Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Skulle aldrig någonsin tvätta bilen i borsttvätt!

Intressant med priset på det också, många macktvättar är dyrare än vad det kostar att lämna in bilen för noggrann handtvätt på t.ex Ditec. Sjukt enkelt val om du frågar mig! Jag har tvättkort på Ditec vilket gör att en tvätt kostar kostar ca 200kr. Har man inte behandlat bilen där har jag för mig att det kostar typ 50 kr extra eller något sånt.
av Droopy
Nu vet jag inte vart TS håller till men här uppe fins det då iaf en handfull som handtvättar bilen medans du väntar för 150-200SEK, kan ju vara ett alternativ.
av tuffe12
Droopy skrev:Nu vet jag inte vart TS håller till men här uppe fins det då iaf en handfull som handtvättar bilen medans du väntar för 150-200SEK, kan ju vara ett alternativ.
Som jag skrev i första inlägget, Hedemora. Handvättar bilen? Vad snackar vi då? Privatpersoner? Om det ska handtvättas lär väl det ske utomhus i alla fall, och då är problemet inte löst i alla fall.

Mig veteligen finns bara OKQ8 här. Närmsta Ditec är i så fall Borlänge men det kostar mig mindre att åka in till OK än att åka flera mil bara för ett Ditecbesök. Bästa tvätten, med den där beryktade "maskinvaxpoleringen" kostar 295 enligt webbsidan, sedan kanske det är billigare här, jag vet inte.

Biltvättningen blir bara en engångsförteelse som lösning på att jag inte själv hunnit (och nu har svår möjlighet) att vaxa bilen...
av llesrof
Närmsta handtvätt ligger bredvid mitt arbete, 3 mil hemifrån. Jag har maskintvättat en egen bil en enda gång och det var 15 år sedan. Att handtvätta ger en viss känsla för bilen och skicket. Man får lite bättre koll på sin bil med handtvätt :D
av tuffe12
På mitt jobb är det biltvätt som gäller, tar för lång tid annars säger cheferna (hur logiskt det nu är med tanke på väntetiderna vid tvätten nr vi blir beordrade att åka dit)
Användarvisningsbild
av VaCUm
Jag tycker att maskintvätt är bättre än att inte tvätta alls och i många fall bättre än en handtvätt. Är man för lat för att tvätta bilen för hand är de dumt att låta den förfalla.

Om man älskar sin bil och vill vårda den är en handtvätt oslagbar. Närheten till lacken och allt noggrant arbete skapar ett slags band mellan bil och ägare. Det är dessutom ett bra tillfälle att hitta fel och skador. Lagar man lackskador tidigt är det mindre risk för större fel och bilen är fin längre.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Brukar tvätta firmabilen en gång i veckan på OKQ8 automattvätt (näst dyraste programmet). Borsttvätt med långa tunna gummiremsor som ser ut som torkarbladsgummin. Blir faktiskt hyfsat rent. Så länge chefen inte klagar får det duga. Dessutom har företaget jag jobbar på avtal med OKQ8.

Min egen bil däremot tvättar jag varannan/var tredje vecka på Autoshine i Brandbergen. Blir riktigt rent, speciellt i det dyraste programmet för 300 kronor. Har tvättat alla mina bilar utom dom två första där.

/Håkan
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
GT-mannen skrev:Brukar tvätta firmabilen en gång i veckan på OKQ8 automattvätt (näst dyraste programmet). Borsttvätt med långa tunna gummiremsor som ser ut som torkarbladsgummin. Blir faktiskt hyfsat rent. Så länge chefen inte klagar får det duga. Dessutom har företaget jag jobbar på avtal med OKQ8.

Min egen bil däremot tvättar jag varannan/var tredje vecka på Autoshine i Brandbergen. Blir riktigt rent, speciellt i det dyraste programmet för 300 kronor. Har tvättat alla mina bilar utom dom två första där.

/Håkan

En fråga då till dig Håkan. V70 & XC70 kan ha en vinge bak, jag har det. & är orolig att tvätta bilen i n maskintvätt med borstar. Morsan lyckades sumpa deras vinge så. Är Autoshines maskiner bättre så? Ja om du vet. :-)-)

// Peter.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Gotlandsbästa skrev:
GT-mannen skrev:Brukar tvätta firmabilen en gång i veckan på OKQ8 automattvätt (näst dyraste programmet). Borsttvätt med långa tunna gummiremsor som ser ut som torkarbladsgummin. Blir faktiskt hyfsat rent. Så länge chefen inte klagar får det duga. Dessutom har företaget jag jobbar på avtal med OKQ8.

/Håkan

En fråga då till dig Håkan. V70 & XC70 kan ha en vinge bak, jag har det. & är orolig att tvätta bilen i n maskintvätt med borstar. Morsan lyckades sumpa deras vinge så. Är Autoshines maskiner bättre så? Ja om du vet. :-)-)

// Peter.
Ska inte vara några problem. Har originalvinge bak på min V40 och den sitter kvar. Har även original takantenn och den sitter kvar varje gång jag tvättar på Autoshine. Tvättar jag däremot på OKQ8 tar jag loss sprötet för säkerhets skull.

/Håkan
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Tack Håkan, då ska jag testa nästa gång jag är i krokarna. Tvätta bort ert eländiga salt :wink:

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]