Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev:Man måste förstå varför det inte är tillåtet, det har ju inte med att nöja en besiktningsman utan om att vi skall på ett enkelt sätt kunna förstå varandra i trafiken. Att man skall kunna avläsa vilken avsikt övriga bilister har, har han sett mig, funderar han på att svänga, sitter idioten och SMS:ar eller har han somnat till en stund mm
Önskar det var så. Men när jag kör MC kan jag lugnt säga att man ser inte mycket av förarna i fordonen runt omkring sig, om det nu inte är extremt korta avstånd o låga hastigheter, typ 30 km utanför skola.

Dessutom ser ju föraren av bilen noll av motorcyklistens ögon, t.o.m spegelvisir är ju lagliga, de skulle de ju knapast vara om det var lag på ögonkontakt mellan olika trafikanter....

Att tonade framrutor på bilen är förbjuda är väl för att det blir farligt att köra med när det är mörkt ute. Toning o speglar är godkända på MC för där kan du fälla upp dem när det blir mörkt. Lite svårt med vindrutan.

Bild
av Vento
Konstigt att färgat visir är godkänt, man får ju ingen ögonkontakt då heller.
Vindrutan är ju förståligt och den skulle jag inte tona, men sidorutorna fram skulle vara behagligt!
av oldtimersmc
Hade väntat mig den parallellen ( därav skrev jag MC-exemplet och förväntade mig denna reflektion). Tillyttermera visso så är det inte samma sak. Visst du får inte ögonkontakt men du ser vartåt huvudet vrids och fanns det ett fungerande "solskydd" att fälla ned så hade det varit förbjudet även för bikes att åka tonat.
av oldtimersmc
Fan kom igen nu! När kommer solglasögon argumentet?
Användarvisningsbild
av StefanN
BennyL skrev:
Du får inte ens sätta dit splitterfilm!
Finns den regeln på nåt papper? Polisen har ju splitterfilm med i sin kravspec och vi har det på alla rutor i alla bilar på jobbet (givetvis godkända vid besiktning och det går garanterat att se att det sitter där).
Användarvisningsbild
av TommyP86
Vento skrev:hur bra sitter soyafilm?
hur mycket är tillåtet att ha på framrutor?
det finns ju bilar som har en viss % toning på framrutorna orginal?
Det sitter "rätt" bra, men som sagt, det är som att sitta genom en sliten pet-flaska. Inget jag rekommenderar.
Som pk-patrullen redan uppmärksammat dej och sej själva på, så är det krav på 75% ljusinsläpp. Det är redan "maxat" med den vanliga gröntonen, så folie är inte ok på typ bes/flygande.
Men jag har några gånger kört med vad vi kallar 1 här, dvs den ljusaste sungardfilmen (tror det är desertx i ljusaste variant) på framrutorna, det blir rätt "osynligt" men ändå väldigt solljusdämpande och lite "reflekterande"
av Waizguy
På en mc-förare kan man ju i vilket fall se om huvudet är åt det håll man kommer ifrån, sen om föraren blundar eller inte är oklart, men man har ialf en ärlig chans att se någon form av kontakt :)
Finns ingen vits med toning runt hela bilen, har ni inte AC? i bak har man det bla för insynsskydd, vad försöker ni dölja i framsätet, att ni surfar på ipaden eller? :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev:..... och fanns det ett fungerande "solskydd" att fälla ned så hade det varit förbjudet även för bikes att åka tonat.
Klart det finns...Fungerande solskydd, klart det finns, jag trycker bara på en knapp på sidan av hjälmen så fälls ett solskydd ner innanför visiret.... det har jag på alla mina hjälmar.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Det skulle jag kunna tänka mig, man får ju ha solglasögon. Den är ju "lös", går ju vika undan vid behov. Hade den varit fast monterad så hade nog inte varit ok.

Mig veterligt finns det ingen lastbalanserare f&ou[…]

V70 2011 D3, bränslefiltret byttes 12000 mil,[…]

Byta tryckgivare turbo

De är automat

Har du provkört bilarna? I mitt tycke är[…]