Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Nej, blandar du juicen så att den blir 25-procentig, så blir den väl ändå för stark? 20-procentig ska den vara.

2dl+8dl=10dl, vilket skulle blandas. Det ger en blandning på 2+8, eller 1+4 enheter.
2dl koncentrat av 10dl total blandning juice ger en 20-procentig juice, alltså 2:10, eller 1:5.
av rd350
Nu är inte jag nåt mattegeni men jag har alltid blandat för att ta nämnda exempel. en del av det ena och tjugo delar av det andra. Har aldrig heller hört talas om andra varianter... Blandar tvåtaktsbensin där förhållandet ska vara 1:30, där har jag ingen 31litersdunk så jag blandar en halv liter olja till femton liter bensin.
Användarvisningsbild
av Nexus
Allinug skrev:
Nexus 1:1-grogg blir helkoncentrat (vad det nu skulle vara som är 100-procentigt..).
1:2 ger inte 50 procentig blandning. Beror ju på hur stark alkoholen är..
Sen blir inte tex 1:3 blandning rätt heller för 33.3% ger bara volymen 99.9% om man nu ska vara matematiskt korekt :wink:
Användarvisningsbild
av Allinug
Nexus skrev:
Allinug skrev:
Nexus 1:1-grogg blir helkoncentrat (vad det nu skulle vara som är 100-procentigt..).
1:2 ger inte 50 procentig blandning. Beror ju på hur stark alkoholen är..
Sen blir inte tex 1:3 blandning rätt heller för 33.3% ger bara volymen 99.9% om man nu ska vara matematiskt korekt :wink:
Visst, och din 1:1-grogg kommer troligtvis inte heller att kunna bestå av 100% alkohol, men den skulle motsvara det bästa helkoncentrat som man skulle kunna få till. Vad det nu skulle vara?
Användarvisningsbild
av Allinug
rd350 skrev:Nu är inte jag nåt mattegeni men jag har alltid blandat för att ta nämnda exempel. en del av det ena och tjugo delar av det andra. Har aldrig heller hört talas om andra varianter... Blandar tvåtaktsbensin där förhållandet ska vara 1:30, där har jag ingen 31litersdunk så jag blandar en halv liter olja till femton liter bensin.
Ja, om man ska läsa uttrycket 1:30 som en del på 30 så blir det som du säger.

Men då blir Nexus 1:1-grogg i bästa fall bara 50-procentig. :)
Användarvisningsbild
av Nexus
elanol går få upp i nästan 100% in halt 8) Kanske inte rekomenderas dricka mera än en gång :-~
av llesrof
Allinug skrev:Nej, blandar du juicen så att den blir 25-procentig, så blir den väl ändå för stark? 20-procentig ska den vara.

2dl+8dl=10dl, vilket skulle blandas. Det ger en blandning på 2+8, eller 1+4 enheter.
2dl koncentrat av 10dl total blandning juice ger en 20-procentig juice, alltså 2:10, eller 1:5.
Öh... just det ja. Skulle bara se om ni var uppmärksamma :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Hur man gör om procenttal till bråkform
Man gör om procenttal till bråkform genom att sätta procenttalet i täljaren. Nämnaren är då alltid 100, eftersom procent betyder hundradel. Ibland går det att förkorta bråket. Så här skriver man alltså procenttal i bråkform:
5 % = 5/100 = 1/20
Användarvisningsbild
av Allinug
I fallet 1:20 så blir det ju ingen större skillnad på brukslösningen om man blandar 1:20 som
"1 del till 20 delar", eller "1 del av 20 delar totalt", men i fallet 1:3 är ju skillnaden så stor att brukslösningen kan bli dålig om det blir fel.

I skalor används ju också kolontecknet. 1:1 betyder ju då naturlig storlek, 1:2 är hälften så stor.

Man kan ju undra hur de har lyckats krångla till det så här?! Det är ju egentligen bara ett recept:, t ex ta 1 enhet av detta, och 2 enheter av detta och 5 enheter av detta och blanda. Kan de inte uttrycka detta klart utan att blanda in + och : omvartannat när det oftast endast är två ingredienser dessutom :roll: , så borde de åtminstone kunna tala om hur hög koncentration den slutliga brukslösningen ska ha.
Nexus skrev:elanol går få upp i nästan 100% in halt 8) Kanske inte rekomenderas dricka mera än en gång :-~
Bäst att hålla sig till saft, 1+4. :)

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]