- mån 14 jul 2014, 02:22
#879966
Nej, 4mm är inte "groteskt mycket", det är dumhet att fortsätta köra på dom och byte rekommenderas för att motverka inte minst vattenplaningsrisken samt minimera bromssträckan, vid 5mm skall vinterdäck bytas av samma trafiksäkerhetsskäl då du kör på bästa tänkbara däck för dina medtrafikanters skull, inte din egen i första hand.
Betänk att redan vid låga 75km/h har du bara dryga 58% kontaktyta kvar och ynka 11% vid 125km/h jmfr. nytt däck med ca 8mm mönsterdjup och det är inte ens 25% av vad nytt däck ger i sämsta fallet/högsta hastigheten. Kontaktytan är i bästa fall en handflata per däck så knappt 11% av en handflata är inte mycket gummi i backen när det är dags att få stopp när man minst anar det.
Här i Svedala rekommenderas 3mm som minimum med 4mm som säkerhetsrekommendation för sommardäck och att köra under 3mm är rent idiotiskt och borde rendera i minst fördubblad försäkringspremie om du är inblandad oavsett skuld i incident då du utgör markant större risk för dina medtrafikanter pga kraftigt reducerade kontaktytan däck/vägbana ingen hastighetssänkning kan kompensera då INGEN kör så sakta som krävs då du är nere i enstaka km/h.
1.6mm gäller övriga Europa sist jag kollade även om 4mm helt sunt rekommenderas i Finland, men i Tyskland kan du åka dit även med 4mm OM dom bedömer omständigheterna så att 4mm inte är tillräckligt och det räcker med ett skyfall för det skall inträffa.
Varför ens fundera på att chansa annat än av ren dumsnålhet på det viktigaste på en bil och det är inte för din egen skull utan för dina medtrafikanters skull du byter innan det är för sent.
Skall man på långresa är det ännu viktigare att byta INNAN avfärd, är man osäker om det räcker eller ej, BYT för dumsnålhet lönar sig ALDRIG i längden. Byta vid 4mm eller 3mm har ingen sexuell betydelse så givetvis byter man redan vid 4mm då det är rådande säkerhetsrekommendation.
"Budgetalternativet" eller minimikravet är att byta ut däcken med 4mm innan och sätta dom med 5mm FRAM och nya med 8-9mm BAK då placeringen är given och inget att diskutera då bästa däcken alltid SKA sitta bak då INGEN kan kompensera bästa däck bak annat än i deras egen fantasi med övertro på sin förmåga och heller kana rakt fram odramatiskt med materiella skador pga felaktig hastighet än med sidan mot nåt värre man aldrig kommer göra igen med mer än enbart materiella skador då bil och ekonomiska värden kan ersättas men inte liv. Värdesätter man inte sin/sina små guldklimpar mer än att man chansar med en av dom viktigaste punkterna på en bil är ju frågan om man ens är kvalificerad att ha småknoddar i min värld då dom guldklimparna ALLTID är värda byte av broms/däck/whatever säkerhetsrelaterad detalj är så slitna att det är gränsfall där krav/rekommendationerna är hårdast.
Betänk att redan vid låga 75km/h har du bara dryga 58% kontaktyta kvar och ynka 11% vid 125km/h jmfr. nytt däck med ca 8mm mönsterdjup och det är inte ens 25% av vad nytt däck ger i sämsta fallet/högsta hastigheten. Kontaktytan är i bästa fall en handflata per däck så knappt 11% av en handflata är inte mycket gummi i backen när det är dags att få stopp när man minst anar det.
Här i Svedala rekommenderas 3mm som minimum med 4mm som säkerhetsrekommendation för sommardäck och att köra under 3mm är rent idiotiskt och borde rendera i minst fördubblad försäkringspremie om du är inblandad oavsett skuld i incident då du utgör markant större risk för dina medtrafikanter pga kraftigt reducerade kontaktytan däck/vägbana ingen hastighetssänkning kan kompensera då INGEN kör så sakta som krävs då du är nere i enstaka km/h.
1.6mm gäller övriga Europa sist jag kollade även om 4mm helt sunt rekommenderas i Finland, men i Tyskland kan du åka dit även med 4mm OM dom bedömer omständigheterna så att 4mm inte är tillräckligt och det räcker med ett skyfall för det skall inträffa.
Varför ens fundera på att chansa annat än av ren dumsnålhet på det viktigaste på en bil och det är inte för din egen skull utan för dina medtrafikanters skull du byter innan det är för sent.
Skall man på långresa är det ännu viktigare att byta INNAN avfärd, är man osäker om det räcker eller ej, BYT för dumsnålhet lönar sig ALDRIG i längden. Byta vid 4mm eller 3mm har ingen sexuell betydelse så givetvis byter man redan vid 4mm då det är rådande säkerhetsrekommendation.
"Budgetalternativet" eller minimikravet är att byta ut däcken med 4mm innan och sätta dom med 5mm FRAM och nya med 8-9mm BAK då placeringen är given och inget att diskutera då bästa däcken alltid SKA sitta bak då INGEN kan kompensera bästa däck bak annat än i deras egen fantasi med övertro på sin förmåga och heller kana rakt fram odramatiskt med materiella skador pga felaktig hastighet än med sidan mot nåt värre man aldrig kommer göra igen med mer än enbart materiella skador då bil och ekonomiska värden kan ersättas men inte liv. Värdesätter man inte sin/sina små guldklimpar mer än att man chansar med en av dom viktigaste punkterna på en bil är ju frågan om man ens är kvalificerad att ha småknoddar i min värld då dom guldklimparna ALLTID är värda byte av broms/däck/whatever säkerhetsrelaterad detalj är så slitna att det är gränsfall där krav/rekommendationerna är hårdast.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..