Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Jag brukar köpa bilbatterier på OKQ8 och det senaste jag köpte där höll i nästan 7 år (i en V70). Vet inte riktigt vem som egentligen tillverkar de batterier OKQ8 säljer. Men helt dåliga verkar de ej vara. Kanske ett AGM batteri är bättre om man vill att det skall hålla riktigt länge (dels har de i regel längre livslängd generellt dels klarar de i regel djupurladdningar utan att ta skada som ett traditionellt vätske syra-bly batteri oftast gör).
Biltema har AGM batterier med 4 års garanti. Brorsan stoppa i ett sånt i sin XC60, vi får väl se hur länge det kan hålla (om han nu har bilen länge).
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vill minnas att Global säljer till OKQ8.

Har en -06:a V50 med Volvo originalbatteri som tuffar på bra än. Tycker det är bra kvalité på dom. I förra volvon höll originalbatteriet i nästan precis 9 år och då brast det en vinterdag när det var -25 och efter en månad med körningar på max 30 min och många andra korta körningar. Kanske fullt förståeligt. :)
Användarvisningsbild
av Nexus
jag har då aldrig fått samma garanti på ett batteri jag reklamerat. Det nya bruka garantin utgå från inköpsdatum på det första....
Användarvisningsbild
av SvenB
Det låter märkligt. Om du lämnar in en bil på en verkstad för reparation som har garanti på åtgärden. Om du två dagar innan garantitiden går ut får samma fel igen så verkstaden får göra om. Har du bara två dagars garanti då? Jag fick i alla fall ett nytt kvitto på Biltema de gånger jag fick ersättningsbatterier. Kan hända att kassörskan gjorde fel då hon, på min begäran, lämnade kvittot. Men ursprungliga kvittot behöll de i returdisken.
Användarvisningsbild
av Funk
Har du bara två dagars garanti då?
Japp, men Biltemas variant med återbetalning och att du köper ett nytt ger effekten av "ny garanti"..

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
Hoppas att du har fel med de två dagarna. Jag vill ha garanti på alla reparationer serviceåtgärder som jag betalar dyrt för. Har de slarvat vill jag ha ny garantitid.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag står på SvenB's sida här. Klart som korvspad att garantin ska förnyas då det är en ny produkt, att den första produkten var felaktig är företagets bekymmer (och ev kostnad), inte ditt. Du har betalt för att få en fungerande produkt och då ska det gälla från och med det datumet du faktiskt får en fungerande produkt.
Sen hur det är ett gällande argument i ALLA ärenden låter jag vara osagt, men gällande batterier och ev serviceåtgärder, absolut.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag står på SvenB's sida här. Klart som korvspad att garantin ska förnyas då det är en ny produkt, att den första produkten var felaktig är företagets bekymmer (och ev kostnad), inte ditt. Du har betalt för att få en fungerande produkt och då ska det gälla från och med det datumet du faktiskt får en fungerande produkt.
Ny vara
Om du reklamerar en vara och butiken väljer att ge dig en ny likadan vara, gäller samma villkor för den nya varan som för den reklamerade varan. Det är den ursprungliga garantitiden som gäller även för den nya ersättningsvaran.

Källa: Konsumentverket

/Thomas
Användarvisningsbild
av grillchips
Se på fan. Jag skulle nog ändå försöka snika till mig ny garantitid, beroende på hur lång tid som är kvar givetvis. Har det bara gått några veckor så är inte det hela världen, men en del kanske hellre är måna om sina kunder än att följa lagtexten. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Samma här. Tänk att turbon rasar. Man får en utbytesturbo med 1 års garanti. Den råkar rasa efter 11 månader. Skulle någon acceptera att nästa utbytesturbo bara hade 1 månads garanti?

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]