Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Syrahaltiga är att rekommendera till att ta det gula och annat riktigt ingrott, så länge det inte är tjärfläckar. Den enklaste att få tag på som är syrabaserad är troligen Biltemas, vilken är OK. Även Essex och Autoglym har syrabaserade på konsumentförpackning. Viss försiktighet kan vara på sin plats så man inte får syra på något annat än lackade fälgar..
Är fälgarna riktigt grisiga så kan man behöva först kallavfettning till tjäran, sedan ta en vända med syran, och inte sällan en andra vända med syra och gnuggning.

/Thomas
Användarvisningsbild
av thorell
Ok. Jag provade lite grann med vanlig lackcleaner, och det funkade. Men det kommer bli ett jävla gnuggande...

Jag är över lag skeptisk till starka lösningsmedel, men om det inte funkar med min metod får det bli syra ändå.

Tack för hjälpen.
av wohlfie
Nu har jag fått mina fälgar grymt rena.
Plocka bort däcket o sen tog jag med fälgen till jobbet o bada dom i Trikloreten:)
Nu är dom väldigt rena.. ska bara polera lite med vax:)
Användarvisningsbild
av falcon
Är fälgarna riktigt skitiga brukar jag använda autosmarts fälgrent och en köks brite( skummgummi på ena sidan och vitt filt på andra) repar inte fälgen lack och blir riktigt rent.
obs kan lukta riktigt starkt
Användarvisningsbild
av larrys
Mitt tips är...

Ugnsrengöring !

Fungerar kanon bra, jo jag vet att någon kommer säga att det inte är bra för aluminium fälgar.

Men jag har använt metoden i många år utan problem, och det bästa är att det är lätt jobbat..

Före
Bild

Efter
Bild
av qwerty
Balsamterpentin löser tjära lättare än något annat medel samtidigt som det är fett och inte påverkar lacken. Ta en skvätt på en svamp eller ett papper och håll mot fläckarna, man behöver inte gnugga alls 9ggr av 10. Det feta hjälper till att skydda mot repor om man måste gnugga trots allt.

Balsamterpentin får du 1l för några tior hos biltema eller färghandeln, räcker länge.
Användarvisningsbild
av Funk
Ugnsrengöring !
Det är oftast ett vanlig alkaliskt rengöringsmedel så det fungerar ganska exakt som de flesta basiska fälgrengöringsmedel, det kan t.o.m vara samma sak...men det lär vara dyrare.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Vojje
qwerty skrev:Balsamterpentin löser tjära lättare än något annat medel samtidigt som det är fett och inte påverkar lacken.
Balsamterpentin får du 1l för några tior hos biltema eller färghandeln, räcker länge.
Balsamterpentin används till att späda tjära så det funkar så klart pefekt. Bra tips :D .
av qwerty
För att göra rent fälgar funkar detta, använd dock mask och skyddshandskar samt se till att INTE få på lacken, gjorde rent min traktor med detta i outspädd form, det löste upp olja och alla annan smuts som satt på den sen 50-talet, inkl färgen, det blev plåtrent.

Ph värdet klassar den i stort sett som syra.

fick lite dimma i mig när jag sprayade sved i halsen och huden där jag fick stänk kändes hal, bra tecken på att det är en syra.

http://www.lahega.se/showproduct.asp?prodnr=1497
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]