när man jämför däck köpta på den öppna marknaden med dem som man fått till skänks från producenten för teständamål.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]