Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Då fuskar dom väl även med General däcken då det är Continental som tillverkar dom :)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jag hade Goodyear Eagle F1, 235/55-18, dem höll 2 år. Ca 4000mil & mycket släp körning. Men ändå.
Tänker prova CONTINENTAL CONTI SPORT CONTACT 5 nu.
av andersuw
milktrucker skrev:Michelin har sämsta greppet på både vått o torrt samt hög förbrukning, både X-ICE och Primacy är ....ja....helt kassa
...
Nokian Hakka Blue har makalöst väggrepp i vått och torrt samt att de rullar mycket lättare än pirelli scorpion.
För den som bryr sig om objektiva fakta kan noteras att Michelin Primacy 3 och Nokian Hakka Blue i själva verket har samma mätvärden för rullmotstånd (C) och våtgrepp (A) men att Michelin rullar avsevärt tystare (69 dB jämfört med 72 dB) samt dessutom kostar lite mindre.
Användarvisningsbild
av milktrucker
jag får framvagnssladd, eller extrem understyrning på V70 med primacy på torr asfalt.
X-ice klarar knappt en undanmanöver 40 km/h. Saknar grepp på alla väglag och bakvagnen kastar nervöst.
av andersuw
milktrucker skrev:jag får framvagnssladd, eller extrem understyrning på V70 med primacy på torr asfalt.
Det är säkert inte däckens fel. De har förstås utmärkta värden för torrgrepp också. Exempelvis vann de ADACs och Stiftung Warentests test av sommardäck 2015 i just kategorin bästa däck för torra vägar samt dessutom i kategorin bästa däck totalt sett. Glömde också nämna att Primacy 3 landar på 4,5 stjärnor i Delticoms effektivitetsindex som bygger på kundenkäter medan Hakka Blue får nöja sig med fyra.
milktrucker skrev:X-ice klarar knappt en undanmanöver 40 km/h. Saknar grepp på alla väglag och bakvagnen kastar nervöst.
Med tanke på trådrubriken såväl som säsongen föreslår jag att vi håller oss till sommardäck.
av andersuw
DayDreamer skrev:Sen så är ju Goodyears efficientgrip väldigt bra dom är tysta låg bränsleförbrukning och dom slits inte så jätte fort.

Michellins däcksidor är så mjuka så man får dålig vägkänsla spårkänsliga är dom också.
Vilka Michelindäck är det närmare bestämt du talar om? Har kört med Michelindäck i många år nu, senast Energy Saver 205/55 R16, och aldrig haft några problem i någondera avseendet. Efficientgrip verkar ju vara ett intressant alternativ men klarar inte alls att konkurrera med Michelin när det gäller slitstyrka. Samma sak med flertalet andra däck. Se exempelvis här.

Fast av det här testet att döma verkar Primacy 3 vara att föredra framför Energy Saver Plus även i de dimensioner där båda finns, såsom 205/55 R16. Primacy 3 är visserligen något dyrare men det skiljer bara en dryg 50-lapp i pris (i alla fall hos däckonline) och det är ju ganska försumbart.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
andersuw skrev:
DayDreamer skrev:Sen så är ju Goodyears efficientgrip väldigt bra dom är tysta låg bränsleförbrukning och dom slits inte så jätte fort.

Michellins däcksidor är så mjuka så man får dålig vägkänsla spårkänsliga är dom också.
Vilka Michelindäck är det närmare bestämt du talar om? Har kört med Michelindäck i många år nu, senast Energy Saver 205/55 R16, och aldrig haft några problem i någondera avseendet. Efficientgrip verkar ju vara ett intressant alternativ men klarar inte alls att konkurrera med Michelin när det gäller slitstyrka. Samma sak med flertalet andra däck. Se exempelvis här.
Ja michelin slits inte ut så fort - o sen var det slut på det roliga
av andersuw
milktrucker skrev:Ja michelin slits inte ut så fort - o sen var det slut på det roliga
Inte alls. Som du kan se av det test jag länkade till är det tvärtom bara början på det roliga: Bra eller mycket bra vad gäller övriga relevanta egenskaper också. :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
Primacy 3 kom på 9:e plats 2013
Energysaver kom på 8:e plats 2015
Ne, michelin måste prestera bättre - det här duger inte på långa vägar !
Allt under 5:e plats inte värdigt när det gäller en av världens största däckkoncerner
Användarvisningsbild
av Hilmer
Kikat på lite mer på dessa:

*Michelin Pilot Sport 3 http://www.dack365.se/hitta-produkt/dac ... rt-3/46386
*Bridgestone Potenza Adrenalin RE002 http://www.dack365.se/hitta-produkt/dac ... e002/47289
*Goodyear EfficientGrip Performance http://www.dack365.se/hitta-produkt/dac ... ance/30178

Någon som testat något av dessa alternativen?

Självklart skulle man kunna välja ett däck som man har goda erfarenheter av sen tidigare, men det det kunde ju va skoj att testa någonting annat!
Efter att ha testat ett billigt Kina-däck så vill man mer än gärna hosta upp lite extra för att få ordentliga däck.
Jag är väl egentligen ute efter ett litet "sportigare" däck som inte är helt lost vid lite inspirerad körning, ett stabilt och säkert däck som då helst även ska klara av en hel del mil då jag kör 3-4000mil per år.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]