Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Hur mycket färg bör jag räkna med när jag ska lackera 2 taklister och 4 nedre dörrlister på min V50? 2 burkar torde väl räcka gott och väl?
Sitter och försöker räkna på vad det skulle kosta att köpa hos Volvo kontra lackerare.
av Jonas_latt
Beror på vilken färg du har också.
Visa täcker bättre än andra.

Mekonomen Har bra priser på sina brukar. Och halva priset mot Volvo.
Glöm inte plast grund. Finns på tex biltema.

Och viktigast av allt kör 2k klarlack.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja jag funderar på om jag ska ta Volvos egna spray eller om jag ska förbi en lackerare och se ifall denne kan blanda åt mig. I detta läge vågar jag nog inte lita på Mekonomen, varför vet jag inte men här vill jag verkligen få bra färg.. På Volvo får man ju även med klarlacken så det är väl praktiskt antar jag.

Taklisterna är redan lackade men i fel färg så de behöver bara omlackeras. Ena listen har dock ett par hack i ena änden som jag tänkte spackla igen, tips på vad jag ska köpa där? Och behövs plastgrund även då?

Dörrlisterna är de typiska svarta plastlisterna så de ska slipas ner ordentligt för att få ytan slät.
av Jonas_latt
Det är inte mekonomen som blandar färgen
När du beställer färg till din bil så beställer mekonomen sedan färg från en färgaffär som blandar upp den färgen.
Jag har till och med lackat en hel del med biltemas färg och det är ingen fel på den heler alltid varit rätt nyans.
Och kan lova att du aldrig kan gissa vad på min bil vad jag har lackat med spray från biltema eller vad som är original lack. :)
Men vart du köper färgen är upp till dej och det spelar som sagt ingen roll i denna situation.

Du skrev att tak listerna är lackade innan. MED VAD? har du otur och de är lackade med 1k färg så kan allt resa sig och bli förstört när du ska måla om det. Och för att va på säkra sidan måste du ha en speciell grundfärg som minskar risken för att färgen ska resa sig. Epoxy grund är kanon till detta.
För att va helt på säkra sidan så måste du slipa av all gammal färg och göra om allt.

Du nämnde också att du tänkte köpa bilias/volvos färg för då får du med klarlack. Det stämmer bra dock är klarlacken 1k och den håller inte alls för samma som 2k klarlack gör. Skulle du råka spilla bensin eller liknande så lossar färgen. Och på taklisterna och plast vill man gärna ha hård så du inte får stenskott m.m så färgen lossar.
2k är hårdare lack precis som du har på bilen original. Detta finns att köpa på sprayburk men när du ska använda 2k klarlacken så måste du lacka allt samma dag. Sen stelnar flaskan och den är bara att kasta.

Jag lackade ner min bil och tänkte slipa de släta men gav upp direkt. VILKET JOBB. Jag körde några lager sprutspackel sen bas färg på spray sen 2k klarlack. Lite knottriga om man kollar jätte nära men inget någon tänker på.

Hoppas du får lite mer kött på benen nu. Och hör av dej om du undrar något mer.
Jag är en hobby lackare men far min är lackerare och har jag själv lackat en hel del.
Och varit med om att saker som är lackade innan har rest sig och då är det ett helvete att få bort allt.

Och KÖR ALLTID MED 2K klarlack. Den är lite dyrare men va fan. Man vill ju att arbetet ska sitta kvar några år.
Kul att lämna in bilen på polering och de råkar polera bort färgen pog av att det är 1k lack.
Användarvisningsbild
av haggen
Köpte en sprayfärgburk färgkod 440 hos Volvohandlaren i veckan och fick med en burk 2K klarlack (31335447).
Färgen räckte nätt och jämnt till hela bakluckan på en 855/V70 (97-00).
2K klarlacken har jag ännu inte sprayat på, men den ser seriös ut. Först ska man skaka burken i 2 min. Sen ska man trycka i en medföljande plugg i botten på burken och skaka i ytterligare 2 min innan applicering.
Användarvisningsbild
av haggen
VARNING! de nya sprayburkarna inklusive 2K lacken har flatstråle som ligger vertikalt, dvs du ska spraya i sidled. Om man rör sprayburken upp och ner, så riskerar man att färgen rinner eftersom man då bara sprayar på ett mycket smalt område.
av Siqqe
Ett tips är att köpa all färg från http://www.tipro.se

De blandar egen färg i rätt färgkod och där finns också alla olika grundfärger, spackel och klarlack (2k) du behöver. Som det har sagts tidigare måste du satsa på 2k klarlack. Den är både lättare att lägga, ger en finare yta och håller mycket bättre.

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]