Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
turtle wax bilschampo - röd skruvkork och vit flaska. med vax. samt schampo i svamparna.

vilket schampo man väljer spelar inte så stor roll så länge man tvättar ofta och håller efter smutsen. Avfettar gör jag efter vintern eftersom det tar bort både vaxet och förseglingen.
övriga kemikalier till bilen har mer betydelse vilket märke man väljer.
till våren blir det ny försegling och kanske en dusch "lastbilstvätt"
av mortimer
Avfettningen tar ev bort vaxet men definitivt inte lackförseglingen. När min tidigare bil var lackförseglad så blev jag uppmanad av firman att använda avfettning precis som vanligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju dumt att säga 'avfettning', mig veterligen finns det iallafall tre typer, petroliumbaserad, alkalisk och microavfettning. Den alkaliska är den vanligaste och den tar väl inte bort ett vaxskikt päånågra tvättar vad jag vet? Däremot om du börjar köra med det tunga kavaleriet (petroliumbaserat/kallavfettning) så lär vaxet försvinna rätt fort.

Jag kör uteslutande med alkalisk (kallas ibland natur eller miljöavfettning), det fungerar helt ok om man håller efter. Den tar dock inte asfalt/tjära så det får man ta på annat sätt (hårdvax eller kallavfettning), men dte räcker ju ofta några gånger per vinter.
av J0cke
Jag har börjat använda Bramley Bubble Bath, fungerar bra, luktar gott och kan spädas 1:5000. Så den räcker till många tvättar.
Användarvisningsbild
av milktrucker
mortimer skrev:
milktrucker skrev:turtle wax bilschampo - röd skruvkork och vit flaska. med vax. samt schampo i svamparna.

vilket schampo man väljer spelar inte så stor roll så länge man tvättar ofta och håller efter smutsen. Avfettar gör jag efter vintern eftersom det tar bort både vaxet och förseglingen.
övriga kemikalier till bilen har mer betydelse vilket märke man väljer.
till våren blir det ny försegling och kanske en dusch "lastbilstvätt"
Avfettningen tar ev bort vaxet men definitivt inte lackförseglingen. När min tidigare bil var lackförseglad så blev jag uppmanad av firman att använda avfettning precis som vanligt.
vad tror du lackförsegling består av???
ok, inte 2-komponentsbaserade, men flera enkomponents är faktiskt inget annat än långtidsvax. T ex Silver one från autosmart.
av mortimer
Faktalänk till det, eller du "tror" detta ?
Användarvisningsbild
av Hanzon
Jag använder Meguiars NXT Generation, jag har använt många olika schampo genom åren, Meguiars är det klart bästa enligt mig.
av Candypig
White skrev:Använder Sonax glanschampo. :-)-)
Även jag använder Sonax Glanschampo, har provat Turtles Extreme Nano Tech, tycker inte det är lika bra som Sonax.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]