Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av c7098
#880437
Har någon kört en 850/x70 med Regal Racer däck? Är det nåt att ha? Har sett väldigt lite om dom på nätet, visa bra andra dåliga recensioner, men vore intresserad av mer information och då speciellt på en Volvo.
Bilagor
product_44-racer_big.jpg
product_44-racer_big.jpg (150.05 KiB) Visad 284 gånger
av Lövet
#880478
Lågprismärken brukar inte leverera några däck till oberoende däckstester. Regal inget undantag.
De gånger tidningarna köper in egna lågprisdäck brukar de komma hopplöst sist. Köp av ett etablerat märke, det behöver inte vara det dyraste, finns bra däck i mellanklass, Vredestein, Kumho, Fulda, Hankook osv.
av *pettson*
#880494
Däcktester är alltid trevligt. Om man nu tar dom testerna för vad det är. Först kan man sätta i bakhuvudet att ingen sommardäcktests bana motsvarar vår asfaltstyp. Och inget motsvarar vår temp osv. Sen var det ärlighet, gång på gång matas testerna med preppade däck när dom ombeds leverera. Tester är trevligt men har egentligen mycket lite med sanningen att göra om inte du som läsare kör en sån bil i sånt klimat som det testas på. Dom flesta ska ha fina märke än. Gärna testvinnare, men dom har ingen aning om vad dom kör teknikmässigt. Som jämförelse så spelar det ingen roll om du har testvinnarna på bilen om du ändå susar runt med vag belägg som inte tar ordentligt när det blir blött. 9 av 10 lämnar in bilen och har således ingen aning om bilens teknik men argumenterar ändå blint för att bästa däcken är det som räddar familjen. En falsk trygghet alltså. Däcken oavsett vilka blir inte ett dugg bättre än din bil och dej som förare. Sen har däckbranschen sin åsikt.. stötdämparbranschen sin och bromsbranschen sin. Ingen har densamma.

Okända däcknamn är inget att vara rädd för om man inte betalt för kända namn dvs.
Det finns runt 60 däcknamn rakt av men bara 4 fabriksägare.
Dunlop är en relativt stor ägare som har flera olika märken på menyn. Märken som inte är ett dugg sämre än dom under eget namn.
Men ska man köpa lite okänt måste man ha lite stake o testa av däcken på ett bra sätt. Sen måste man då vara beredd att plocka av dom ifall inte din kombination faller väl ut. Förstärkta bromsar o sänkt bil kräver mer av däcken på ett annat sätt än dom som rullar på fullprofil, fullhöjd på en hälften så tung bil. Osv...
Vore det så enkelt att man satsar på testvinnaren o det löste alla problem så skulle amatörracing vara det enklaste som finns. Men så ser inte sanningen ut även om reklambroschyrerna säger så.
av Lövet
#880529
Mja, du får nog försöka förklara vad som skulle göra ett dåligt däck bättre för att belägg eller stötdämpare är slitna. Allt annat lika garanterar jag att rangordningen i ett test skulle vara lika. Dvs däckvinnaren skulle vinna även om testet utfördes på en skitbil med dåliga stötdämpare och bromsar. Det finns ingen anledning att välja ett dåligt däck annat än att man är snål.

Dessutom borde du veta bättre än antyda att ägarskap skulle garantera en viss däckskvalitet. I en viss fabrik kan däck av rejält olika kvalitet tillverkas. Sava är klart sämre än Goodyear trots att båda ägs av samma bolag exempelvis.

Det klart att det finns faktorer att ta hänsyn till som gör att test är en förenkling men det är det klart bästa vi har. Om skitdäcken skulle kunna konkurrera skulle de vara med i testerna för den marknadsföringen är värd mängder med pengar. Nu är de inte det.
av c7098
#880531
Stämmer det Pettson säger, jag har Sunny eller nåt dylikt vinterdäck, fungerat perfekt i två vintrar och har många mil kvar. Kanske ska satsa på dessa i blindo, dom kan ju inte vara värre än P6000 som satt på tidigare, är måttligt imponerad av Michelinarna som är framme nu också.
av c7098
#880534
Stämmer iofs det Lövet säger också, men om man vet vad man söker, i mitt fall bra grepp på torrt underlag, så går det att hitta bra däck till rimligt pris. Dessa används tydligen av entusiaster I Sydafrika och Tyskland, med got resultat vad jag sett, var närmast nyfiken på om dom är bra på tyngre bilar.
av *pettson*
#880579
Ett dåligt däck blir aldrig bättre.. än vadå? Den testtyp som just den testen utförts med? Just i den kombinationen?
Det lilla som skiljer mellan normaldäcken är något du kanske kan få ur däcken om just ditt chassie är avstämt för.dom däcken. Annars är inte dom något lite bättre egenskaperna tillgängliga och * superdäcken beter sej lika som testfemman eller något.

Det verkar som om prioritetsordningen inte riktigt är förstådd?
Du gör en setup på.ditt chassie genom att välja bussningar fjädring och broms och väljer sen däck som passar setupen. Det är så det fungerar men det är så det aldrig görs..
Att ha en bil och inhandla testvinnarna med.motivet att man värnar om sin familj genom detta är alltså inte riktigt sant. Sant är att man tagit en genväg och förlitar sej på att allt som rullar beter sej lika. Tanken går då till fabrikanten som borde veta bäst om bilen är standard. Fabrikantens bästa däck är dom bilen såldes med. Men.. kriterierna för dom däcken var helt annorlunda än för dej som kund. Fabrikanten måste klara krav som bränsleförbrukning och däckbuller med sin valda uppsättning. Nåt som får ta bort prio på grepp och t.ex vattendränering.
Fanns ett bra program på discovery där man kunde följa bmws problem under konstruktionsfasen. Minns jag inte fel var det 6:e omgången däck som gjorde dom klarade decibelkraven. Så vid produktionen var det helt annorlunda däck på bilen än när bilen provades ut.

Men gör det skillnad då? Gå ned på amatörracing nån dag o kika, där en däcksort och dimension är tillåten. Alla har samma vikt alla har samma bromsar och däck och samma under huven. Men fjädringens setup är fri och fälten tunnas snart ut. Vilket dom inte borde göra om inte setup påverkade. Det finns en faktor till men alla är varken fegisar eller självmordspiloter.
Men vad har det med vanlig bilism att göra? Enkelt.. en passat framvagn anno 2004 har inte samma egenskaper som en på.bmw från samma år. Dom har inte samma egenskaper som en från 2012 av respektive. Dom kräver helt olika egenskaper av ett däck. Setupen är olika och utöver det kommer körstilen sen.
En awd beter sej inte lika som en fwd. Osv. Ändå tjatas det i det oändliga att testvinnare fixar allihopa.
När testerna utförs av låt säga 3 olika chassietyper och man kör låt säga ett spann på 10 år på testbilarna. Då finns inte ETT vinnardäck. Då finns ett för varje chassietyp och det lär inte vara samma däck. En entonsbil använder inte heller den däcken som en 1700kgs.bil.
Egentligen finns bara en egenskap som inte kan förändras med dom olika typerna och det är vattendränering.
Finns det ingen så finns det ingen kortfattat.
Så att säga att man köper ett bättre däck för sin bil genom att kika på testlistorna innebär mer att man inte har någon egentlig koll på vad som krävs. Vad däckhandlaren säger är noll värt då han inte känner din bils setup men däremot har en rejäl summa pengar att vinna på att dirigera dej.

Ska du ha en testvinnare på.DIN bil så blir det till att antingen köra samma bil som däcktesterna använt. Eller så blir det till att börja testa själv tills du är nöjd med egenskaperna. Annars har du mediokra egenskaper även om du köpt testvinnarna.
Priser då.. ja ha klart för er att salupriset inte har nåt alls med egenskaperna i däcket att göra. Senaste siffran jag hörde var när jag frågade om tillverkningskostnaden på en variant av michelins däck. Då kostade 205/50-16 ca 16-20 dollar när det var klart för leverans. Man ville inte uppge någon exakt siffra.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#880728
yokohama geolandar är ett skitdäck enligt tester....men gud så sköna att köra. härlig och stabil körkänsla.
Beställa ny V90 T6 recharge

Kupén blir något tystare utan panoram[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap frå[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]