Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#798765
Hejsan alla,

har en ny Volvo (vit solidlack) som byggdes kring vecka 28 och som köptes av ÅF och hämtades i början på september. Så strax 2 månader i trafik.

Jag är mån om att bilen ska hållas efter, samtidigt som jag ej kan något och ej heller vill/kommer orka fixa med det på egen hand.

Bilen kommer stå ute året runt och vi kommer lämna in den för handtvättsprogram när den är smutsig. Bor i göteborgsområdet och fick med ett par gratistvättar "guldtvätt" på Mjuk Biltvätt ( http://www.mjuk.se/priser/ ) så blir till att testa det till en början.

Vill ej lackförsegla den eller liknande, däremot tänker jag att man kanske ska göra en "ordentlig vaxning" nu inför vintern. Finns ett ställe i göteborg (http://www.tvattabilen.se/priser.html) som utför maskinvaxning. Kan det vara något eller är det för tidigt? Tänker att en ny bil väl har bra skydd som det är och när man lämnar in den på handtvätten så kommer det ju på något skumvax så det kanske räcker?

Tack på förhand för tips, och också om ni har erfarenheter av nämnda aktörer :)
av henrikj
#803568
Varför vill du inte lackförsegla?

Och jag blev också lite nyfiken på tvattabilen.se (Blue Wave?). Någon som varit där?
#803581
Klart det skall lackskyddas, en ny bil har inget skydd om inte handlaren av någon outgrundlig anledning snabbt vaxar innan leveransen. Och det håller jag inte för troligt..
Själv lackskyddar jag t.o.m leasingbilar, men jag har ju lite fördel av att jag gör det själv. Inte heller är jag rädd för att tvätta i automat då och då heller, det blir tvätt repor av både manuell och automattvätt till slut och då blir det eventuellt en lite polering för att hålla allt tiptop.
Varför jag skyddar bilar jag inte äger ? Helt enkelt för att jag använder dem och vill ha dem fläckfria både inne och ute, lite grann av samma anledning som jag inte tar på mig en skrynklig skjorta..

/Thomas
#804450
Hej,

Vad finns det för "nivåer" på s k lackförsegling? (enkel, bra, bättre, bäst typ som för biltvätt ungefär?)

Vilka lackförseglare i denna branch anses ha bra eller bäst rykte?

Finns det nån som seriöst testat om lackförsegligen håller i sig nån längre tid och om lacken verkligen skyddas dvs går det att mäta och har nån gjort lite mer seriöst test?

Vad brukar en bra lackförsegling av ett seriöst företag gå på för en mellanklassare elller ett snäpp större typ V70?

Är det bara när bilen är ganska ny det är nån mening att lackförsegla - säg de tre första åren kanske?

Mycket frågor av en som inget vet om detta ämne.

/Bo
#804473
Vad finns det för "nivåer" på s k lackförsegling? (enkel, bra, bättre, bäst typ som för biltvätt ungefär?)
Det finns flera olika "medel" som har olika egenskaper, det enklaste och minst hållbara är ett naturvax, sedan finns det en hel rad olika om är bättre.
Vilka lackförseglare i denna branch anses ha bra eller bäst rykte?
Svår fråga, på orten jag bor anses det av många erkända MrCap vara så dåliga att dom kallas Mr Crap. Det är ett hantverk så det gäller att gå på rekomendationer.
Finns det nån som seriöst testat om lackförsegligen håller i sig nån längre tid och om lacken verkligen skyddas dvs går det att mäta och har nån gjort lite mer seriöst test?
Det har säkert gjorts, frågan är bara vad man förväntar sig. Inget lackskydd förhidrar uppkomsten av repor genom någon magisk härdning av lacken, men gör bilen mer lättvättad.
Vad brukar en bra lackförsegling av ett seriöst företag gå på för en mellanklassare elller ett snäpp större typ V70?
Jag vet uppriktigt talat inte vad det kan kosta idag, men skulle säga att för under 3500:- så är det omöjligt att få det bra gjort, så dom firmor som rekondar för 995:- skulle jag hålla mig borta från
Är det bara när bilen är ganska ny det är nån mening att lackförsegla - säg de tre första åren kanske?
Nej då, det går att göra närsom, på en äldre bil så ger poleringen ett fantastiskt resultat om det är lite repigt innan. Kom ihåg att det är inte lackskyddet i sig som ger glans, det är poleringen..
Och däri ligger hantverket, en ny bil behöver inte poleras lika noga eftersom den är just ny. En gammal är troligen redan repad och behöver mer jobb och är svårare att få snygg.

/Thomas

PS: jagrullar.se är lysande, men titta gärna in på bilvardsforum.se för mer specialiserad info.
#804528
Främsta anlednngen till att jag ej vill lackkonservera/försegla är att det blir ju en initial kostnad på ca 3800 plus återkommande kostnad var 18e månad på 1800 om man kollar på t ex Ditec.

Jag tvättar inte bilen själv eller gör något själv så förutom kostnaden försvinner även en del av argumenten som att bilen blir mer lätttvättad, det är ju inte riktigt mitt problem då liksom.

Däremot så vill jag sköta bilen men har då funderingar på att det borde räcka med regelbundna handtvättar, plus en och annan maskinvaxning om året samt att man polerar och vaxar efter ett tag när poleringen känns nödvändigt. Borde inte det räcka?

Eller har ni några andra funderingar kring detta? Ditec hade bland annat någon typ av lackförsegling med 2 komponentsvax för 3000 kronor. Hur länge håller sådant i sig? Påverkar det också garantin?
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]