Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lindfalas
falcon skrev:Ganska trevligt att läsa om hur Nano kan vara, men någon som har provat hur det funkar på bilen då?
Jag använder Nano produkter dagligen.
De funkar mycket bra.

GReetz
av Skidåkaren-PillarKottar
Lindfalas skrev:Skidåkaren-PillarKottar:: Det du pratar om är en Nano teknik. Vilket jag beskriv som den tredje varianten.
Givetvis finns det varianter på dem.
Men i grundern är det saker som är på Nano nivå.
Om du gör det från atom/molekyl nivå eller om du bryter ner partiklar till Nano eller om du använder Nano partiklar som finns redan och sätter ihop dem på "annat" sätt är egentligen ändå Nano.
Tänk på att Nano är ett måttenhet.
Att utnyttja något på Nano nivå kallas för Nano teknik.
Dags att lära sig denna grund tycker jag.
Det är för mycket felaktiv information om detta hos många personer.

Greetz
Vanligt tyg brukar t.ex inte suga fett eller oljor. Numer har man då upptäckt hur man kan designa textiltrådarna så att de suger fett (på nanonivå).

Omvänt finns det ju kläd-textil som numer ska "föreställa" teflonyta och lura vatten att rinna av, trots att det är vanlig tyg-textil UTAN impregnering.

Men, tillverkarna vill precis som du säger lura oss ganska ofta att tro att deras s.k. nanoprodukter (som saknar äkta design på nanonivå) är något nytt... vilket oftast är ljug. :x

I mitt exempel är ju tyget som stöter bort vatten nanoteknik, men impregneringen som funnits i många år (inklusive mamma som smetade stearin på vinterlek-kläderna för jag skulle ha torr rumpa :lol: ) har aldrig ansetts vara nanoteknik utan vanligt "kladd". Tensid verkar ju också på nanonivå men är INGET annat än vardagskemi!

Tänk äkta nanoteknisk design! Då skulle vi kunna få ett rost-angreppsmedel som känner var rosten är och endast angriper där, stenhårt. Eller så skulle vi kunna ha en lack som först stöter ut vattnet ur porer innan den härdar (nästan som att den tänker alltså). Målar man på torr yta härdar den på 1 timme, men vid vattenporer avvaktar färgen tills den stött bort vattnet i ett dygn eller så.
.
av Lindfalas
Juppz.

Naturen har ju fixat detta länge själv, medans mäniskan bara skrapat på ytan när det gäller att använda Nano teknik.
Precis som du säjer borde det ej vara svårt att fixa en lack på Nano nivå och få den att stöta bort vatten etc.
Den kunde ju även ha lackskydd inbyggt.
Jag tror att vi kommer att få se mycket mera av detta i framtiden.
Kläder och andra saker är bara början.

Greetz
Lindfalas skrev:Juppz.

Naturen har ju fixat detta länge själv, medans mäniskan bara skrapat på ytan när det gäller att använda Nano teknik.
Naturen har INTE använt nanoteknik, mer än i vissa extrema fall.

Det är "nästan" människan som helt uppfunnit nanoteknik.
. :D
av Lindfalas
Skidåkaren-PillarKottar skrev:

Jasså?
Så naturen har inte skapat saker från Nano nivå och mindre???
Det är en måttenhet till att börja med och gör man saker på Nano nivå kalla vi det för Natoteknik, men det fanns långt före mäniskan.

Greetz
Lindfalas skrev:

Jasså?
Det är en måttenhet till att börja med och gör man saker på Nano nivå kalla vi det för Natoteknik, men det fanns långt före mäniskan.

Greetz

Visst finns naturliga processer på nanoNIVÅ... men det är inte nanoTEKNIK!

NanoTEKNIK är människans uppfinningar. Naturen ägnar sig inte åt "teknik".

Bara för att partiklar, molekyler är små (och finns i naturen) betyder INTE att det kan kallas nanoTEKNIK.

Okej, en gång till... det finns massor av smått i naturen. Nano är 10 ^-9, pico 10 ^-12 och atto 10 ^-18. Men bara för att det finns en liten molekyl i denna storlek kan man inte kalla den "teknik". Man kan säga att den är på nano-nivå... men inte nanoteknik. :)

Låt inte giriga producenter stjäla uttryck som inte är adekvata för deras produkter. :cry:

Nu tror jag läget är tydligt för de flesta 8)
av Lindfalas
Lindfalas skrev:
Skidåkaren-PillarKottar skrev: Naturen har INTE använt nanoteknik, mer än i vissa extrema fall.

Jasså?

Greetz

Visst finns naturliga processer på nanoNIVÅ... men det är inte nanoTEKNIK!

NanoTEKNIK är människans uppfinningar. Naturen ägnar sig inte åt "teknik".

Bara för att partiklar, molekyler är små (och finns i naturen) betyder INTE att det kan kallas nanoTEKNIK.

Okej, en gång till... det finns massor av smått i naturen. Nano är 10 ^-9, pico 10 ^-12 och atto 10 ^-18. Men bara för att det finns en liten molekyl i denna storlek kan man inte kalla den "teknik". Man kan säga att den är på nano-nivå... men inte nanoteknik. :)

Låt inte giriga producenter stjäla uttryck som inte är adekvata för deras produkter. :cry:

Nu tror jag läget är tydligt för de flesta 8)
Tror du har missuppfattat en del.
Förstår dock din syn, men tro inte att det inte finns "nanoteknik" i naturen.
Grunden är att utnyttja saker på nano nivå. inget som är specifikt för mäniskan.

Greetz

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]