Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Jag TROR inte att du förstör lacken så att den inte går att "rädda" med ploering och lackkonservering, i vanliga fall går det bra.
MEN!!! Skulle blandningen på tex avrinningsvätskan få för hög koncentration KAN lacken vara totalförstörd för all framtid! Lärde mig
det den hårda vägen, som tur var på en gammal "bruksbil".
Användarvisningsbild
av White
mjr1981 skrev:
White skrev: Starka kemikalier använder jag ALDRIG på bilen.
Menar du då vanlig bensinmack-avfettning? Eller något ännu starkare?

Jag tror inte riktigt jag ännu fått svaret på om det finns någon risk att jag förstör något som inte går att polera bort i samband med lackskyddsbehandling?

För att det här med att handtvätta med olika svampar och hinkar i GDS-hall funkar inte riktigt om man kör typ 100mil i veckan och vill ha bilen ren typ varje dag :)
Försöker i möjligaste mån även undvika avfettning på "finbilen", men nu rullar ju INTE den vinter så...
Det man ABSOLUT bör undvika är att spola av bilen med varmvatten när man har avfettning på den, det kan göra lacken flammig och
matt. Lite YES Diskmedel i en spann ljummet vatten funkar bra som avfettning, men man bör vaxa efter.
av Herkulez
Kul att höra alla åsikter!

Trots det en del skriver kommer jag fortsätta att använda automattvätten. Själv brukar jag varva automat, handtvätt och tvättbås. Är också relativt pedantisk när det gäller bilar. De få tvättrepor som man får får man bort vid en vaxning till våren. Man behöver inte ens rubba tror jag. Just att man varvar lite känns som en bra lösning för mig och bilen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
mjr1981 skrev: För att det här med att handtvätta med olika svampar och hinkar i GDS-hall funkar inte riktigt om man kör typ 100mil i veckan och vill ha bilen ren typ varje dag :)
Du får tagga ned den ambitionen, tycker jag. Prioritera att få bort salt. Spola med eget färskvatten vid plusgrader (om du har eget vatten). Den är lönlöst att försöka åka med blank bil på vintern.
Användarvisningsbild
av MartinS
StringerBell skrev:
mjr1981 skrev: För att det här med att handtvätta med olika svampar och hinkar i GDS-hall funkar inte riktigt om man kör typ 100mil i veckan och vill ha bilen ren typ varje dag :)
Du får tagga ned den ambitionen, tycker jag. Prioritera att få bort salt. Spola med eget färskvatten vid plusgrader (om du har eget vatten). Den är lönlöst att försöka åka med blank bil på vintern.
Jobbigt men kul! Finns det något vackrare än en ren bil på snöunderlag?

/Martin
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det "intressanta" är att det finns rekonder på Volvoåf som är så lata att dom kör in nybilarna i borsttvätten innan lev....jag har fått uppleva det "the hard way". Sån total brist på respekt för andras pengar och grejer! Blir fan mörkrädd! :evil:

Vilken borsttvätt det än är så repar det bilen nått så in i #%&. Har man tur har första sköljningen spolat bort det mesta av smutsen/gruset/sanden först och borstarna är ganska rena. Då går det att återställa lacken. Har man otur får man så djupa repor att det inte går att återställa ens med våtslip och hård polering.
av mjr1981
Tack för alla kloka kommentarer, nu vet man lite mer i alla fall. Jag är inte helt säker på att jag ändå fått svaret på ifall det ens är möjligt att t.ex. med avfettning från bensinstationer skada lacken så pass mycket att inte ens en polering i samband med lackskyddsbehandling kan återställa det?

Sedan har jag blivit lite tveksam till lackskyddsbehandlingen nu också. Jag kommer troligtvis inte behålla bilen i mer än 3-4 år och behöver inte tänka på andrahandsvärdet. Enda anledningen är att jag skulle vilja ha en ren och lättskött bil. Men det kanske räcker med vax 4ggr om året också?

Stora problem man har här i livet :)
Användarvisningsbild
av falcon
Måste man in i en automattvätt så välj en där ngn går manuellt med en högtryckstvätt och blåser bort det löst sittande skiten/gruset först.
eller borstlöst under veckan och manuellt i en gds på helgen.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]