Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Jag hade som sagt provat med Lacknafta på en trasa. Om du inte idiotgnuggar så förstörs inte lacken av detta. Annars, som jag skrev
innan, hade jag provat med petroliumbaserad motortvätt. En annan sak som löser tjära/asfalt är faktiskt Sonax flytande hårdvax.
Det har funnits fläckar på mina fälgar som fälgtvätt och avfettning inte bitit på, men som har försvunnit som ett nix med vaxningen.
Kanske värt att testa...
Användarvisningsbild
av Sierra94
Sonax är syrafri. Därför biter den inte. Lacknafta löser inte pulverlack eller 2 komps färg som nog de flesta fälgar är lackade med. Kan på sin höjd ge en matt yta.

Tipset med sonaxvax är bra. Det har hjälpt mig få bort envisa fläckar på billacker förr.

Och angående biltemas medel så kan man nog testa. Iaf för 45 spänn :-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Länken fungerar inte.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Japp. Men fortfarande syrafri :-) dvs mindre bett i den. Jag kör med den på mina högglanspolerade alufälgar på min sommarbil http://www.garaget.org/?car=59548. Biltemas gör annars den ytan mjölkvit pga syran.
av mortimer
Jag har i eftermiddag provat med Biltemas lacknafta (white spirit, osäker om den är petroleumbaserad dock) och en billig disksvamp och det verkar gå någorlunda bra, man får dessvärre gnugga lite så det kommer ta lite tid på 4st fälgar.
Tackar för alla tips härinne. Blir jag av med skiten så slänger jag på sommardäcken till helgen; de lovar upp emot 15 plusgrader nämligen.
Användarvisningsbild
av Sierra94
All lacknafta har petroleumbas. Det är en del av restprodukterna precis som fotogen mm som blir när man "crackar" råolja. Skönt att det löser sig så att säga :-P
Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]