Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Har körd dessa däck på en Golf i tre år och tycker att de har fungerat kanonbra, iockförsig är ju bilen ganska lätt och motorsvag. Nu är de så slitna att de knappt är lagliga men har fortfarande bra grepp. Tycker inte att man ska avfärda något man själv inte har provat.
bejopa skrev: Sommardäck är en helt annan sak. Där ska man välja fabriksnya däck.
bejopa
Tänk att då tycker vi helt annorlunda. Regummerade däck förespråkar jag iofs inte alls men vi kan ta jämförelsen kvalitetsmärke gentemot lågbudgetmärke istället.

Vanlig körning sommarväglag så klarar vilka skräpdäck som helst att behålla greppet, börjar det regna så får man väl sakta ner till 110km/h om man inte har tillräckligt bra däck ;)
Personligen funderar jag på att testa star performer till våren inget dyrt märke alls och jag kör ändå en del konbana med den bilen och uppskattar grepp då.

Till vintern däremot, då är det farligt att köra bil!
Snöslask, det finns en anledning till att så otroligt mycket forskning läggs på att hitta rätt mönster. Rätt som det är så sticker bilen åt något oplanerat håll trots att du bryter snösträngen i bara 45km/h på 90-vägen.
Eller så kommer det blixthalka som du inte ens hinner med att upptäcka innan du ligger i diket, det enda motsvarande vi har på sommaren är tjärfläckar men då hjälper knappast ett märkesdäck bättre än ett regummerat.
Väta och plusgrader, vad skulle skillnaden vara med att köra regummerade på vintern gentemot sommaren? Jag utgår ifrån att ett regummerat vinterdäck har mjukare blandning för att fungera strax över nollan precis som regummerade sommardäck då börjar fungerar bäst vid lite högre temperatur. Precis som fabriksnya vinter och sommardäck ska fungera.

Jag har dessutom faktiskt kört green diamond då de satt på en bil jag köpte begagnat. Efter att ha kört med dessa i vinterväglag så lovade jag mig själv att aldrig köra med friktionsdäck igen på en bil, om de är bättre eller sämre än andra friktionsdäck har jag däremot inte en aning om.
Klart är att mina Nordfrost 5 behåller greppet tusan så mycket bättre och de extra tusenlapparna (4200kr monterat och klart) är en väldigt billig livförsäkring när det oväntade händer.

Enda gången jag köpt riktigt dyra sommardäck var till tjänstebilen (2400kr/st) och anledningen till det var att jag inte ville behöva sakta ner om det regnade, den bilen fick gå väldigt snabba mil. Hade jag nöjt mig med att köra i mina 110km/h så hade det knappast varit någon fara att ha 400kronorsdäck.

mvh
Anders
Regummerade däck, använder man det nu för tiden till personbilar? Det finns ju nya däck till en så låg kostnad. Jag tror inte att något lågprisdäck är sämre än de bästa regummeringarna. :|
Googlade på AGI. Det skiljer nästan ingenting i pris på dessa mot ett nytt däck från däckonline. :D
Okej, men enligt "Pricerunner" finns det företag med däck kvar i lager. Det var därför som det fanns pris på AGI- däck. :oops:

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]