Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
KalleJ skrev:Biltemas olja påstås möta Volvo VCC-RBS0-2AE specifikationen, det är långt ifrån samma sak som godkännande från VCC.
2. En 0W-20 olja kan inte vara en C3 olja.
1. Om den möter kraven för VCC-RBS0-2AE så är den ju godkänd att användas i bilar som kräver sådan olja. Sedan behöver man inte använda 0W-20 olja i bilen. Volvo använder 0W-20 endast för att det sänker
bränsleförbrukningen några cl/mil.
2. Det skrev jag inte heller, men jag borde skrivit att det är en 5W-30 olja (det blev fel där) och den uppnår inte Volvos specifikationer för den smörjer motorn bättre. Motorn går därmed lite trögare och bränsleförbrukningen ökar några cl/mil...........
Angående 0W-20 olja mot 0W/5W-30/40 olja.
General Motors återkallade i mitten av april alla sina bilar utrustade med en 6,2-liters L87 V8-motor, tillverkade mellan 2021 och 2024. Alla sålda bilar återkallas och ska gås igenom i jakt på motorskador. De som har klarat sig måste få en helt annan motorolja än tidigare. Den gamla 0W-20-oljan ska bytas ut mot 0W-40.
Har inte Volvos VEA motorer liknande problem???
Nu har stora delar av USA ett betydligt varmare klimat sommartid än vad vi har här, så jag förstår all dom går över till olja med högre viskositet.
Äldsta dottern hade en V90 AWD -18. Hon blev rekommenderad att byta bil när den var på 18000 mil service senast (inte på volvoverkstad). Hon har nu en nästan ny V90....... Det var något med att motorerna kan rasa ihop efter 18000 mil. Sant eller fake news???
Användarvisningsbild
av Jallemet
Långt mellan byten är en större riskfaktor och jag inbillar mig att det blir värre/ längre för varje år som går snarare än viskositet och klassning.

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sprinter som körs i yrkesmässig trafik och rekommenderad serviceintervall är 3200mil, fram till årsmodell 2009 var det 1600mil. Jag har svårt att acceptera att oljan och motorerna skulle blivit så mycket bättre.

Vi som beställt nya V60

Tycker ni inte att V60n är alldeles fö[…]

Bak 30-21.4=8.6 Slitagegräns enligt Haynes 8.[…]

95E10. Kör ändå 95% på el s&[…]

Familjen önskar en XC90 för att få[…]