Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Aresso
Upptäckte när jag plockade bort jalusiet i bagageutymmet att det blivit fläckar på säväl själva jalusiet som på ryggen av baksätet i läder. :(

Det rör sig fläckar från vinterdäcken som hade legat mot lädret. Det går till och med att urskilja "Good Yea" på lädret. Alltså en rejäl gummifläck som verkar närmast omöjligt att få bort. Det rör sig om ljust skinnläder.

På jalusiet, också det ljust, har några svarta fläckar av okänd karaktär. Också de stört omöjliga att få bort. Jalusiet är ju gjort av någon grov ljus plastväv.

På själva bagageutrymmets ljusa tygyta ser man hjulfälgarnas konturer, allt i ljusbrun rostnyans.

Det borde vara spöstraff att lägga in smutsiga och rostiga vinterdäck på ljusa textil och läderytor. :evil:

Nu till frågan, hur i hela friden får jag bort dessa olika fläckar? På bilhandlarens rekondavdelning, och de är inga nybörjare, gick de bet på fläckarna.

Tips emottages tacksamt! Man vill ju att pärlan ska vara i toppskick. :)
Har råkat ut för samma sak på min bil med ljust läder.
Jag använde Galltvål och mirakelsvampen, fick dock inte bort allt, så jag färgade om sätet.
Beställde färg från Leather Master syns inte ett spår av "GoodYear" :-) vilket var märket även på mitt säte....
Cox skrev:Har råkat ut för samma sak på min bil med ljust läder.
Jag använde Galltvål och mirakelsvampen, fick dock inte bort allt, så jag färgade om sätet.
Beställde färg från Leather Master syns inte ett spår av "GoodYear" :-) vilket var märket även på mitt säte....
Tackar för tips! Hur får man rätt färgkod på lädret? Var hittar man dessa uppgifter?
Jag klippte bort en liten bit på framsätet. Längst fram på sätets undersida finns det lite överflödigt material.
Den biten skickade jag med till Leather Master då kunde dom blanda till rätt nyans. Färgen stämde verkligen går inte att se att jag färgat om dynan. Storleken på biten jag klippte loss var som lillfingernageln det räckte som färgprov.
Jag valde den lösningen då jag inte kunde få något vettigt svar från Volvo.
Cox skrev:Jag klippte bort en liten bit på framsätet. Längst fram på sätets undersida finns det lite överflödigt material.
Den biten skickade jag med till Leather Master då kunde dom blanda till rätt nyans. Färgen stämde verkligen går inte att se att jag färgat om dynan. Storleken på biten jag klippte loss var som lillfingernageln det räckte som färgprov.
Jag valde den lösningen då jag inte kunde få något vettigt svar från Volvo.

Viket fantastiskt forum detta är. Snacka om kunskapsutbyte. Man tackar, Cox. :)
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]