Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Var vill ni ha bästa däcken?

Fram
53
56%
Bak
39
41%
Litar på däckfirman
2
2%
av jbl
Jag skiftar fram och bak ofta ungefär var 500:e mil och får på detta sättet minimal skillnad.

Jag har också fått lära mig att bästa däckena ska sitta bak.
Användarvisningsbild
av Brainy
hemglass skrev:jag resonerar som de flesta att"de bästa däcken ska vara fram" eftersom man vill ha styr och bromsförmåga så länge som möjligt.
Men jag skulle vilja se de som tror sig kunna häva en bakhjulssladd i landsvägsfart bara för att de "har bästa däcken fram". Du har inte en chans.... :roll:
Blev tvungen att häva en sladd i 120km/h i mars i år på motorväg, det gick så pass brett ett tag så jag hade sidan av bilen mot färdriktningen. Känns som det i det läget kvittade vart jag hade bästa däcken (de satt i fram).

/Anders
av Lej
Bästa däcken ska vara bak för att du ska klara de flesta situationer som kan uppstå. Kan även hända om du är duktig förare eller kör försiktigt, älg, andras misstag mm.
Efter att ha provat olika bilar, fram/bakhjulsdrivet, på upplogad isbana med olika kombinationer med bästa däck fram/bak så är det inget jag längre funderar över. Det var inget litet prov utan en hel dags körning, alla som var med var ense om samma sak
Dom som förordar något annat har säkerligen inte provat tillräckligt!

Men som någon ovan gjorde - att skifta ofta bak/fram - är ju ett bra sätt att slippa problemet överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av Allinug
Vi diskuterade detta på fikarasten i veckan och en kollega hävdade att man kunde visa med leksaksbilstricket att man skulle sätta de bästa däcken bak. Om man tejpar bakhjulen på leksaksbilen och sedan sätter fart på den, så kommer bakändan fram först. Det vill man inte ska ske. Därför ska man sätta bästa däcken bak.
Användarvisningsbild
av Vojje
sådan frispinn kunde man vintertid få på bilen på 80-talet och tidigare när bakhjulsdrift var det vanliga, inga krav på vinterdäck och ABS och ESP var en raritet. Men det var då, och nu är nu :roll:
Användarvisningsbild
av P210
Jag skiftar fram och bak ofta ungefär var 500:e mil och får på detta sättet minimal skillnad.
Exakt!
För det första, se till så att det aldrig finns ett "bättre" par!
Ser ett par ändå något bättre ut - sätt dem fram - snart är det ingen skillnad längre!
...de flesta framhjulsdrivna bilar jag haft käkar mer framdäck än bakdäck - enkelt att hålla en omgång jämnslitna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag varvar fram/bak vid byte sommar/vinter. De bästa placeras fram, då bilen är framhjulsdriven. Det som påstås i vissa läger att en bakvagnssladd är farlig.. fine.. Själv jag sänker farten om väglaget inte tillåter skyltad hastighet. Skulle aldrig få för mig att slita ner 2 av däcken helt och sedan byta bara dem, varpå de äldre hamnar fram när två nya är införskaffade till bakvagnen. Jämnt slitage och sedan byte av alla 4 är det jag lever efter. Inför kommande vinter blir det 4 nya Nokian.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

https://www.ntd.com/volvo-recalls-over-413000-us-v[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]